Autonomia szkół wyższych a instytucjonalne mechanizmy zapewnienia jakości w
Polsce i wybranych państwach europejskich
Książka obejmuje tą część prawa szkolnictwa wyższego, która dotyczy
autonomii uczelni oraz jakości kształcenia.
Czytelnik odnajdzie w książce zagadnienia dotyczące obowiązującego ustawodawstwa w
zakresie szkolnictwa wyższego w ośmiu państwach europejskich (we Francji, w Hiszpanii,
w Niemczech, w Norwegii, w Polsce, w Szwajcarii, w Wielkiej Brytanii oraz we Włoszech).
Autorka przeanalizowała wpływ instytucjonalnych mechanizmów zapewnienia jakości na
autonomię szkół wyższych i wykazała, że istnieje współzależność między
ustanowieniem instytucjonalnego mechanizmu zapewnienia jakości w danym państwie a
przyjętym w nim modelem tradycyjnego uniwersytetu i w ogóle systemu szkolnictwa
wyższego. Ustaliła w przypadku Polski czy obowiązujące regulacje prawne stwarzają
perspektywy właściwego ukształtowania polityki edukacyjnej państwa w obszarze
szkolnictwa wyższego. Wykazała ponadto ewaluujący charakter autonomii szkół
wyższych.
Lektura książki przybliży Czytelnikom podstawowe czynniki mające wpływ na
tworzenie regulacji prawnych w zakresie instytucjonalnych mechanizmów zapewnienia
jakości.
Czytelnik będzie mógł zapoznać się z całością problematyki związanej
ze statusem prawnym komisji do spraw zapewnienia jakości, podstawą prawną ich
działania oraz rozwiązaniami organizacyjnymi w zakresie ich funkcjonowania.
Książka zawiera także pełen opis procesu oceny jakości, w szczególności
formy oceny (programową, instytucjonalną i systemową) oraz stosowane procedury
(ewaluację, audyt, akredytację i benchmarking), a także przegląd porównawczy
istotnych aspektów związanych z realizacją Procesu Bolońskiego.
W ramach przeprowadzonych badań w przypadku Polski uwzględniono stan prawny na dzień
1 stycznia 2012 r., natomiast w przypadku pozostałych państw stan prawny na dzień 1
stycznia 2011 r.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1. Modele i systemy szkolnictwa wyższego w państwach europejskich
1.1. Autonomia uczelni
1.2. Konsolidacja Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego – Proces Boloński
Rozdział 2. Instytucjonalne mechanizmy zapewnienia jakości
2.1. Instytucjonalne mechanizmy zapewnienia jakości – założenia teoretyczne
2.2. Czynniki warunkujące powstanie instytucjonalnych mechanizmów zapewnienia jakości
2.2.1. Czynniki obiektywne
2.2.2. Jakość szkolnictwa wyższego a Proces Boloński
a) Zagadnienie jakości szkolnictwa wyższego w deklaracjach podjętych w ramach Procesu
Bolońskiego
b) Realizacja europejskich standardów i wskazówek w zakresie instytucjonalnych
mechanizmów zapewnienia jakości
2.2.3. Jakość kształcenia w dokumentach Unii Europejskiej
a) Ocena jakości kształcenia w dokumentach Unii Europejskiej
b) Jakość kształcenia a rola uniwersytetów w Strategii Lizbońskiej
c) Jakość kształcenia w dokumentach Unii Europejskiej a Proces Boloński
d) Jakość kształcenia a reforma szkolnictwa wyższego
2.3. Regulacje prawne w zakresie instytucjonalnych mechanizmów zapewnienia jakości
2.3.1. Francja
2.3.2. Hiszpania
2.3.3. Niemcy
2.3.4. Norwegia
2.3.5. Szwajcaria
2.3.6. Wielka Brytania
2.3.7. Włochy
2.3.8. Polska
2.4. Proces oceny jakości w szkolnictwie wyższym – procedury i kryteria
2.4.1. Francja
2.4.2. Hiszpania
2.4.3. Niemcy
2.4.4. Norwegia
2.4.5. Szwajcaria
2.4.6. Wielka Brytania
2.4.7. Włochy
2.4.8. Polska
Rozdział 3. Wpływ instytucjonalnych mechanizmów zapewnienia jakości na
autonomię szkół wyższych
3.1. Francja
3.2. Hiszpania
3.3. Niemcy
3.4. Norwegia
3.5. Szwajcaria
3.6. Wielka Brytania
3.7. Włochy
3.8. Polska
Zakończenie
Źródła
Literatura
296 stron, B5, oprawa miękka