FUNKCJONOWANIE MIĘDZYNARODOWEGO TRANSPORTU DROGOWEGO ŁADUNKÓW W
GOSPODARCE GLOBALNEJ
Książka niniejsza stanowi monografię skupioną wokół tematyki transportu drogowego
ładunków. Może ona służyć młodym adeptom nauki, poszukującym inspiracji do badań
naukowych w zakresie ekonomiki transportu, może być także przydatna dla dydaktyków
prowadzących różnorodne zajęcia na kierunkach ekonomia oraz zarządzanie, zwłaszcza
na specjalnościach związanych z logistyką i transportem, jak również dla studentów
tych kierunków i specjalności, zwłaszcza na drugim stopniu studiów. Praca jest
również skierowana do środowisk związanych z transportem i polityką transportową,
zarówno na szczeblu ogólnokrajowym, jak i lokalnym czy mikroekonomicznym.
ze wstępu
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1
Czynniki determinujące rozwój systemu transportowego w Polsce
1.1. System transportowy we współczesnej gospodarce
1.2. Klasyfikacja transportu we współczesnej gospodarce
1.3. Cele, zakres i instrumenty polityki w zakresie transportu drogowego w Polsce
1.4. Zasady tworzenia zrównoważonego systemu infrastruktury transportowej państwa
1.5. Infrastruktura jako podstawa rozwoju transportu i gospodarki
1.6. Ocena stanu i prognoza rozbudowy infrastruktury transportu drogowego w Polsce na
przełomie XX i XXI wieku
1.6.1. Infrastruktura liniowa transportu drogowego
1.6.2. Infrastruktura punktowa transportu drogowego
Rozdział 2
Harmonizacja zasad funkcjonowania międzynarodowego i wewnątrzwspólnotowego
rynku usług transportu drogowego
2.1. Wielopoziomowa struktura uregulowań funkcjonowania rynku transportu
drogowego
2.2. Harmonizacja zasad tworzenia, rozwoju i użytkowania infrastruktury transportowej na
poziomie ponadnarodowym
2.2.1. Internacjonalizacja zasad tworzenia i rozwoju infrastruktury drogowej
2.2.2. Internalizacja kosztów zewnętrznych w transporcie drogowym
2.3. Zasady dostępu do zawodu i rynku międzynarodowego i wewnątrz wspólnotowego
transportu drogowego
2.3.1. Dostęp do zawodu przewoźnika drogowego w Unii Europejskiej
2.3.2. Dostęp do międzynarodowego i wewnątrzwspólnotowego rynku przewozowego
2.3.3. Dostęp do zawodu kierowcy w unijnym transporcie drogowym
2.4. Internacjonalizacja zasad realizacji przewozów specjalnych
2.4.1. Zasady międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych
2.4.2. Międzynarodowy przewóz łatwo psujących się artykułów spożywczych
2.4.3. Unijne zasady przewozu żywych zwierząt
2.5. Procedury celne i przewozowe w międzynarodowym transporcie drogowym
2.5.1. Operacjonalizacja dokumentacji celnych w międzynarodowym transporcie drogowym
2.5.2. Procedura TIR i jej rola w rozwoju międzynarodowej wymiany gospodarczej
2.5.3. Wspólna Procedura Tranzytowa w przewozach europejskich
2.5.4. Nowy Skomputeryzowany System Tranzytowy (NCTS)
2.5.5. Standardowa umowa międzynarodowego przewozu drogowego towarów CMR
2.6. Regulacje w zakresie zasad zatrudniania i pracy kierowców pojazdów w transporcie
drogowym
2.6.1. Regulacje światowe w zakresie zasad zatrudniania i pracy załóg pojazdów
drogowych wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe
2.6.2. Regulacje Unii Europejskiej w zakresie zatrudniania i pracy załóg pojazdów‘
wykonujących wewnątrzwspólnotowe przewozy drogowe
2.6.3. Ewolucja unijnych zasad regulacji i rejestracji okresów prowadzenia pojazdu oraz
przerw i odpoczynku kierowców
2.7. Unifikacja a potrzeba deregulacji rynku przewozowego
Rozdział 3
Analiza uwarunkowań międzynarodowego i wewnątrzwspólnoto-wego transportu
drogowego ładunków w Polsce
3.1. Miejsce i rola transportu drogowego na rynku przewozów międzynarodowych i
wewnątrzwspólnotowych w gospodarce globalnej
3.2. Ewolucja stanu międzynarodowego transportu drogowego w Polsce
3.3. Regulacje zasad funkcjonowania transportu drogowego w Polsce
3.3.1. Ewolucja zasad dostępu do zawodu i rynku transportu drogowego w Polsce
3.3.2. Krajowe regulacje zasad pracy załóg pojazdów drogowych
3.3.3. System rejestracji i kontroli czasu pracy załóg pojazdów drogowych
3.3.4. Przewozy ponadnormatywne jako rodzaj krajowych przewozów specjalnych
3.3.5. Kontrola pojazdów i przedsiębiorstw międzynarodowego transportu drogowego w
Polsce
3.4. Analiza efektywności ekonomicznej przedsiębiorstw międzynarodowego transportu
drogowego ładunków w Polsce w warunkach zmian
czynników rynkowych
3.4.1. Elementy analizy efektywności ekonomicznej przedsiębiorstw transportowych
3.4.2. Wrażliwość rynku usług transportowych na zmiany cen paliw
3.4.3. Zmiany kursu walutowego a efektywność ekonomiczna polskich przedsiębiorstw
transportowych
3.4.4. Znaczenie sprawności funkcjonowania działu spedycji przedsiębiorstwa
transportowego dla efektywności ekonomicznej jego działalności przewozowej
3.4.5. Sytuacja przedsiębiorstw transportu drogowego w Polsce w kontekście analizy cykli
koniunktury gospodarczej
3.5. Wzrost gospodarczy i poziom konsumpcji a rozwój transportu drogowego
Rozdział 4
Bariery funkcjonowania i rozwoju transportu drogowego
4.1. Klasyfikacja i ogólna charakterystyka barier rozwoju transportu drogowego
4.2. Bariery infrastrukturalne w transporcie drogowym
4.2.1. Dopuszczalna masa całkowita i maksymalne naciski osi pojazdów w Polsce
4.2.2. Zasady dostępu do infrastruktury transportu drogowego na terytorium Polski
4.2.3. Ograniczenia w ruchu ciężkich pojazdów drogowych w okresach uplastycznienia
nawierzchni dróg
4.2.4. Potrzeba reaktywacji Jedwabnego Szlaku jako elementu infrastruktury transportowej
Eurazji
4.3. Bariery legislacyjne w transporcie drogowym
4.3.1. Regulacja dostępu do działalności pośrednictwa w transporcie drogowym
4.3.2. Odpowiedzialność sprawców naruszeń przepisów za popełniane wykroczenia
4.3.3. Zasady naliczania i poboru podatku od środków transportowych
4.3.4. Bariery legislacyjne w zapisach ustawy o podatku od towarów i usług(VAT)
4.3.5. Transport drogowy w przedsiębiorstwach wielobranżowych
4.4. Bariery finansowe w transporcie drogowym
4.4.1. Bariery finansowe w ustawie o podatku od towarów i usług (VAT)
4.4.2. Cena paliwa a częściowa refundacja zawartego w niej podatku akcyzowego
4.4.3. Obligatoryjne oklejanie konturów pojazdów HVG taśmą odblaskową
4.5. Bariery administracyjne w transporcie drogowym
4.5.1. Delegacje służbowe kierowców jako koszt uzyskania przychodu przedsiębiorstwa
4.5.2. Procedura przerejestrowywania pojazdów po leasingu operacyjnym zakończonym
wykupem przedmiotu leasingu
4.5.3. Przeregulowania socjalne w transporcie drogowym
4.5.4. Biurokratyczne rozwiązania w systemie opłat za użytkowanie dróg w Polsce
4.5.5. Zawód kierowcy lub kierowcy-mechanika w Polsce
4.6. Propozycje ograniczenia barier w transporcie drogowym wobec wyzwań współczesnej
gospodarki
Rozdział 5
Bezpieczeństwo drogowe i ochrona środowiska naturalnego jako priorytety polityki
transportowej Unii Europejskiej i Polski
5.1. Bezpieczeństwo i proekologiczność w transporcie drogowym
5.2. Wpływ stanu infrastruktury i rozwoju motoryzacji na bezpieczeństwo drogowe w
państwach Unii Europejskiej
5.3. Ciężarowy transport drogowy a bezpieczeństwo na drogach Unii Europejskiej
5.3.1. Badania przyczyn wypadków drogowych z udziałem pojazdów ciężarowych (ETAC)
5.3.2. Wnioski z badania przyczyn wypadków drogowych z udziałem pojazdów ciężarowych
(ETAC)
5.3.3. Statystyki policyjne wypadków drogowych z udziałem pojazdów ciężarowych
5.4. Legislacyjne i kontrolne działania Unii Europejskiej na rzecz bezpieczeństwa
drogowego
5.4.1. Szkolenia kierowców i regulacje socjalne w transporcie we-wnątrzwspólnotowym
5.4.2. Cyfrowe urządzenie rejestrujące - system tachografu cyfrowego.
5.5. Udoskonalenia techniczne pojazdów a bezpieczeństwo drogowe
5.6. Stopień bezpieczeństwa w transporcie drogowym w Polsce
5.7. Transport drogowy a ochrona środowiska naturalnego
Rozdział 6
Kierunki zmian i perspektywy rozwoju międzynarodowego transportu drogowego
6.1. Nowe formy organizacyjne w realizacji łańcuchów dostaw
6.2. Tendencje zmian gabarytów pojazdów transportu drogowego a koncepcja komodalności
6.3. Telematyka jako instrument wzrostu efektywności i bezpieczeństwa w transporcie
6.3.1. Rola systemów telematycznych i informatycznych w przedsiębiorstwach transportu
drogowego
6.3.2. Wpływ telematyki na efektywność ekonomiczną przewozów drogowych
6.3.3. Rozwiązania telematyczne jako szansa na zwiększenie bezpieczeństwa w transporcie
6.4. Nowe kierunki rozwoju międzynarodowego transportu drogowego w Eurazji
6.4.1. Rola transportu morskiego w aktywacji transportu drogowego Dalekiego Wschodu
6.4.2. Nowe wyzwania wobec transportu drogowego na rynku przewozowym Eurazji
6.5 Procedury celne stymulatorem rozwoju międzynarodowego transportu drogowego na
makrokontynencie euroazjatyckim
6.5.1 Procedura TIR i dynamika rozwoju jej wykorzystywania
6.5.2 Konwencja ATA (Admission Temporaire)
6.6 Inicjatywa bezpieczeństwa transatiantyckiego w transporcie
Zakończenie
Summary
Literatura
508 stron, B5, oprawa miękka