wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

CYKLE I WSKAŹNIKI KONIUNKTURY


DROZDOWICZ-BIEĆ M.

wydawnictwo: POLTEXT, 2012, wydanie I

cena netto: 55.90 Twoja cena  53,11 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Książka jest poświęcona współczesnym cyklom koniunktury, sposobom ich mierzenia oraz rozpoznawania wczesnych sygnałów nadchodzącej recesji i ożywienia gospodarczego.

Omawia procesy przyczynowo-skutkowe pojawiające się w poszczególnych fazach cyklu koniunkturalnego. Przedstawia zależności między cyklicznymi zmianami aktywności gospodarki a inflacją, rynkiem pracy i nastrojami konsumentów. Po raz pierwszy w polskiej literaturze omówiono teoretyczne i praktyczne przesłanki konstrukcji wskaźników wyprzedzających dla polskiej gospodarki, sposób doboru składowych, zakres oraz ich interpretację.

Zaprezentowano także przebieg cykli koniunktury na świecie oraz w Polsce w latach 1990–2010.

Książka powinna spotkać się z zainteresowaniem pracowników naukowych, studentów i doktorantów uczelni ekonomicznych, analityków gospodarczych i wszystkich tych, którzy interesują się cyklicznością rozwoju gospodarczego. Jest to w moim przekonaniu udana próba autorskiego spojrzenia na zagadnienie cykli i wahań koniunkturalnych. Autorka swobodnie porusza się w omawianej problematyce, wstępując w roli wytrawnego cicerone przybliżającego mniej zorientowanemu czytelnikowi przyczyny, mechanizmy i skutki występowania wahań cyklicznych we współczesnych gospodarkach. Należy dodać, że wiedza Autorki jest oparta nie tylko na erudycji i solidnych studiach literaturowych, lecz wynika również w znacznej mierze z własnych badań oraz doświadczeń praktycznych w prognozowaniu koniunktury gospodarczej.

Z recenzji prof. Bogdana Mroza, Kolegium Zarządzania i Finansów, Szkoła Główna Handlowa


Maria Drozdowicz-Bieć – dr hab. prof. Szkoły Głównej Handlowej (SGH) w Warszawie. Od ponad 20 lat zajmuje się badaniami koniunktury. Autorka wskaźników wyprzedzających dla polskiej gospodarki, kilkudziesięciu prac naukowych i kilkuset artykułów prasowych. Współpracuje z czołowymi światowymi ośrodkami zajmującymi się badaniami koniunktury, takim jak Institut für Wirtschaftsforschung (IFO) w Monachium, Conference Board i Foundation for International Business and Economic Research (FIBER) w Nowym Jorku oraz Centre for International Research on Economic Tendency Survey (CIRET) w Zurichu; członek Światowego Panelu Ekonomicznego (World Economic Survey) prowadzonego przez IFO.


Spis treści:

Wstęp

Rozdział 1
Cykl koniunktury - wahania ogólnej aktywności gospodarczej
1.1.Cykliczność rozwoju gospodarczego
1.2.Współczesne spojrzenie na cykle koniunktury
1.3.Recesja, depresja, kryzys
1.4.Cykl globalny i cykl lokalny

Rozdział 2
Barometry koniunktury
2.1.Produkt krajowy brutto - ogólna miara koniunktury
2.2.Testy koniunktury
2.2.1.Metody doboru próby w badaniach metodą testu koniunktury
2.2.2.Metody ważenia jednostkowych odpowiedzi, zliczania danych źródłowych, eliminacja wpływu czynników sezonowych i przypadkowych
2.2.3.Metody prezentacji wyników, wskaźniki proste i złożone
2.3.Wskaźniki koniunktury równoległe, wyprzedzające i opóźnione
2.3.1.Ogólne zasady budowy wielokomponentowych wskaźników równoległych, wyprzedzających i opóźnionych
2.3.2.Wskaźniki równoległe
2.3.3.Wskaźniki wyprzedzające
2.3.4.Charakterystyka wskaźników wyprzedzających i równoległych .
2.3.5.Wielokomponentowe wskaźniki opóźnione
2.3.6.Interpretacja bieżących wyników wskaźników wyprzedzających równoległych i opóźnionych oraz ich miary pomocnicze

Rozdział 3
Cykle koniunktury w Polsce w latach 1990-2011
3.1.Analiza i ekstrakcja cykli koniunktury
3.1.1.Procedura analizy cykliczności serii statystycznych Gerharda Bry i Charlotty Boschan
3.1.2.Etapy metody Bry-Boschan
3.2.Cykliczność polskiej gospodarki w latach 1990-2011
3.2.1.Faza pogłębiającej się recesji (do listopada 1991 r.)
3.2.2.Faza wychodzenia z recesji i ożywienia gospodarczego (grudzień 1991 r. - styczeń 1998 r.)
3.2.3.Faza spadku aktywności gospodarczej (luty 1998 r. - luty 2002 r.)
3.2.4.Faza wzrostu gospodarczego (marzec 2002 r. - styczeń 2008 r.)
3.2.5.Faza spadku aktywności gospodarczej (luty 2008 r. - luty 2009 r.)
3.3.Dlaczego polska gospodarka oparła się światowej recesji w latach 2007-2009
3.3.1.Niski udział kredytu bankowego w finansowaniu działalności gospodarczej i konsumpcji indywidualnej gospodarstw domowych
3.3.2.Mały udział eksportu i duży rynek wewnętrzny
3.3.3.Szara strefa
3.3.4.Wydajność i konkurencyjność polskiej gospodarki
3.3.5.Kurs walutowy
3.3.6.Napływ środków unijnych

Rozdział 4
Cykle koniunktury a inflacja
4.1.Ogólne zależności między fazami cyklu koniunktury a zmianami cen..
4.2.Czynniki kształtujące przyszłą inflację
4.2.1.Czynniki kosztowe
4.2.2.Czynniki popytowe
4.2.3.Oczekiwania uczestników rynku
4.3.Wskaźniki wyprzedzające dla inflacji
4.4.Wskaźnik przyszłej inflacji dla Polski

Rozdział 5
Cykle koniunktury a rynek pracy
5.1.Ogólne zależności między fazami cyklu koniunktury a zmianami na rynku pracy
5.2.Obserwacje poprzedzające zmiany na rynku pracy
5.2.1.Ogólna aktywność gospodarki
5.2.2.Wczesne dostosowania rynku pracy
5.2.3.Zmiany strukturalne
5 3.Wskaźniki wyprzedzające dla rynku pracy
5.3.1.Wskaźniki rejestrujące ogłoszenia o wolnych miejscach pracy
5.3.2.Wielokomponentowe wskaźniki wyprzedzające rynku pracy
3.4.Wskaźnik rynku pracy (WRP) dla Polski

Rozdział 6
Cykle koniunktury a konsumenci
6.1.Ogólne zależności i fakty empiryczne
6.2.Badania nastrojów konsumentów
6.3.Prawa ekonomiczne i indeks dyskomfortu
6.4.Wnioski z badań ekonomii behawioralnej a wskaźniki nastrojów konsumentów
6.4.1.Dochody, inflacja i bezrobocie a wskaźniki opinii konsumentów
6.4.2.Postrzeganie zmian kategorii ekonomicznych a wskaźniki nastrojów konsumentów
6.4.3.Asymetria bodźców pozytywnych i negatywnych
6.5.Wskaźniki dobrobytu - propozycja miary nastrojów społecznych

Zakończenie
Bibliografia
Wykaz rysunków
Wykaz tabel


248 stron, B5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022