Celem publikacji jest przybliżenie roli i miejsca transportu
samochodowego ładunków poprzez syntetyczne podanie zbioru informacji w tym
przedmiocie i ich analizę.
Książka ma charakter uogólniający, obejmując w skrócie całokształt
zagadnień związanych z funkcjonowaniem transportu drogowego a szczególnie
z przewozami ładunków. Prezentuje ona w swojej podstawowej części, uzupełnione o
najnowsze dane liczbowe, omówienie „trzonu" funkcjonowania transportu drogowego,
który umownie dotyczy wielkości przewozów, ich zmian w czasie, struktury
przedsiębiorstw ze względu na liczebność pojazdów, jak też analizę przyczynowo -
skutkową obecnego stanu. Zaakcentowano związki rozwoju gospodarczego obszarów
administracyjnych z rozwojem transportu, jak też charakterystykę problemu związanego z
finansowaniem sektora MŚP w transporcie.
Szczególną wartością publikacji jest przedstawienie w osobnych rozdziałach
problematyki kosztów i cen w transporcie samochodowym. Zaprezentowano też poszerzony
materiał dotyczący przewozów kabotażowych.
Książka składa się z dziewięciu rozdziałów.
W rozdziale pierwszym omówiono procesy liberalizacji na przykładzie
transportu samochodowego oraz regulacje swobody dostępu do tego rynku. Ponadto
uwzględniono znaczenie interwencjonizmu państwa i jego potrzebę, w warunkach zachwiania
równowagi funkcjonowania systemu transportowego.
W rozdziale drugim, trzecim i czwartym podano w formie zestawień liczbowych
i opisu - stan polskiego transportu drogowego ładunków ogółem, międzynarodowego
i krajowego, liczby firm, pojazdów, wielkość pracy przewozowej w okresie 1995 -
2008 oraz stan taboru. Ze względu na możliwość uzyskania odpowiedniej bazy
danych wyjściowych, po przeprowadzeniu odpowiednich obliczeń, szczegółowo
scharakteryzowano firmy polskiego transportu międzynarodowego pod względem form
organizacyjno - prawnych i rozkładu przestrzennego jak też ich struktury wg. liczby
pojazdów. W rozdziale trzecim przedstawiono także problematykę przewozów ładunków w
transporcie kabotażowym.
Rozdziały piąty i szósty dotyczą wybiórczego zagadnienia tj. sektora
małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w transporcie z tytułu szczególnej,
dominującej roli, jaką odgrywają w polskim transporcie ładunków.
Scharakteryzowano warunki ich funkcjonowania, tj. kondycję organizacyjną,
ekonomiczno-finansową, stan taboru i inne. Odrębnej uwadze poddano finansowanie
sektora MŚP w transporcie, tj. rodzaje środków zasilających, możliwości i warunki
uzyskania wsparcia ze środków krajowych i unijnych. Szczególną uwagę zwrócono
na różnorodne programy operacyjne, z których przedsiębiorstwa transportu samochodowego
mogą pozyskiwać środki na swoją działalność gospodarczą.
Rozdział siódmy prezentuje problematykę kosztów w przedsiębiorstwach
transportu samochodowego w układzie rodzajowym jak też poziom kosztów jednostkowych
zarówno w transporcie krajowym jak i międzynarodowym. Wykorzystano wyniki
badań, jakie autorzy przeprowadzili wśród polskich przedsiębiorstw metodą ankietową
w ramach projektu badawczego prowadzonego przez Instytut Transportu Samochodowego w
Warszawie.
W rozdziale ósmym przedstawiono syntetyczny materiał dotyczący problematyki
cen minimalnych w transporcie samochodowym, który jest przyczynkiem do dyskusji nad tym
instrumentem polityki transportowej w kontekście sugestii UE, co do możliwości
wprowadzenia taryf w tej gałęzi transportu.
W rozdziale dziewiątym nakreślono kierunki polityki transportowej państwa
jak też Unii Europejskiej w zakresie tworzenia warunków i instrumentów
funkcjonowania transportu samochodowego w dłuższym horyzoncie czasowym.
Zaprezentowano też własną ocenę sytuacji tej gałęzi transportu w warunkach
spowolnienia gospodarczego. Końcowa część tego rozdziału to prezentacja wirtualnych
prognoz rozwoju transportu samochodowego w oparciu o wybrane materiały specjalistyczne.
217 stron, B5, oprawa miękka