W książce dokonano przeglądu metod służących szacowaniu wielkości i
przestrzennego rozkładu przewozów koncentrując się na problematyce samochodowego
transportu ładunków.
Zebrano bogaty materiał empiryczny. Podjęto także próbę zbudowania modelu, które
odzwierciedlałby dynamiczny rozwój zachowań i wzorców podroży w Polsce.
Rozważania koncentrują się głównie wokół samochodowych przewozów
towarowych, lecz po odpowiedniej adaptacji, większość z opisywanych modeli można
zastosować do opisu drogowych potoków pasażerskich i przepływów w sieciach innego
typu np. informatycznych (Internet) czy elektrycznych. Ten uniwersalizm związany jest z
podobieństwem praw rządzących procesami zachodzącymi we wszystkich wspomnianych typach
sieci. Prawa te wywodzą się z całkiem podobnych zasad optymalizacyjnych.
Całość rozważań ujęto w czterech rozdziałach.
Początkowe części pierwszego mają charakter wprowadzający i przeglądowy.
Przedstawiono w nich charakterystykę rynku przewozów towarowych w Polsce oraz zawarto
określenia pojęć stosowanych powszechnie w pomiarach wielkości przewozów w sieci
transportowej.
W następnych podrozdziałach sformułowane zostały mikroekonomiczne podstawy
modelu będącego podstawą wyznaczania rozkładu przewozów. Kluczowe są w nim
dwa elementy: warunki funkcjonowania (w tym mechanizmy decyzyjne) przewoźników oraz
wielkość popytu na przewozy.
W rozdziale trzecim zostały zdefiniowane stany równowagi sieci i podane
warunki ich istnienia.
Tematem ostatniego rozdziału są zagadnienia modelowania dynamiki przewozów.
Zamieszczone są tam propozycje równań określających dynamikę przewozów, wraz z
przykładowymi rozwiązaniami.
Rozważaniom zamieszczonym w każdym z rozdziałów towarzyszy przegląd wybranych
modeli i metod, które stanowią kanon w instrumentarium służącym kwantyfikacji
wielkości przewozów w ujęciu przestrzennym.
192 strony, B5, oprawa miękka