Społeczna odpowiedzialność biznesu w świetle analiz bibliometrycznych i
opinii pracowników na temat równowagi między życiem zawodowym a prywatnym
Społeczna odpowiedzialność biznesu to konepcja, która w ostatnich latach jest
często poruszana zarówno w teorii, jak i w praktyce zarządzania. Widać jednak
wyraźnie, że brakuje koncepcyjnego uporządkowania pojawiających się modeli
teoretycznych i narzędzi praktycznych.
Brakuje także pozycji dotyczących kategoryzacji społecznej odpowiedzialności
biznesu, która pozwoliłaby na ukazanie z czym powinna być ona wiązana w najwyższym
stopniu, a z jakimi aspektami wiąże się w stopniu mniejszym.
Cel niniejszej pracy składa się z dwóch elementów. Pierwszym jest dokonanie
eksploracji obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu, określenie występujących
koncentracji i tendencji na gruncie naukowym. Drugim zaś - po zidentyfikowaniu
najistotniejszych obszarów tematycznych w zakresie społecznej odpowiedzialności
biznesu, zbadanie ich na gruncie praktycznym.
Uwagi wstępne
1. Próba definicji społecznej odpowiedzialności biznesu i ram koncepcyjnych
1.1. Okres przed rokiem 1980
1.2. Okres lat 1980-1989
1.3. Okres lat 1990-1999
1.4. Okres po roku 2000
1.5. Podsumowanie definicji społecznej odpowiedzialności biznesu i ram koncepcyjnych
2. Społeczna odpowiedzialność w praktyce funkcjonowania biznesu
2.1. Standardy międzysektorowe
2.1.1. SA 8000
2.1.2. Rodzina norm AA 1000
2.1.3. ISO 26000
2.1.4. Standard raportowania CSR wg GRI
2.1.5. ECS2000
2.1.6. Standard SGE 21
2.1.7. Normy z zakresu zarządzania środowiskowego
2.2. Standardy sektorowe
2.2.1. Standardy Fairtrade
2.2.2. Standardy Global GAP
2.2.3. Standardy Forest Stewardship Council i Marinę Stewardship Council
2.3. Programy i inicjatywy - narzędzia nieznormalizowane międzysektorowe
2.3.1. Wytyczne OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych
2.3.2. Global Compact
2.3.3. Zasady okrągłego stołu w Caux
2.3.4. Fair Labor Association
2.3.5. SIGMA Project
2.4. Programy i inicjatywy - narzędzia nieznormalizowane sektorowe
2.4.1. Responsible Care
2.4.2. Protokół oceny IHA
2.4.3. Business Social Compliance Initiative
2.4.4. Ethical Trading Initiative
2.4.5. Electronic Industry Citizenship Coalition
2.5. Podsumowanie społecznej odpowiedzialności w praktyce funkcjonowania biznesu
3. Pytania badawcze i metoda analizy społecznej odpowiedzialności biznesu
4. Procedura badawcza analizy bibliometrycznej
4.1. Wybór źródeł (etap 1)
4.1.1. Etap 1.1. Wstępna analiza potencjalnych źródeł danych
4.1.2. Etap 1.2. Wstępna selekcja potencjalnych źródeł
4.1.3. Etap 1.3. Końcowa selekcja potencjalnych źródeł
4.2. Analiza wstępna (etap 2)
4.2.1. Etap 2.1. Identyfikacja ram czasowych
4.2.2. Etap 2.2. Wyszukiwanie wstępne
4.2.3. Etap 2.3. Czyszczenie zbioru pierwotnego
4.2.4. Etap 2.4. Określenie podzbiorów
4.3. Analizy cząstkowe (etap 3)
5. Okres początkowy (historyczny) - lata 1973-1999
5.1. Etap 3.1(HIST). Analiza chronologiczna
5.2. Etap 3.2(HIST). Analiza dyscyplin
5.3. Etap 3.3(HIST). Analiza instytucjonalna
5.4. Etap 3.4(HIST). Analiza autorstwa
5.5. Etap 3.5(HIST). Analiza źródeł
5.6. Etap 3.6(HIST). Analiza regionalna
5.7. Etap 3.7(HIST). Analiza cytowań
5.8. Etap 3.8(HIST). Analizy tematyczne
5.9. Etap 3.9(HIST). Podsumowanie okresu historycznego
6. Okres współczesny - lata 2000-2009
6.1. Etap 3.1(WSP). Analiza chronologiczna
6.2. Etap 3.2(WSP). Analiza dyscyplin
6.3. Etap 3.3(WSP). Analiza instytucjonalna
6.4. Etap 3.4(WSP). Analiza autorstwa (osobowa)
6.5. Etap 3.5(WSP). Analiza źródeł
6.6. Etap 3.6(WSP). Analiza regionalna
6.7. Etap 3.7(WSP). Analiza cytowań
6.8. Etap 3.8(WSP). Analizy tematyczne
6.8.1. Etap 3.8.1(WSP). Ustalenie pierwotnego zbioru danych do analiz tematycznych
6.8.2. Etap 3.8.2(WSP). Czyszczenie pierwotnego zbioru danych do analiz tematycznych
6.8.3. Etap 3.8.3(WSP). Ustalenie obszarów tematycznych w oczyszczonym zbiorze
6.8.4. Etap 3.8.4(WSP). Wstępna analiza obszarów tematycznych - hierarchizacja
tematyczna
6.8.5. Etap 3.8.5(WSP). Tematyczna analiza chronologiczna
6.8.6. Etap 3.8.6(WSP). Tematyczna analiza instytuqonalna
6.8.7. Etap 3.8.7(WSP). Tematyczna analiza autorstwa
6.8.8. Etap 3.8.8(WSP). Tematyczna analiza źródeł
6.8.9. Etap 3.8.9(WSP). Tematyczna analiza regionalna
6.8.10. Etap 3.8.10a(WSP). Tematyczna analiza cytowań - ogółem
6.8.11. Etap 3.8.10b(WSP). Tematyczna analiza cytowań - instytucje
6.8.12. Etap 3.8.10c(WSP). Tematyczna analiza cytowań - autorstwo
6.8.13. Etap 3.8.10d(WSP). Tematyczna analiza cytowań - region
6.9. Etap 3.9(WSP). Podsumowanie okresu współczesnego
7. Analiza porównawcza okresu historycznego i współczesnego (etap 4)
8. Równowaga między pracą zawodową a życiem prywatnym
8.1. Work-life balance - próba definicji
8.2. Zmiana trybu życia i pracy
8.3. Work-life balance: formy i korzyści
8.4. Kontrola pracownika i jego prywatność
8.5. Dress code i jego konsekwencje
8.6. Sklepy wielkopowierzchniowe i cali centers
9. Analiza badań jakościowych work-life balance
9.1. Procedura badawcza i pytania badawcze work-life balance
9.2. Główne konflikty zidentyfikowane w perspektywie work-life balance
9.2.1. Konflikt czasowy między pracą zawodową a życiem prywatnym
9.2.2. Konflikt energetyczny między pracą zawodową a życiem prywatnym
9.2.3. Konflikt obowiązków rodzicielskich a work-life balance
9.2.4. Konflikt technologiczny a work-life balance
9.3. Ogólna ocena work-life balance
9.3.1. Podsumowanie ogólnej oceny work-life balance
9.4. Kontrola pracowników w kontekście work-life balance
9.4.1. Kontrola ilościowa i jakościowa pracy
9.4.2. Podsumowanie kontroli ilościowej i jakościowej pracy
9.4.3. Presja kontroli
9.4.4. Podsumowanie presji kontroli
9.4.5. Ingerencja kontroli w sferę prywatną
9.4.6. Podsumowanie ingerencji kontroli w sferę prywatną
9.4.7. Kontrola i nowoczesne technologie
9.4.8. Podsumowanie kontroli i nowoczesnych technologii
9.4.9. Dress code
9.4.10. Podsumowanie dress code
9.5. Ogólna ocena kontroli
9.5.1. Podsumowanie ogólnej oceny kontroli
9.6. Podsumowanie analiz z zakresu równowagi między pracą zawodową a życiem prywatnym
Uwagi końcowe
Bibliografia
Spis tabel
Spis rysunków
Wykaz skrótów
376 stron, B5, oprawa miękka