|
MŁODZIEŻ WIEJSKA NA UNIWERSYTECIE
WASILEWSKI K. wydawnictwo: UMK, 2014, wydanie I cena netto: 53.98 Twoja cena 51,28 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Młodzież wiejska na uniwersytecie
Droga na studia, mechanizmy alokacji, postawy wobec kształcenia
Przez długie lata droga młodzieży wiejskiej do wykształcenia była w istotny
sposób utrudniona przez realnie istniejące bariery strukturalne (m.in. uboższą niż w
mieście sieć szkolną czy niższą jakość edukacji) i społeczne (m.in. gorszą
sytuację finansową czy niższy poziom kapitału społeczno-kulturowego rodziny).
Konsekwencją tego był relatywnie niewielki odsetek młodzieży wiejskiej na studiach
wyższych w okresie Polski Ludowej.
Przełom ustrojowy sprawił, że nowa rzeczywistość dała młodzieży (zwłaszcza
wiejskiej) nieporównywalnie większe możliwości edukacyjne. Diametralnej przemianie
uległ cały system oświatowy, a szczególnie szkolnictwo wyższe – od początku
transformacji ustrojowej radykalnie zwiększając możliwości studiowania. Istotny wpływ
na ten stan rzeczy miał również niż demograficzny, który przy znacznym rozroście
szkolnictwa wyższego sprawił, że studia są dostępne niemal „na wyciągnięcie
ręki”.
Jak w tej nowej rzeczywistości wygląda sytuacja młodzieży wiejskiej?
Jakie kierunki studiów wybiera? Jakie przyjmuje strategie studiowania?
Jakie ma plany na przyszłość?
Te proste, zdawałoby się, pytania, nie zawsze przynoszą oczywiste odpowiedzi.
Wprowadzenie / 9
Rozdział 1
Wyższe wykształcenie – znaczenie jednostkowe i społeczne - perspektywa
wiejska
Wstęp / 17
1.1. Zmiana wartości wyższego wykształcenia w Polsce / 18
1.2. Ze wsi na studia – dostępność wyższego wykształcenia dla młodzieży wiejskiej
i chłopskiej w świetle badań i danych GUS / 26
1.2.1. Młodzież wiejska i chłopska na studiach wyższych przed II wojną światową /
27
1.2.2. Społeczne i środowiskowe różnice w dostępie do studiów wyższych w okresie
Polski Ludowej / 31
1.2.3. Przełom ustrojowy a demokratyzacja szans oświatowych młodzieży wiejskiej / 41
1.3. Po studiach na wieś. Losy absolwentów wyższych uczelni / 47
Podsumowanie / 55
Rozdział 2
Drogi na uniwersytet – w poszukiwaniu adekwatnych teorii i kategorii
analitycznych
Wstęp / 58
2.1. W poszukiwaniu przyczyn społecznych nierówności w edukacji – relacje pomiędzy
strukturą społeczną a systemem oświatowym / 58
2.1.1. Funkcjonalna wizja społeczeństwa a edukacja / 61
2.1.2. Konfliktowa wizja społeczeństwa a edukacja / 66
2.2. Ruchliwość społeczna jako przedmiot zainteresowań socjologii / 71
2.2.1. Ruchliwość społeczna jak przedmiot badań socjologii ilościowej / 73
2.2.2. Ruchliwość społeczna jako przedmiot badań socjologii i „biograficznej” / 77
2.3. Ruchliwość społeczna w społeczeństwie ryzyka / 79
2.4. Kariera edukacyjna jako jeden z wymiarów ruchliwości społecznej / 83
Podsumowanie / 88
Rozdział 3
Koncepcja pracy i zaplecze warsztatowe badań własnych
3.1. Problematyka, pytania badawcze i zasadnicza procedura badań / 91
3.2. Charakterystyka badań / 93
3.3. Metodologiczne problemy z określaniem badanej zbiorowości / 99
Rozdział 4
Alokacja studentów wiejskiego pochodzenia w strukturze uniwersytetu –
społeczne mechanizmy kształtowania się zbiorowości studentów
Wstęp / 103
4.1. Młodzież wiejska i chłopska w strukturze uniwersytetu / 104
4.2. Kierunki studiów najmniej i najbardziej „zruralizowane” / 112
4.3. Regionalne zróżnicowanie pochodzenia studentów UMK w Toruniu / 124
4.4. Czynniki determinujące zróżnicowany udział młodzieży wiejskiej na studiach /
128
Podsumowanie / 134
Rozdział 5
Procedura rekrutacyjna na studia jako mechanizm selekcji społecznej
Wstęp / 137
5.1. Procesy selekcji społecznej w trakcie „starej” procedury rekrutacyjnej / 139
5.2. Procesy selekcji społecznej w trakcie „nowej” procedury rekrutacyjnej / 146
Podsumowanie / 153
284 strony, Format: 16.0x22.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|