Doświadczenie nowoczesności.
Perspektywa polska - perspektywa europejska
Nowoczesność występuje w prezentowanej książce jako kategoria oświetlająca
rozmaite dzieła XIX, XX i XXI wieku: literackie z historii literatury polskiej i
powszechnej, dzieła operowe, operetkowe, baletowe.
Tom ułożony jest według takich kategorii: Nowoczesne Oświecenie,
Dziewiętnastowieczność, Miasto nowoczesne, Próba antropologii tekstu, Nowoczesność
na scenie, Awangarda, Postmodernizm.
Tom ma charakter monografii, tzn. że jeden temat opracowany został przez wielu autorów,
dzięki czemu uwydatniona została wielorakość i różnorodność punktów widzenia.
Bogactwo źródłowe tej monoproblemowej antologii zachęca do myślenia i publicznej
dyskusji. Składają się na nią prace młodych naukowców różnych uczelni,
literaturoznawców i kulturoznawców, którzy podjęli ambitną próbę zmierzenia się z
pojęciem nowoczesności, są tu także teksty dotykające problematyki
„ponowoczesności”. Interpretacje prezentowane w antologii cechuje wysoki poziom
merytoryczny oraz dyscyplina myślowa, polegająca na programowym rozwijaniu tytułowego
problemu za pomocą analiz wnikających głęboko w wybrane obszary kulturowe i
odsłaniających nierozpoznane, ważne znaczenia. Uwagę zwraca bogactwo źródłowe
monoproblemowej antologii, która zachęca do myślenia i publicznej dyskusji.
O doświadczeniu i nowoczesności
PROLOG
Wymiary nowoczesności
U ŹRÓDEŁ NOWOCZESNOŚCI
WOJCIECH SAJKOWSKI, Granice cywilizacji, postępu i nowoczesności na zachodnim pograniczu
Turcji europejskiej według autorów francuskiego Oświecenia
ROZALIA SŁODCZYK, Prezentacja i kreacja. Nowoczesne aspekty autobiografii Steme‘a i
Rousseau oraz osiemnastowiecznych autoportretów
DZIEWIĘTNASTOWIECZNOŚĆ
RYSZARD KNAPEK, Nowoczesne doświadczenie... katolickie (Newman - Brzozowski - Liebert)
MIKOŁAJ GOLUBIEWSKI, Lalka Bolesława Prusa jako nowoczesny eksperyment z tradycjami
WACŁAW FORAJTER, Ciało Stanisława Wokulskiego
ANNA SOWA, Nowoczesność w wariancie dandy. Dandysek gry ze światem
ALINA MITEK-DZIEMBA, PO drugiej stronie sensu. Wiktoriańskie antycypacje nowoczesnych
przewartościowań
DWUDZIESTOLECIE
MARTYNA MARIA LEMAŃCZYK, Poezja ujęta przez walec, kulę i stożek - doświadczenie
kubizmu w literaturze i kulturze polskiej oraz czeskiej wczesnej awangardy artystycznej i
literackiej
ALEKSANDER WÓJTOWICZ, "Wesołe ruiny" i "cyniczny półmrok".
Doświadczenie nowoczesności w Bezrobotnym Lucyferze Aleksandra Wata
PÓŹNA NOWOCZESNOŚĆ
ANETA JACHIMOWICZ, Literatura jako rzeczywistość. Postmodernizm w powieści Ostatni
świat Christopha Ransmayra
SŁAWOMIR NOSAL, Tylko trop rzeczywistości. Jadąc do Babadag Andrzeja Stasiuka
MARTA KORONKIEWICZ, "Więc owszem, leć pierwszym samolotem na Berdyczów lub
Barwistan - tam się spotkamy". Poezja Andrzeja Sosnowskiego a kategoria
doświadczenia
PRZEMYSŁAW KALISZUK, Wokół problemów nowoczesnej gawędy - kilka uwag o poetyce eseju
Stanisława Lema
MIASTO NOWOCZESNE
MARIA OSTROWSKA, Hamsun i Philippe - choroba jako diagnoza życia w mieście nowoczesnym
KAROLINA SIDOWSKA, Kognitywne aspekty modernistycznego doświadczenia wielkiego miasta w
literaturze niemieckiej
WOLFGANG D. BRYLLA, Kryminał w dyskursie modernistycznym. Narracyjność metropolii
Breslau u Marka Krajewskiego
NA NOWOCZESNEJ SCENIE
JOANNA KULAS, Zielone czarodziejki tańca. Loie Fuller i Isadora Duncan doświadczają
nowoczesności
KATARZYNA URDANIAK, Rozbite zwierciadło rewolucji. Tak zwana ludzkość w obłędzie
Jerzego Grzegorzewskiego
MAŁGORZATA GAMRAT, Phaedra Dobromiły Jaskot - moderne czy contemporaine? Live electronic
i opera XXI wieku
NOWOCZESNY LEC/KTOR
ULANA FARYNA, Słowiański tłumacz dramatu Eugena 0‘Neilla Desire under the Elms jako
lector in fabula
ADRIANNA JAKÓBCZYK, Miłość, obcość, współwina. O Lektorze Bernharda Schlinka
EPILOG
MAREK PIENIĄŻEK, Między nowoczesnością doktrynalną a idiomatyką
po-ponowoczesności. Dylematy uniwersyteckiej dydaktyki literacko-teatralnej
Noty o autorach
Indeks osobowy
Bibliografia
356 stron, Format: 14.8x21.0cm, oprawa miękka