|
ZAMKNIĘCIE ROKU W FIRMIE OBOWIĄZKI PODATKOWE I RACHUNKOWE
TRZPIOŁA K. wydawnictwo: OFICYNA PRAWA POLSKI, 2013, wydanie I cena netto: 124.29 Twoja cena 118,08 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Zamknięcie roku w firmie
Obowiązki podatkowe i rachunkowe
Zamknięcie roku przez podmioty prowadzące księgi rachunkowe wymaga odpowiedniego
sporządzenia danych porównawczych, rozliczenia różnic kursowych, wyceny zapasu
produktów, przyporządkowania kosztów.
Należy sporządzić też remanent. Podobne obowiązki mają podatnicy prowadzący
księgi podatkowe.
Książka Zamknięcie roku w firmie kompleksowo omawia zagadnienia związane z
firmowym końcem roku.
To przewodnik, który krok po kroku wskaże, jak postępować z ewidencjami, księgami
i dokumentami. Wszystko omówione na praktycznych przykładach.
Wstęp
Wykaz stosowanych skrótów
Rozdział 1. Zamknięcie roku w podatkowej księdze przychodów i rozchodów
Poprawne sporządzenie remanentu ma wpływ na właściwe ustalenie dochodu za 2013 rok
Sprawdzenie kwalifikowalności kosztów do kosztów uzyskania przychodów
Podsumowanie kolumn należy najpóźniej sporządzić do 30 kwietnia 2014 r.
W związku ze zmianą sposobu ewidencji i opodatkowania przedsiębiorca ma wiele
obowiązków
Okres przechowywania księgi podatkowej
Rozdział 2. Przejście na księgi rachunkowe
Przechodząc z PKPiR na księgi rachunkowe, trzeba na początku opracować politykę
rachunkowości
Zamknięcie podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz sporządzenie wykazu aktywów
i pasywów
Rozdział 3. Wybór biegłego rewidenta
W zaproszeniu do złożenia ofert na badanie sprawozdania finansowego trzeba podać swoje
oczekiwania
Wskazówki dotyczące wyboru biegłego rewidenta do badania sprawozdania
Rozdział 4. Inwentaryzacja
Właściwie przeprowadzona inwentaryzacja pozwala na ustalenie rzeczywistego stanu
aktywów i pasywów jednostki
Inwentaryzacja metodą spisu z natury
Arkusze spisowe to dokument księgowy - za ich rozliczenie odpowiedzialny jest
przewodniczący komisji inwentaryzacyjnej
Inwentaryzacja metodą potwierdzenia salda
Porównanie zapisów w księgach rachunkowych z dokumentacją
Zasady rozliczania różnic inwentaryzacyjnych
Najczęstsze błędy popełniane w czasie inwentaryzacji
Rozdział 5. Sprawozdanie finansowe
Sporządzając bilans za 2013 rok, trzeba zwrócić uwagę na prawidłowe ujęcie aktywów
obrotowych
Aktywa trwałe
Pasywa są źródłem finansowania aktywów w jednostce
Ujęcie w bilansie odpisów aktualizujących zależy od stosowanych rozwiązań
ewidencyjnych
Jednostka ma do wyboru dwa warianty sporządzania rachunku zysków i strat za 2013 roku
Ewidencja wyniku finansowego w wariancie kalkulacyjnym i porównawczym
Wybór sposobu ewidencji kosztów ma wpływ na ustalanie wyniku finansowego
Dodatkowe noty i objaśnienia do rachunku zysków i strat warto przedstawić w formie
tabel
W pozostałych elementach rachunku zysków i strat ujmuje się zdarzenia nadzwyczajne
Rachunek przepływów pieniężnych sporządzają tylko wybrane podmioty
Zestawienie zmian w kapitale własnym
Po spełnieniu określonych warunków przedsiębiorstwo może skorzystać z uproszczeń
W niektórych sytuacjach kierownik może odmówić podpisania sprawozdania finansowego
Rozdział 6. Podatek odroczony
Skutki uwzględnienia podatku odroczonego jednostka wykazuje w sprawozdaniu finansowym
Rozdział 7. Koszty z przełomu roku
Opłacone z góry prenumeraty to rozliczenia między okresowe czynne
Rozliczenie kosztów międzyokresowych biernych zależy od rodzaju tworzonego rozliczenia
i od przyjętej ewidencji
Rezerwy na niewykorzystane urlopy trzeba ująć w bilansie
Wynagrodzenia z przełomu roku rachunkowo ujmiemy jako koszt działalności operacyjnej
Rozdział 8. Błędy i korekty w sprawozdaniu finansowym
Jednostki zapominają o okresowej weryfikacji stosowanych stawek amortyzacyjnych
Wiele wykrytych błędów podczas badania sprawozdania dotyczy zapasów, należności i
podatku odroczonego
Jednostki stosują nieprawidłowy kurs do wyceny zobowiązań w walucie
Ujawnienie błędu istotnego w sprawozdaniu finansowym wpływa na rozliczenie podatku
dochodowego
Zdarzenia ujawnione przed zatwierdzeniem sprawozdania finansowego wymagają odpowiednich
korekt
Rozdział 9. Obowiązki związane z zatwierdzaniem i publikacją sprawozdań
finansowych
Kierownik jednostki przedstawia sprawozdanie finansowe właściwym organom
Każda jednostka przekazuje sprawozdanie do urzędu skarbowego
Do 15 lipca 2014 r. sprawozdanie finansowe trzeba złożyć do KRS
Niektóre jednostki publikują sprawozdanie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym
Rozdział 10. Zaniknięcie roku w pytaniach i odpowiedziach
Brak obowiązku badania sprawozdania zwalnia z tworzenia rezerwy na odroczony podatek
dochodowy
Skutków błędu podstawowego nie trzeba prezentować w rachunku przepływów
pieniężnych w pozycji A.II.10 Inne korekty
W niektórych sytuacjach istnieje możliwość odmowy podpisu sprawozdania
W spółkach publicznych biegły rewident musi zmieniać się co 5 lat
W niektórych przypadkach jednostka nie składa skonsolidowanych sprawozdań finansowych
Na dzień przed postawieniem spółki w stan likwidacji sprawozdanie finansowe podpisuje
zarząd
Koszty generalnego remontu można rozliczać w czasie
Lokaty w bilansie jednostka ujmuje jako inwestycje
Ujawnienie błędu po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego
Odmowa podpisu sprawozdania finansowego wymaga pisemnego uzasadnienia
Firma, która zawiesiła działalność, nie składa sprawozdania do KRS
Poprawne określenie momentu ujęcia kosztów w księgach wyznacza datę ich rozliczenia
jako kosztów uzyskania przychodu
Zdarzenia nieistotne przed zamknięciem ksiąg rachunkowych ujmuje się w księgach 2013
roku
Kierownik biura rachunkowego powinien podpisać sprawozdanie finansowe
Rozdział 11. Przegląd interpretacji podatkowych i orzeczeń sądów
Poprawnie prowadzone księgi rachunkowe pozwalają ustalić podstawę opodatkowania
Przedsiębiorca nie rozliczy jednorazowo kosztów ubezpieczeń komunikacyjnych oraz
majątkowych
Wydatki sfinansowane dopłatami zwolnionymi z PIT nie mają wpływu na wysokość rocznego
podatku
Nawet materiały częściowo zużyte przedsiębiorca powinien ująć w remanencie na 31
grudnia
Odziedziczonych towarów nie uwzględnia się przy ustalaniu dochodu stanowiącego
podstawę opodatkowania PIT
Materiały podstawowe i pomocnicze wymagają ujęcia w spisie z natury
Sprzedaż papierów wartościowych nie wpływa na dochód z pozarolniczej działalności
gospodarczej
Różnice inwentaryzacyjne w postaci nadwyżek magazynowych są przychodem podlegającym
CIT
W sprawozdaniu finansowym i zeznaniu rocznym podatnik wykazuje dochody spółki przejętej
Niedobory niezawinione nie wymagają korekty odliczonego podatku od towarów i usług
MF: Towary nabyte nieodpłatnie nie powiększają kosztów
Spis z natury trzeba wpisać do podatkowej księgi przychodów i rozchodów
Ujemny wynik zakładu położonego na Słowacji nie wpływa na roczny podatek płacony w
kraju
Zawiniony niedobór towarów powoduje konieczność skorygowania VAT-7
Przyczyny powstania niedoborów i nadwyżek w środkach obrotowych trzeba udokumentować
Nadwyżki ujawnione w trakcie inwentaryzacji podlegają opodatkowaniu CIT
Rozdział 12. Wzory dokumentów
Rozdział 13. Ustawa o rachunkowości
224 styrony, Format: 21.0x29.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|