Współczesna przestrzeń edukacyjna t.1
Geneza, przemiany, nowe znaczenia
Dyferencjacja wiedzy naukowej i cechująca pedagogikę subdyscyplinarność powodują,
że obowiązkiem współczesnych badaczy zajmujących się naukami humanistycznymi i
społecznymi jest upublicznianie dyskusji inicjowanej w celu precyzowania wiedzy o mniej
znanych lub dopiero rozpoznawanych obszarach edukacji. Problematyka przestrzeni
edukacyjnej podjęta przez autorów prezentowanych poniżej tekstów wydaje się być
odpowiedzią na tak sformułowany postulat. Trzeba przy tym zaznaczyć, że
charakterystyczna dla prac zbiorowych poliwalentność wiedzy i sposobów jej prezentacji
stanowi wyzwanie, któremu sprostać powinni redaktorzy naukowi. Dlatego w prezentowanej
zbiorowej publikacji poświęconej genezie, przemianom i nowym znaczeniom przestrzeni
edukacyjnej wychodzimy od konstatacji, że przestrzeń jako pojęcie obecne już w wielu
dziedzinach nauki wciąż nie doczekała się jednoznacznego zdefiniowania. Można jednak
przyjąć, że przestrzeń w swojej istocie jest wielowymiarowa, a znajdujące się w niej
podmioty i przedmioty wzajemnie na siebie oddziałują. Z pedagogicznego punktu widzenia
istotna dla rozumienia pojęcia przestrzeni edukacyjnej wydaje się perspektywa podmiotu
pozostającego w różnorodnych, skutkujących jego rozwojem, relacjach z otoczeniem
społecznym.
Być może, lektura tej książki przybliży Czytelnikowi odpowiedzi na wiele pytań,
m.in.: w jakim stopniu przestrzeń edukacyjna jest jej podmiotom narzucana, a w jakim jest
przez nie kreowana, w jakich relacjach pozostają ze sobą przestrzeń nauczania i
przestrzeń uczenia się, jak tworzona jest przestrzeń różnych instytucji edukacyjnych
etc.
Mamy nadzieję, że takich pytań i owocnych odpowiedzi zrodzi się więcej za sprawą
kilku głównych wątków, wokół których prowadzili swoją narrację autorzy
poszczególnych artykułów. I tak w części pierwszej znalazły się teksty autorów,
którzy z różnych perspektyw dokonali rozpoznania skomplikowanego charakteru przestrzeni
edukacyjnej. Część drugą tworzą prace autorów koncentrujących się na podmiotach
pozostających w relacjach z przestrzenią edukacyjną. Zgoła inną, bo instytucjonalną
perspektywę analizowania owej przestrzeni, zaprezentowano w tekstach zamieszczonych w
części trzeciej. Tom zamyka część czwarta, na którą składają się propozycje
eksploracji przestrzeni edukacyjnej.
Zainteresowanie środowiska naukowego omawianą problematyką przerosło wszelkie
oczekiwania i dlatego oprócz tej książki wydano także drugi tom, do którego lektury
gorąco zachęcam. Pozostaję z nadzieją, że dzieląc się z Czytelnikami zebranymi
tekstami, czynimy głębszym wgląd w skomplikowaną materię edukacji.
Wiktor Żłobicki
Wstęp
Część I Odczytania przestrzeni edukacyjnej
Bogusław Śliwerski
Transformacja pedagogiki transformacją przestrzeni jej tożsamości i wolności
Joanna Konieczka
Kryzysy edukacji w epoce ponowoczesności
Grażyna Lubowicka
Edukacja między etyką i polityką
Ewa Kobyłecka
Wartości i antywartości w przestrzeni edukacyjnej. Zarys problemu
Krystyna Ferenz
Przestrzenie współczesnej edukacji obywatelskiej
Daria Hejwosz-Gromkowska
Wychowanie obywatelskie: między ekskluzywnością a inkluzywnością
Rafał Włodarczyk
Zaangażowanie, architektonika granic, intryga relacji w perspektywie pedagogii
azylu
Elżbieta Czykwin
Trybalizm i nowy trybalizm jako wyraz pragnienia więzi
Danuta Apanel
Koncepcja edukacji integracyjnej i inkluzyjnej w polskiej myśli pedagogicznej XX
wieku
Część II Podmiotowość w przestrzeni edukacyjnej
Wiktor Żłobicki
Flow w edukacji. Między aktywnością egzoteliczną a autoteliczną
Iwona Samborska
Przestrzeń wykreowana w schemacie przestrzeni edukacyjnej małego dziecka
Irena Przybylska
Pedagogiczne odczytanie koncepcji inteligencji emocjonalnej Nowe przestrzenie
uczenia się
Ewa Murawska
Nauczyciel we współczesnej przestrzeni edukacyjnej - od ortodoksji edukacyjnej
do pedagogicznego pluralizmu
Małgorzata Kabat
Edukacyjna przestrzeń nauczyciela. Wybrane dylematy teoretyczne
Część III Instytucjonalne wymiary przestrzeni edukacyjnej
Beata Pietkiewicz-Pareek
Walka z analfabetyzmem w Indiach poprzez rozwój edukacji nieformalnej
Arleta Suwalska
Polityka edukacyjna rządu Tony‘ego Blaira w latach 1997-2007
Anna Odrowąż-Coates
Wyzwania wielokulturowe dla państwowego systemu oświaty w Polsce i w Wielkiej
Brytanii
Jan Slava
System edukacji uczniów zdolnych w Republice Czeskiej
Helena Grecmanova, Miroslav Dopita
Academic environment of universities and teacher training faculties in the Czech
Republic
Ewelina Piecuch
Przedszkole jako przestrzeń rozwijania sprawności intelektualnej dziecka
Tatiana Kłosińska
Nauczyciele wczesnej edukacji wobec twórczości w przestrzeni szkolnej
Aleksandra Marcinkiewicz
Uniwersytet Trzeciego Wieku jako przestrzeń uczenia się osób starszych
Beata Krawiec
O potrzebie przygotowywania analityków rynku/przestrzeni edukacyjnej
Część IV Eksploracje przestrzeni edukacyjnej
Bozena Supsakova
Media education as inherent part of the general curricular reform in Slovakia
Alicja Mironiuk-Netreba
Film fabularny jako przestrzeń edukacyjna o niepełnosprawności
Agnieszka Gil
Dyskusyjny Klub Filmowy jako przestrzeń edukacyjna
Kamila Osip
Virtual reality czy real virtuality? Internet jako przestrzeń uczenia się
wspólnotowości
Anna Perkowska-Klejman
Refleksyjność w praktyce edukacyjnej
Dorota Sieroń-Galusek
Biografia kulturalna jako studium postaw - propozycja dla edukacji kulturalnej
Justyna Wojciechowska
Dziecięca narracja w perspektywie poznawczej - odzwierciedlenie znaczenia w
języku
Alfabetyczny spis autorów
476 stron, Format: 16.0x23.5cm, oprawa miękka