Zarządzanie przedsiębiorstwem jest domeną zainteresowań naukowych od kilkuset już
lat. Wiedza ta jest kreowana zapewne w różnych dziedzinach i dyscyplinach nauki. W
szczególności specjalnym obiektem zainteresowań jest przedsiębiorstwo w ramach
dziedziny nauki ekonomiczne. W niej badania są prowadzone w zakresie takich dyscyplin,
jak ekonomia, finanse czy nauki o zarządzaniu.
Niniejsza praca jest pisana z perspektywy poznawczej wiedzy o zarządzaniu
strategicznym przedsiębiorstwem.
Wedle definicji zapisanej na stronach społecznościowej encyklopedii wiki
„Zarządzanie strategiczne - jest całościową koncepcją zarządzania, która w
obliczu burzliwości otoczenia zmierza do przeciwdziałania negatywnym trendom
zewnętrznym i znalezienia skutecznej przewagi konkurencyjnej zapewniającej przetrwanie
przedsiębiorstwa i realizację jego celów1" [Zarządzanie]. To bardzo trafne
określenie jednoznacznie sugeruje, że każda z wymienionych dyscyplin nauk ekonomicznych
wnosi pewne poglądy i twierdzenia do dorobku wiedzy o zarządzaniu strategicznym
przedsiębiorstwem. Nie mogą więc dziwić opinie, że zarządzanie strategiczne jest
powstającym zbiorem koncepcji przenikającym albo integrującym dyscypliny nauk
ekonomicznych, czy - jak czasem się określa - jest nową teorią przedsiębiorstwa.
Każda z dyscyplin nauk ekonomicznych powinna być jednak określona jako nauka praktyczna
albo normatywna. W praktycznej działalności kierowników rozmaitych jednostek
organizacyjnych powinna być wykorzystana wiedza o prawidłowościach funkcjonowania i
rozwoju przedsiębiorstw oraz zasadach zarządzania nimi. Nauki ekonomiczne odpowiadają
więc na zapotrzebowanie praktyki oraz dotyczą bezpośrednio postaw i zachowań ludzkich,
co pozwala na zaliczenie ich do tzw. społecznych nauk praktycznych. Nauki takie mają
trzy główne cele:
- cel poznawczy polegający na dążeniu badaczy do konstruowania przez
nich możliwie najbardziej zbliżonego do prawdy absolutnej wyjaśnienia zjawisk
zachodzących w przedmiocie badawczym;
- cel projektowy sprowadzający się do konstruowania przez nich
możliwie najbardziej użytecznego w praktyce modelu postulującego przebieg
przedmiotowych zjawisk,
- cel aplikacyjny wyrażający się w możliwie najsprawniejszym
przekształceniu zastanej rzeczywistości organizacyjnej w kierunku pożądanego modelu
projektowego.
Wstęp
1.Poglądy na istotę strategii i zarządzania strategicznego
1.1.Pojmowanie strategii
1.2.Pojmowanie zarządzania strategicznego przedsiębiorstwem
Literatura
2.Przestrzeń zmienności strategii przedsiębiorstwa
2.1.Płaszczyzna metodyczna - podejścia do strategii
2.2.Płaszczyzna hierarchiczna - poziomy strategii
2.3.Płaszczyzna dziedzinowa - skoncentrowanie na celowych obszarach
działalności
2.4.Płaszczyzna relacyjna - stanowiska wobec partnerów gry strategicznej
Literatura
3.Egzemplifikacje zarządzania strategicznego przedsiębiorstwem
3.1.Przypadek General Electric wobec aktywności kolejnych CEO ‘s
3.2.Przypadek General Motors Company wobec aktywności Louisa Hughesa
3.3.Przypadek IBM wobec aktywności Louisa Gerstnera
3.4.Przypadek aliansu strategicznego przedsiębiorstw Fiat i Chrysler w kontekście
aktywności Sergio Marchionne
3.5.Konkluzje wynikające z analizowanych przypadków
Literatura
4.Możliwości nawigacji w przestrzeni zmienności strategii przedsiębiorstwa...
4.1.Główne dylematy decyzji strategicznych
4.1.1.Dylemat widnokręgu strategicznego
4.1.2.Dylemat widma strategicznego
4.1.3.Dylemat strategicznej kompleksowości
4.2.Model procesu strategicznego
Literatura
5.Metody nawigacji w przestrzeni zmienności strategii przedsiębiorstwa
5.1.Wymiar stosowanych podejść - metoda strategicznego zarządzania przez zmianę
nastawienia
5.2.Wymiar alokacji centrów decyzyjnych - metoda strategicznego zarządzania przez
zawłaszczenie uprawnień
5.3.Wymiar zogniskowania obszarów funkcjonalnych - metoda strategicznego zarządzania
przez centrowanie
5.4.Wymiar sposobu kooperacji - metoda strategicznego zarządzania przez rozszerzanie i
kurczenie zakresu działalności
5.5.Realna nawigacja w przestrzeni zmienności strategii
Literatura
Zakończenie
Bibliografia
Spis rysunków
Spis tabel
144 strony, B5, oprawa miękka