Publikacja jest obecnie niedostępna
“Dystrybucja jest dziedziną, “w której można osiągnąć efekty menedżerskie na
wielką skalę, a której terytorium jest ciągle w dużym stopniu nie rozpoznane” –
te słowa wypowiedziane przez P. Druckera czterdzieści lat temu nie tracą nic na
aktualności w warunkach postępującej internacjonalizacji i globalizacji
przedsiębiorstw. Wręcz przeciwnie – podkreślają kluczowe znaczenie systemu
dystrybucji i zarządzania nim w celu budowania przewagi konkurencyjnej na rynkach
zagranicznych.
W literaturze zachodniej (anglo- i niemieckojęzycznej) przedstawia się obecnie
dystrybucję międzynarodową jako szeroko rozwiniętą dyscyplinę marketingu
międzynarodowego oraz logistyki międzynarodowej, a zarządzanie dystrybucją jako
kluczowe strategiczne narzędzie zaspokajania potrzeb konsumentów.
W literaturze polskiej z zakresu zarządzania, marketingu, logistyki czy strategii
problem zarządzania dystrybucją na rynkach zagranicznych występuje w nader skromnym
zakresie.
Przesłanką podjęcia tematu systemów dystrybucji w eksporcie jest przekonanie
autorki, że dystrybucja jest bardzo ważna dla skutecznej działalności eksportowej
przedsiębiorstw, choć często przez polskie firmy niedoceniana, a nawet mało znana.
Drucker zauważa również, że kanały dystrybucji są obecnie najczęściej
zaniedbywaną, a nawet ignorowaną sferą działalności przedsiębiorstwa. W pracy
tej zagadnienie dystrybucji rozpatrywane jest z punktu widzenia przedsiębiorstwa
eksportującego. Pominięte zostały problemy charakterystyczne dla decyzji dotyczących
dystrybucji w przypadku innych niż eksport form wejścia na rynki zagraniczne, takich
jak licencjonowanie, produkcja kontraktowa czy inwestycje bezpośrednie (joint venture,
spółka-córka). Zaznaczyć jednak należy, że ostatnim etapem eksportu
bezpośredniego jest utworzenie własnej filii handlowej za granicą jako oddziału,
joint venture lub spółki-córki.
Ograniczenie problematyki dystrybucji do formy wejścia, jaką jest eksport, wynika
między innymi z tego, że w przypadku polskich przedsiębiorstw główną formą ich
internacjonalizacji (której stopień jest, co prawda, niewielki) jest właśnie
eksport. Tezę tę potwierdzają badania przeprowadzone wśród 72 firmy (65 firm bez
udziału kapitału zagranicznego), które od wielu lat znaczną część swojej sprzedaży
realizują na eurorynku; 74% badanych firm wskazało eksport jako formę
umiędzynarodowienia.
Autorka dąży do tego, aby problematyka dystrybucji na rynkach zagranicznych została
naświetlona możliwie wszechstronnie, jednak pozostaje wierna koncepcjom marketingowym i
koncentruje uwagę na orientacji marketingowej w zarządzaniu dystrybucją w eksporcie.
Zarysowanemu wyżej przedmiotowi i charakterowi rozważań ma odpowiadać struktura
książki. W rozdziale pierwszym uwaga autorki skupia się na prezentacji obecnego stanu
wiedzy o dystrybucji międzynarodowej. Przedstawiono miejsce oraz znaczenie zagadnień
związanych z dystrybucją produktów na rynki zagraniczne w literaturze z zakresu teorii
przedsiębiorstwa, zarządzania, marketingu, logistyki i strategii.
Rozdział drugi uwzględnia specyfikę systemów dystrybucji wynikającą z wyboru
przez producenta eksportu jako strategii internacjonalizacji oraz zawiera rozważania na
temat tych systemów w świetle orientacji marketingowej. Na tle dorobku teorii w zakresie
dystrybucji oraz światowych tendencji i powiązań z pokrewnymi dziedzinami wiedzy, w
trzecim rozdziale podjęto próbę ujęcia w syntetycznej formie marketingowej koncepcji
zarządzania dystrybucją. Na zakończenie rozdziału przedstawiono wpływ marketingowej
orientacji w zarządzaniu dystrybucją na poprawę pozycji konkurencyjnej producenta i
rozwój eksportu.
Rozdział czwarty ukazuje obecne trendy w dystrybucji międzynarodowej. Chodzi po
pierwsze o zachodzące zmiany w handlu na świecie, po drugie o pojawianie się nowych
alternatywnych kanałów dystrybucji oraz wielokanałowych systemów dystrybucji; po
trzecie zaś o znaczący wpływ internetu na dystrybucję produktów; wreszcie po czwarte
o dynamiczny rozwój franchisingu dystrybucyjnego.
Rozdział piąty charakteryzuje branżę meblarską w Polsce oraz systemy dystrybucji
mebli produkowanych w Polsce na rynki zagraniczne.
Druga część rozdziału poświęcona jest nowym rozwiązaniom w zakresie dystrybucji
w praktyce. Została tu omówiona dystrybucja międzynarodowa z wykorzystaniem internetu
na przykładzie branż: oprogramowania i sprzętu komputerowego, drewnianych elementów
budowlanych oraz produktów fonograficznych. Następnie przedstawione zostały przykłady
stosowania wielokanałowych systemów dystrybucji oraz franchisingu dystrybucyjnego.
Spis treści
Wstęp
ROZDZIAŁ I. Dystrybucja międzynarodowa w koncepcjach
i teoriach zarządzania
Charakterystyka problemu
1. Miejsce dystrybucji w teorii przedsiębiorstwa
2. Dystrybucja a strategie konkurencji
3. Problem dystrybucji w literaturze marketingowej
4. Podejście logistyczne do zarządzania dystrybucją
Podsumowanie
ROZDZIAŁ II. Specyfika systemow dystrybucji w eksporcie
a orientacja marketingowa
Charakterystyka problemu
1. Orientacja marketingowa
2. Eksport pośredni a eksport bezpośredni
2.1. Eksport pośredni
2.2. Eksport bezpośredni
3. Pośrednicy w obrocie międzynarodowym
3.1. Pośrednicy handlowi na rynku krajowym (w eksporcie
pośrednim)
3.2. Pośrednicy handlowi na rynku zagranicznym (w eksporcie
bezpośrednim)
3.3. Pośrednicy logistyczni w eksporcie
4. Międzynarodowe kanały marketingowe w eksporcie
5. Międzynarodowe systemy fizycznej dystrybucji w eksporcie
bezpośrednim
Podsumowanie
ROZDZIAŁ III. Zarządzanie dystrybucją w eksporcie
w świetle koncepcji marketingowej
Charakterystyka problemu
1. Istota marketingowej koncepcji zarządzania dystrybucją
2.2. Planowanie międzynarodowej dystrybucji produktów
2.3. Organizowanie sprawnych działań systemu dystrybucji
w eksporcie
2.4. Kontrolowanie procesu dystrybucji produktów na rynki
zagraniczne
3. Wpływ marketingowej orientacji w zarządzaniu dystrybucją
na poprawę konkurencyjności i rozwój eksportu
Podsumowanie
ROZDZIAŁ IV. Tendencje zmian w dystrybucji międzynarodowej
Charakterystyka problemu
1. Trendy w handlu międzynarodowym
2. Alternatywne kanały marketingowe
3. Wpływ internetu na systemy międzynarodowej dystrybucji
produktów
3.1. Internet a międzynarodowe kanały marketingowe
3.2. Internet a logistyka dystrybucji międzynarodowej
4. Wielokanałowe systemy dystrybucji
4.1. Uwarunkowania rozwoju wielokanałowych systemów
dystrybucji
4.2. Korzyści i ryzyko związane z zastosowaniem wielokanałowej
dystrybucji
4.3. Przesłanki stosowania wielokanałowej dystrybucji
w eksporcie
5. Franchising dystrybucyjny
Podsumowanie
ROZDZIAŁ V. Międzynarodowe systemy dystrybucji – przykłady
Charakterystyka problemu
1. Dystrybucja mebli produkowanych w Polsce na rynki zagraniczne
1.1. Specyfika branży meblarskiej w Polsce
1.2. Systemy dystrybucji stosowane przez krajowych
producentów mebli w eksporcie
2. Dystrybucja międzynarodowa z wykorzystaniem internetu
2.1. Sprzedaż oprogramowania i sprzętu komputerowego
za pośrednictwem internetu (Dell, Cisco Systems)
2.2. Dystrybucja drewnianych elementów budowlanych
poprzez internet – Classen-Pol SA
2.3. Internet jako kanał dystrybucji produktów fonograficznych
3. Przykłady wielokanałowych systemów dystrybucji w eksporcie
4. Franchising dystrybucyjny w praktyce
Podsumowanie
Uwagi końcowe
Spis rysunkow i tabel
Bibliografia
Strony internetowe