Zachowania organizacyjne w teorii i praktyce zarządzania
Książka przedstawia, jak skutecznie porozumiewać się, zwiększać satysfakcję z
pracy, efektywnie włączyć się w wykonywanie celu grupowego i unikać błędnej
interpretacji otaczającego środowiska czyli jak zostać doskonałym liderem, menedżerem
lub pracownikiem.
Pozycja prezentuje następujące zagadnienia:
- zachowania organizacyjne,
- czynniki wpływające na osobowość i jej wpływ na człowieka w środowisku pracy,
- percepcję człowieka w rozumieniu środowiska pracy,
- wartości w zachowaniach pracowników i ich diagnozę,
- motywację w firmie,
- istotę, przyczyny i etapy istnienia grupy,
- kształtowanie i pomiar satysfakcji z pracy,
- podejmowanie decyzji,
- porozumiewanie się w organizacji i jego ulepszanie,
- koncepcję i działanie kierownika oraz przywódcy.
Rozdział 1. Wprowadzenie do nauki o zachowaniach organizacyjnych .
1.1. Przyczyny i mozliwosci rozszerzania wiedzy o człowieku . . . . . . . . . . . 7
1.2. Istota zachowania organizacyjnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. 9
1.3. Z rodła wiedzy o zachowaniu organizacyjnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
1.4. Komponenty i zakres przedmiotu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. 12
1.5. Klasyczne podejscia do zachowania człowieka w srodowisku pracy . . . 14
1.6. Zasady oddziaływania na pracownika i test badania przyczyn wykonywania pracy według
trzech koncepcji zarzadzania . . . . . . . . . . . . . . . . 17
Rozdział 2. Czynniki wpływające na osobowość i jej wpływ na człowieka w
środowisku pracy
2.1. Podejscia do osobowosci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . 26
2.2. Definicje osobowosci i jej implikacje dla menedzera . . . . . . . . . . . . . . 28
2.3. Zmienne przyczyniajace sie do kształtowania sie osobowosci. . . . . . . . 33
2.4. Wpływ niektorych charakterystyk osobowosci na zachowanie . . . . . . . 37
2.5. Pomiar miejsca kontroli człowieka nad jego zachowaniem. . . . . . . . . . 41
2.6. Typy osobowosci ze wzgledu na preferencje człowieka . . . . . . . . . . . . 43
Rozdział 3. Percepcja człowieka w rozumieniu środowiska pracy
3.1. Istota, definicje i warunki percepcji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . 48
3.2. Etapy procesu percepcyjnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . 50
3.3. Rodzaje i zasady percepcji wizualnej. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. 53
3.4. Cechy bodzcow otoczenia i cechy człowieka oddziałujace na jego percepcje . . . . .
55
3.5. Cechy człowieka wpływajace na percepcje. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
56
3.6. Stereotypizacja jako skłonnosc człowieka do zniekształcania percepcji. 58
3.7. Test percepcji stereotypow o kobiecie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. 61
3.8. Błedy halo-efektu w rozmowie kwalifikacyjnej. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
3.9. Stosowanie projekcji przez nowo zatrudnionego kierownika . . . . . . . . 66
3.10. Atrybucja w wyjasnianiu wynikow pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
Rozdział 4. Wartości w zachowaniach pracowników i ich diagnoza
4.1. Istota i zrodła wartosci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . 70
4.2. Kryteria wyodrebniania i rodzaje wartosci. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
71
4.3. Zarzadzanie wartosciami pracownikow firmy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
4.4. Diagnoza wartosci człowieka. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . 83
Rozdział 5. Motywacja w firmie
5.1. Istota motywacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . 86
5.2. Teoria motywacji A. Maslowa i interpretacja potrzeb . . . . . . . . . . . . . 87
5.3. Komponenty i rezultaty teorii motywacji F. Herzberga . . . . . . . . . . . . 90
5.4. Trychotomia potrzeb D. McClellanda, ich diagnoza i tendencje . . . . . 94
Rozdział 6. Istota, przyczyny i etapy istnienia grupy
6.1. Istota grupy, cechy i przyczyny powstania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
99
6.2. Role w grupie i test rodzaju uczestnika. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. 101
6.3. Etapy istnienia grupy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . 105
Rozdział 7. Kształtowanie i pomiar satysfakcji z pracy
7.1. Rodzaje i komponenty postawy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. 109
7.2. Sposoby wpływania na postawe człowieka. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
112
7.3. Czynniki wpływajace na satysfakcje z pracy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
115
7.4. Pomiar poziomu satysfakcji pracownika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
117
Rozdział 8. Podejmowanie decyzji
8.1. Istota podejmowania decyzji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . 121
8.2. Struktury procesu podejmowania decyzji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
124
8.3. Indywidualna i grupowa tworczosc w podejmowaniu decyzji . . . . . . . . 135
8.4. Racjonalnosc i ograniczona racjonalnosc decyzji . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
8.5. Rodzaje decyzji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . 140
Rozdział 9. Porozumiewanie się w organizacji i jego ulepszanie
9.1. Istota i składniki interpersonalnego porozumiewania sie . . . . . . . . . . . 147
9.2. Cechy elementarnych i złozonych składnikow porozumiewania sie . . . 155
9.3. Typy i charakterystyki sieci informacyjnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
160
9.4. Test umiejetnosci porozumiewania sie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
163
9.5. Techniki aktywnego słuchania, pomagajace w osiagnieciu celu przekazu 167
9.6. Istota i funkcje niewerbalnej komunikacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
168
9.7. Typy jezyka niewerbalnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . 171
9.8. Atmosfera informacyjna wpływajaca na skutecznosc kontaktu informacyjnego. . . . .
173
Rozdział 10. Koncepcje i działania kierownika i przywódcy
10.1. Istota i zakres działan kierownika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . 177
10.2. Koncepcja władzy i jej społecznych i organizacyjnych zrodeł . . . . . . . 178
10.3. Koncepcja i składniki przywodztwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. 183
10.4. Zasady postepowania lidera i test charyzmy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188
10.5. Lider w globalnej firmie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . 194
10.6. Modele cech i zachowan kierownika i lidera . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197
10.7. Sytuacje konfliktowe w firmie i jej rezultaty . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
205
10.8. Style zarzadzania konfliktem destrukcyjnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212
Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . 217
220 stron , miękka oprawa