|
SOCJOLOGIA W BADANIACH DWUJĘZYCZNOŚCI
GŁUSZKOWSKI M. wydawnictwo: UMK, 2013, wydanie I cena netto: 42.24 Twoja cena 40,13 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Socjologia w badaniach dwujęzyczności
Punktem wyjścia do rozważań na temat wykorzystania socjologii i nauk jej pokrewnych
w badaniach nad dwujęzycznością są najważniejsze założenia badaczy, których
twórczość stanowi fundament dwudziestowiecznej lingwistyki oraz socjologii.
Choć w pracach klasyków językoznawstwa oraz nauk społecznych znajdujemy wiele
wspólnych teorii oraz bezpośrednich nawiązań, wszechstronne interdyscyplinarne badania
bilingwizmu nie są bynajmniej oczywistością. Celem autora było wykazanie teoretycznych
podstaw dla tego typu współpracy, wskazanie jej możliwych płaszczyzn, a także analiza
przykładów zastosowania metodologii socjologicznej w lingwistyce kontaktu.
„Nie ulega wątpliwości, że właśnie dla polskiego czytelnika monografia dra
Głuszkowskiego będzie ważnym przewodnikiem po problematyce kontaktów językowych i
bilingwizmu widzianego w perspektywie jego socjologicznych uwarunkowań [...] Jest to
świetny krytyczny przegląd niemal pełnej literatury dotyczącej problematyki
bilingwizmu i kontaktów językowych, widzianej z perspektywy socjologii i
socjolingwistyki. Będzie to bardzo przydatna pomoc warsztatowa zarówno dla lingwistów
parających się tą problematyką, jak i dla socjologów”
Z recenzji wydawniczej prof. Romana Laskowskiego
Wstęp / 7
Rozdział I
Teoretyczne podstawy dla wykorzystania teorii socjologicznych w badaniach
dwujęzyczności
1.1. Podstawowe pojęcia teorii kontaktów językowych Uriela Weinreicha / 19
1.2. Czynniki powodujące zjawisko interferencji / 19
1.3. Dwujęzyczność na poziomie jednostki i grupy / 22
1.4. Socjologiczne i psychologiczne uwarunkowania bilingwizmu indywidualnego / 23
1.5. Postulaty metodologiczne Languages in contact i zasygnalizowane problemy badawcze /
70
1.6. Bezpośrednie inspiracje socjologiczne / 75
1.7. Czynniki determinujące interferencję. Podsumowanie teorii Uriela Weinreicha / 78
Rozdział II
Socjologiczne uzupełnienie teorii kontaktów językowych
2.1. Dyglosja / 82
2.2. Dwujęzyczność i dwukulturowość. Kategoria pojęciowa pogranicza / 96
2.3. Socjalizacja i jej znaczenie dla języka. Pojęcie grup pierwotnych i wtórnych.
Znaczenie klasy szkolnej. Język prymarny i sekundarny / 98
2.4. Teorie tożsamości osobowej i kulturowej oraz faz rozwoju osobowości społecznej /
103
2.5. Kategoria teoretyczna roli społecznej. Genderowe przyczyny zróżnicowań
językowych / 110
2.6. Teoria racjonalnego wyboru / 115
2.7. Pojęcie dysonansu poznawczego. Zjawisko anomii / 117
2.8. Teorie zmiany społecznej a dwujęzyczność / 121
2.9. Kod ograniczony i rozwinięty / 125
2.10. Symboliczne znaczenie języka. Koncepcja przemocy symbolicznej Pierre’a Bourdieu i
Jean-Claude’a Passerona / 130
2.11. Ekologia językowa / 133
Rozdział III
Teoria a praktyka. Przykłady zastosowania teorii socjologicznych w badaniach
dwujęzyczności
3.1. Pierwsze badania dwujęzyczności a socjologia / 136
3.2. Przegląd wybranych opracowań na temat dwujęzyczności pod kątem wykorzystania
socjologii / 140
Zakończenie / 231
Sociology in Bilingualism Research (Summary) / 241
Bibliografia / 243
272 strony, Format: 16.0x22.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|