Usługi elektroniczne (e-usługi) odgrywają coraz większą rolę w rozwoju sektora
usług i w zaspokajaniu potrzeb konsumentów i przedsiębiorstw. Rozwojowi e-usług
sprzyja wzrastający dostęp do internetu, w tym szerokopasmowego, i telefonii
komórkowej.
Przedmiotem pracy są następujące usługi:
- e-administracja,
- e-bankowość,
- e-handel,
- e-kultura,
- e-edukcja,
- e-turystyka,
- e-ubezpieczenia,
- e-zdrowie.
Główny nurt rozważań koncentrował się na identyfikacji zakresu korzystania z
usług elektronicznych przez e-konsumentów oraz czynników warunkujących ich
konsumpcję.
Na podstawie analizy danych wtórnych oraz wyników badań własnych autor
odpowiada w swojej pracy na następujące pytania:
- Co determinuje popyt na e-usługi w polskich gospodarstwach domowych?
- Jakie korzyści postrzegają konsumenci korzystający z e-usług i co decyduje o
korzystaniu z nich?
- Jakie czynniki determinują zachowania konsumentów na rynku e-usług?
Ważnym czynnikiem wpływającym na zachowania polskich konsumentów korzystających z
e-usług okazał się poziom ich świadomości konsumenckiej. Istnieje konieczność
edukacji konsumenckiej oraz ujednolicenie prawa dotyczącego sprzedaży towarów i usług
świadczonych na odległość na poziomie transgranicznym oraz transkontynentalnym.
Spis treści:
Wprowadzenie
Rozdział 1
Charakterystyka usług jako przedmiotu badań
1.1.Istota i podział usług
1.2.Znaczenie usług dla współczesnej gospodarki
1.3.Znaczenie usług dla konsumentów
Rozdział 2
Wpływ nowych technologii informacyjnych na relacje konsument - usługodawca.
2.1.Wpływ nowych technologii na ewolucję przedsięwzięć biznesowych
2.2.Wpływ internetu na interakcje pomiędzy uczestnikami rynku
2.2.1.Oddziaływanie e-konsumentów na usługodawców - e-prosument
2.2.2.Możliwości oddziaływania usługodawców na e-konsumentów
2.3.Podpis elektroniczny
2.4.Problem płatności elektronicznych
Rozdział 3
Charakterystyka e-usług
3.1.Definicja e-usług
3.2.Znaczenie e-usług w zagospodarowaniu czasu wolnego
3.2.1.E-turystyka
3.2.2.E-handel
3.2.3.E-kultura
3.3.Korzystanie z usług finansowych świadczonych drogą elektroniczną
3.3.1.E-bankowość
3.3.2.E-ubezpieczenia
3.4.Korzystanie z e-usług związanych z kapitałem ludzkim
3.4.1.E-zdrowie
3.4.2.E-edukacja
3.5.Korzystanie z e-administracji jako usługi publicznej
3.6.Opinie dotyczące wybranych aspektów obecnego stanu rynku e-usług
oraz jego przyszłości w świetle wyników badań własnych
Rozdział 4
Ochrona konsumenta na rynku e-usług
4.1.Zagrożenia konsumenta związane z nabywaniem e-usług
4.2.Instytucje i organizacje ochrony konsumentów
4.3.Problem ujednolicenia prawa konsumenckiego na obszarze Unii Europejskiej
4.4.Znajomość przepisów dotyczących sprzedaży na odległość ze szczególnym
uwzględnieniem sprzedaży przez internet
Zakończenie
Bibliografia
Aneks
200 stron, B5, oprawa miękka