wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

EWOLUCYJNY KRAJOBRAZ RELIGII


ATRAN SC.

wydawnictwo: NOMOS, 2013, wydanie I

cena netto: 69.30 Twoja cena  65,84 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Ewolucyjny krajobraz religii


Praca Scotta Atrana jest znakomitym wykładem ewolucyjnej interpretacji religii, a także prawdziwą kopalnią wiedzy dla każdego kto planuje empiryczne badania religii.

Pascal Boyer

Książka ta, z ponad tysiącem odwołań i dyskusją prawie całości dziejów człowieka i kultury, od pogrzebów Neandertalczyków po samobójcze zamachy w palestyńskiej antykolonialnej walce, jest encyklopedyczna co do zakresu, a jednocześnie prezentuje rozmach i głębię myśli autora. Atranowi udało się połączyć stare i nowe dzięki odniesieniom procesów kognitywnych do egzystencjalnych niepokojów. Kombinacja ta czyni książkę unikatowym punktem odniesienia i wyzwaniem dla badających religię z różnych perspektyw.

Benjamin Beit-Hallahmi

Książka Atrana to przejaw wysokiego kunsztu naukowego. Erudycja i znajomość rzeczy prezentowane przez tego badacza są niewątpliwe. […] Praca Atrana adekwatnie, wręcz po mistrzowsku, fachowo, naukowo i kompleksowo wypełnia dużą lukę w polskim piśmiennictwie. Konkretyzuje i uzupełnia w miarę popularne poglądy Richarda Dawkinsa (Bóg urojony), lecz tym razem to wykład na wskroś profesjonalny.

Michał Buchowski

Centralną teoretyczną tezą Atrana, bazującą na odwołaniach do osiągnięć psychologii ewolucyjnej i badań nad ewolucją funkcji poznawczych oraz domen kognitywnych, jest stwierdzenie, że zjawisko religii stanowi wtórną, uboczną adaptację wynikającą z ewolucji mózgu i rozwoju konceptu podmiotu intencjonalnego. […] Powyższa teza zyskuje w książce potężne podbudowanie teoretyczne mnóstwem opracowań wąskozakresowych oddających całe spektrum dorobku kognitywistów-religioznawców. Sprawia to, że dzieło Atrana ma wyjątkowe walory edukacyjne i pomimo dziesięciu lat, które minęły od jego publikacji nie doczekało się konkurencyjnego opracowania.

Tomasz Sikora


Tomasz Sikora: Zagadnienia kognitywizmu religioznawczego     

Przedmowa. Umysły z epoki kamienia łupanego w świecie ery kosmicznej?

Rozdział 1: Wprowadzenie. Ewolucyjna zagadka    
1.1. Dlaczego religia jest problemem ewolucyjnym?   
1.2. Dlaczego religie i kultury nie są bytami ani rzeczami?  
1.3. Czym jest krajobraz ewolucyjny? Metafora przewodu 
1.4. Czym Myszka Miki i Marks różnią się od Boga? Ograniczenia poznawczych teorii religii oraz teorii podkreślających znaczenie zaangażowania   
1.5. Podsumowanie   

CZĘŚĆ 1 EWOLUCYJNE ŹRÓDŁA

Rozdział 2: Bezmyślny agens. Ewolucyjne adaptacje i produkty uboczne 
2.1. Wprowadzenie: natura adaptacji biologicznej   
2.2. Dowody na rzecz adaptacji: analogia, homologia, przetarg między cechami funkcjonalnymi, ontogeneza     
2.3. Sui generis ludzkie poznanie  
2.4. Adaptacje jako rozwiązania problemów naszych przodków   
2.5. Odwrotna inżynieria i jej ograniczenia   
2.6. „Takie sobie bajeczki” o „Ja”    
2.7. Tajemnicza opowieść języka        
2.8. Ewolucyjne „produkty oboczne”      
2.9. Czy duży mózg jest jedynie wytwórcą spandreli?  
2.10. Psychologia ewolucyjna: doraźny paradygmat badawczy  
2.11. Podsumowanie: bezmyślny agens     

Rozdział 3: Boże stworzenie. Ewolucyjne początki nadprzyrodzonego   
3.1. Dusze i duchy w snach i cieniach  
3.2. Modularność i specyficzność domen     
3.3. Sprawstwo  
3.4. Domena naturalna sprawstwa: argumenty z rozwoju wczesnodziecięcego
3.5. Struktury teliczne i „tragedia poznania” 
3.6. Nadprzyrodzone: domena kulturowa sprawstwa         
3.7. Teoria przywiązania: czy bóstwa są surogatami rodziców?      
3.8. Podsumowanie: nadprzyrodzone sprawstwo jest ewolucyjnym produktem ubocznym uaktywnianym przez schemat detekcji drapieżnik-obrońca-ofiara  

CZĘŚĆ II ABSURDALNE ZAANGAŻOWANIE

Rozdział 4: Kontrintuicyjne światy nadprzyrodzone. O przyziemnej naturze wierzeń religijnych  
4.1. Naturalna i nadnaturalna przyczynowość   
4.2. Mitologiczne opowieści       
4.3. Reprezentacje kulturowe    
4.4. Objawienia a prawda: dlaczego Słowo Boże nie może zostać poddane weryfikacji     
4.5. Quasi-sądy      
4.6. Sądy kontrintuicyjne
4.7. Zapamiętywalność minimalnie kontrintuicyjnych wierzeń i ich zespołów
4.8. Przedstawianie Prawdy: metareprezentacje światów nadprzyrodzonych 
4.9. Podsumowanie: uczynić logicznie możliwymi światy niemożliwe  

Rozdział 5: Sens poświęcenia. Kultura, komunikacja i zobowiązanie 
5.1. Poświęcenie: koszt, który nigdy się nie zwróci  
5.2. Altruizm: współpracować aby współzawodniczyć   
5.3. Fundamentalistyczna nietolerancja innych „gatunków”
5.4. Synkretyzm, konkurencja społeczna i symboliczna inwersja
5.5. Hierarchia – społeczna i nadprzyrodzona   
5.6. Ewolucyjna racjonalność niezrozumiałego samopoświęcenia
5.7. Szczere samooszukiwanie: zemsta i miłość   
5.8. Mediacja rytuałów, magia i wróżby     
5.9. Podsumowanie: trwały uścisk religii   

CZĘŚĆ III RYTUALNE PASJE

Rozdział 6: Rytuał i objawienie. Umysł emocjonalny 
6.1. Pamięć rytuałów: doktryny i imaginacje   
6.2. Niektóre problemy: liturgia nie jest logiczna, a częste pobudzenie nie jest rzadkie    
6.3. Schematy i specyficzność kodowania: pamięć epizodyczna versus semantyczna    
6.4. Wpływanie na wspomnienia   
6.5. Ceremonialne manipulowanie ewolucyjnymi imperatywami pamięci 
6.6. Stany posesyjne, nagłe nawrócenie, doświadczenie mistyczne: rytualne rozwiązanie bez przygotowania  
6.7. Rutynowy rytuał: powtarzalność zawierająca jedynie obietnicę rozwiązania    
6.8. Podsumowanie: rytuał i objawienie – nadzwyczajna manifestacja zwyczajnych środków  

Rozdział 7: Fale namiętności. Neuropsychologia religii 
7.1. Dowody z neurobiologii: ciało migdałowate i modulacja stresu   
7.2. Wyzwalające adrenalinę obrazy śmierci zwiększają religijność – eksperyment   
7.3. Neuroteologia: nauka i dyrdymały  
7.4. „Ośrodek Boga” w płacie skroniowym? Mało prawdopodobne   
7.5. Religia i psychopatologia: epilepsja, schizofrenia, autyzm  
7.6. Podsumowanie: doświadczenia mistyczne mogą zainspirować nową religię, ale same jej nie stanowią  

CZĘŚĆ IV TEORIE POMIJAJĄCE PROBLEM UMYSŁU

Rozdział 8: Kultura bez umysłu. Socjobiologia i dobór grupowy  
8.1. Socjobiologia lub materializm mistyczny  
8.2. Czy normy są jednostkami ewolucji kulturowej?   
8.3. Emulacja, pokazy i stabilizacja społeczna    
8.4. Doborem grupowym rządzi funkcjonalizm  
8.5. Pominięcie umysłu      
8.6. Mgliste normy        
8.7. Dobór grupowy w biologii: wariant notacyjny dostosowania łącznego 
8.8. (Nieliczne) analizy przypadków ludzkiego doboru grupowego
8.9. Epidemiologia kulturowa: „eksperyment ogrodowy” u Majów nizinnych 
8.10. Duch wspólnoty     
8.11. System wierzeń jako ewolucyjna strategia grupowa? Nie warto w to wierzyć   
8.12. Podsumowanie: normy i cechy grupowe są bytami pojęciowymi a nie naturalnymi     

Rozdział 9: Kłopot z memami. Inferencja versus naśladownictwo w tworzeniu kultury   
9.1. Memy nie są biologiczne, ale są ściśle darwinowskie
9.2. Co jest tak szczególnego w memach?  
9.3. Budowanie mózgu i umysłu 
9.4. Dobre i złe memy  
9.5. Memetyka ślepa na umysł    
9.6. Wielomodularny umysł: argument na rzecz alternatywy
9.7. Nie ma replikacji bez imitacji, a więc nie ma replikacji   
9.8. Przykazania nie są jednoznaczne, a religia nie podlega prostej replikacji 
9.9. Naśladownictwo versus wnioskowanie  
9.10. Podsumowanie: poznawcze ograniczenia kultury    

Rozdział 10: Podsumowanie. Dlaczego wydaje się, że religia zostanie z nami na dobre  
10.1. Religie to kosztowne, trudne do podważenia zaangażowanie względem kontrintuicyjnych światów  
10.2. Religia nie jest adaptacją, ale pasuje do ewolucyjnego krajobrazu  
10.3. Nadnaturalne agensy powstają za sprawą kulturowej manipulacji bodźcami z domeny naturalnej potocznej psychologii, która zawiera programy do wykrywania ożywionych agensów  
10.4. Metareprezentacja umożliwia oszustwa, lecz również czyni ludzi zdolnymi do wyobrażania sobie światów nadprzyrodzonych, które wykorzystują oczekiwania modularne tak, by radzić sobie z tym problemem    
10.5. Emocjonalnie motywowane samopoświęcenie wobec świata nadprzyrodzonego poprzez inspirowanie współzawodnictwa z innymi grupami stabilizuje wewnętrzny porządek moralny grupy, tworząc w ten sposób nowe formy religii   
10.6. Niepokoje egzystencjalne (np. śmierć) motywują wierzenia i praktyki religijne, zatem jedynie emocjonalne niwelowanie tych lęków – a nie samych procesów myślowych – uzasadnia istnienie religii  
10.7. Neurobiologiczne porównania stanów mistycznych (np. transu) i stanów patologicznych (schizofrenia, epilepsja) nie doceniają wagi sprawstwa i aktywności kory przedczołowej  
10.8. Socjobiologia (zachowania religijne są kierowane przez nieznane geny) i teoria selekcji grupowej (kultury religijne jako superorganizmy) ignorują umysł jako przyczynę powstania religii  
10.9. Pojęcia religijne nie replikują się jak memy odwzorowywane w umyśle gospodarza, lecz odtwarzają się w kolejnych umysłach poprzez wnioskowanie i odpamiętanie zależnie od ograniczeń modularnych 
10.10. Świecka nauka i religia: koegzystencja czy gra o sumie zerowej? 

Literatura    
Indeks    


411 stron, Format: 15.8x23.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022