|
FENOMEN "PAŃSTW UPADŁYCH" W ŚWIETLE PRAWA MIĘDZYNARODOWEGO
SZPAK A. wydawnictwo: TNOIK, 2014, wydanie I cena netto: 61.60 Twoja cena 58,52 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Fenomen "państw upadłych" w świetle prawa międzynarodowego.
Pojęcie „państwa upadłego” zostało po raz pierwszy użyte w artykule G.
Helmana i S. Ratnera „ Anarchy Rules: Saving Failed States”, który
został opublikowany w „Foreign Policy” w 1993r. Niestety termin „państwo
upadłe” jest szkodliwym pojęciem. Lepiej byłoby nazwać takie państwa mianem państw
niestabilnych, wrażliwych lub w stanie kryzysu.
W Polskiej doktrynie pojawiła się nazwa „państwa dysfunkcyjne” W monografii
zostaną wyjaśnione motywy leżące u podstaw takich propozycji. Państwa uznawane za
upadłe stanowią jedno z najpoważniejszych zagrożeń dla pokoju i bezpieczeństwa na
świecie oraz jedną z głównych przyczyn kryzysów humanitarnych, a co za tym idzie,
naruszeń praw człowieka.
Wykaz skrótów
Wstęp
ROZDZIAŁ I
Podmiotowość w prawie międzynarodowym
1. Pojęcie i pierwotna podmiotowość państw
2. Podmiotowość organizacji międzynarodowych
3. Pozostałe podmioty prawa międzynarodowego
4. Uwagi końcowe
ROZDZIAŁ II
Państwo jako podmiot prawa międzynarodowego
1. Definicja państwa
2. Suwerenność
3. Trzy elementy pojęcia państwa
4. Sposoby powstania i upadku państwa
5. Uznanie za państwo
6. Uwagi końcowe
ROZDZIAŁ III
Cechy charakterystyczne "państw upadłych"
1. Zmieniająca się pozycja państwa
2. Pojęcie "państwa upadłego"
3. Indeks "państw upadłych" i kryteria jego sporządzania
4. Przyczyny kryzysu "państw upadłych"
5. Skutki stanu upadłości bądź kryzysu państwa
6. Przykłady "państw upadłych"
6.1. Afganistan
6.2. Irak
6.3. Demokratyczna Republika Konga (DRK)
6.4. Somalia
7. Uwagi końcowe
ROZDZIAŁ IV
Wyzwania stojące przed prawem międzynarodowym i społecznością
międzynarodową
1. "Państwo upadłe" zagrożeniem bezpieczeństwa międzynarodowego
2. Rola społeczności międzynarodowej
3. Kwestia podmiotowości "państw upadłych"
4. Stosunki dyplomatyczne i traktatowe "państw upadłych" (w tym z zakresu
prawa międzynarodowego praw człowieka)
4.1. Obowiązywanie międzynarodowego prawa humanitarnego
4.1.1. Wspólny art. 3
4.1.2. II Protokół dodatkowy z 1977 r
5. Indywidualna odpowiedzialność karna sprawców zbrodni międzynarodowych
5.1. Prawne podstawy karania zbrodni międzynarodowych
popełnionych w wewnętrznych konfliktach zbrojnych
5.2. Międzynarodowe trybunały karne ad hoc
5.3. Wybrane orzeczenia Międzynarodowego Trybunału Karnego ds. Zbrodni w byłej
Jugosławii
5.4. Międzynarodowy Trybunał Karny i jego działalność
6. Odpowiedzialność międzynarodowa "państwa upadłego"
7. Uwagi końcowe
ROZDZIAŁ V
Możliwe rozwiązania problemu "państw upadłych"
1. Katalog możliwych rozwiązań
2. Rada Powiernicza ONZ i wspomaganie zarządzania przez ONZ
3. Komisja Budowania Pokoju
3.1. Pojęcie budowania pokoju
3.2. Powstanie Komisji Budowania Pokoju
3.3. Zadania Komisji Budowania Pokoju
3.4. Zasady funkcjonowania i skład Komisji Budowania Pokoju
3.5. Konkretne przypadki
3.5.1. Sierra Leone
3.5.2. Burundi
3.5.3. Gwinea-Bissau
3.5.4. Republika Środkowej Afryki (RŚA)
3.5.5. Gwinea
3.5.6. Liberia
3 6. Ocena działań Komisji Budowania Pokoju
4. Użycie "miękkiej siły" czyli transfer sprawnych instytucji i administracji
5. Rozwiązanie problemu "państw upadłych" "własnymi siłami"
6. Interwencja humanitarna i "odpowiedzialność za ochronę"
7. Tymczasowa administracja ONZ
8. Uwagi końcowe i proponowane rozwiązanie
Zakończenie
Bibliografia
285 stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|