|
ESEJ O MALARSTWIE
DIDEROT D. wydawnictwo: WYD UW, 2015, wydanie I cena netto: 42.90 Twoja cena 40,76 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Esej o malarstwie
Esej o malarstwie Diderota jest jednym z najgłośniejszych tekstów o sztuce w
pisarstwie francuskim. Był podsumowaniem kilkuletniego okresu życia Diderota, w dużej
mierze poświęconego sztukom pięknym, poprzedzonego z kolei latami rozważań nad
fizjologicznymi uwarunkowaniami odbioru i studiami nad psychologią twórczości.
Bardzo szybko po ukazaniu się (1795) wszedł do międzynarodowego obiegu myśli o
sztuce i już u progu romantyzmu należał do kanonu wypowiedzi o malarstwie.
Esej… stanowi wyjątkowe zjawisko w XVIII-wiecznym pisarstwie o sztuce, wyprzedzając
wielkie realizacje eseistyki XIX w.
Esej o malarstwie pojawił się w przełomowym momencie dziejów sztuki francuskiej.
Apogeum popularności osiągnęli właśnie ulubieni malarze Diderota: Chardin,
Jean-Baptiste Greuze i Claude-Joseph Vernet, a także najbardziej przezeń zwalczany
artysta francuski, François Boucher. Sztuka rokokowa powoli dożywała swoich dni,
pojawiały się już pierwsze zapowiedzi przemian w kierunku klasycyzmu, skłonność do
dzieł bardziej surowych, antycznej „prostoty” i „spokojnej wielkości”. Coraz
silniejszy dyktat rynku kolekcjonerskiego sprzyjał też przyspieszeniu rozkładu
tradycyjnej hierarchii tematów i gatunków w sztukach przedstawiających, gorliwie
zresztą podważanej przez Diderota, m.in. właśnie w Eseju.
Specyfika postawy Diderota wynikała z faktu, że rozważania natury estetycznej,
koncepcje fizycznych uwarunkowań tworzenia i odbioru sztuki pisarz łączył z osobistym
doświadczeniem zdobywanym w pracowniach i na wystawach. Sprawy techniki malarskiej czy
np. specyfiki percepcji rzeźb nie dawały się oddzielić od spekulacji teoretycznych.
Oczytany w starożytnej literaturze odnoszącej się do sztuk oraz dziełach brytyjskich i
francuskich estetyków i artystów, Diderot nie przestawał patrzeć. Znajdziemy więc w
jego Eseju o malarstwie wiele passusów dowodzących zachwytu nad dziełem często
nieznanym albo zniechęcenia wytworem pędzla uznanej sławy.
W wielu wypowiedziach zawartych w Eseju o malarstwie Diderot jawi się jako znawca
różnych tradycji pisarstwa o sztuce oraz tradycyjnych poglądów, ale także jako ich
wyznawca. Niekiedy zajmuje stanowisko zdeklarowanego klasycysty, w sumie jednak można
czytać Esej… jako tekst pisany z pozycji juste milieu, w kilku tylko miejscach
iskrzący na styku z konwencjami teorii sztuki.
96 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|