Jak to możliwe, że jedno dziecko daje się prowadzić przez życie
dość łatwo, inne mimo wysiłków rodziców przysparza wielu trosk i trudności
wychowawczych?
Książka odpowiada na to i wiele innych pytań. Wyjaśnia przyczyny
odmienności zachowań dzieci, które tkwią nie w błędach wychowawczych rodziców, ani
w błędzie genetycznym dzieci, a w różnicy wynikającej z przynależności do
ewolucyjnej grupy funkcjonowania ( organizatora lub stratega). Uspokaja i daje narzędzia
do bezpiecznego i mądrego przeprowadzenia dziecka przez kolejne okresy rozwojowe,
wskazując równocześnie pułapki, w które wpadają rodzice i nauczyciele
nieświadomi zagrożeń wynikających z istotnych rozbieżności w możliwościach
poznawczych dzieci. Pozwala zaakceptować zachowania własnych pociech, dając im
możliwość osiągnięcia niektórych sprawności w innych okresach rozwojowych. Pokazuje
gdzie leży granica pomiędzy tym, co u dziecka jest normą rozwojową wynikającą z
przynależności do grupy funkcjonowania, a co zaburzeniem funkcjonowania.
Spis treści:
Rozdział I. Ewolucyjne różnice zachowania.
Rozdział II. Dotykowo-ruchowe poznawanie świata.
Rozdział III. Formy poznania w dążeniu do celu.
Rozdział IV. Komunikacja niewerbalna.
Rozdział V. Komunikacja werbalna.
Rozdział VI. Adaptacja społeczna.
Rozdział VII. Pochód w dorosłość.
Zakończenie
373 strony, oprawa miękka