Książka jest adresowana do studentów wyższych uczelni, słuchaczy studiów
podyplomowych inżynierii ruchu, rzeczoznawców samochodowych oraz organizacji
działających w sferze bezpieczeństwa ruchu, techników, diagnostów w zakresie
bezpieczeństwa w transporcie drogowym. We wprowadzeniu do książki zawarto opis rozwoju
konstrukcji samochodu w aspekcie widoczności jako problem w historii budowy pojazdu i
jego ewolucji.
Książka zawiera analizę literatury dotyczącej zagadnienia widoczności
z pojazdów, związanej z cechami kierującego i samochodu oraz otoczenia, w którym się
porusza.
W pracy omówiono najważniejsze problemy dotyczące ograniczeń w konstrukcji
kabin samochodach ciężarowych związanych z możliwością obserwacji otoczenia
samochodu. Przedstawiono ograniczenia w kształtowaniu skrzyżowań ograniczających
otrzymywanie informacji niezbędnych do bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym.
Zaprezentowano metody badawcze widoczności z samochodu, oceniono obowiązujące przepisy
dotyczące widoczności w aspekcie wymagań i ich wpływu na bezpieczeństwo uczestników
ruchu drogowego. Przedstawiono zagrożenia wypadkami i kolizjami, wynikające z
ograniczeń widoczności oraz sformułowano wnioski dotyczące propozycji poprawy tego
stanu. W związku z nieprecyzyjnym słownictwem utrudniającym opisywanie przedmiotu
badań zaproponowano usystematyzowanie pojęć. Przedstawiono charakterystykę
kierującego, pojazdu oraz otoczenia ze względu na konieczność zapewnienia
ergonomicznej widoczności.
Przedstawiono i przeanalizowano zależności układu kierujący, pojazd, otoczenie. Na
podstawie analizy wybranych danych o wypadkach drogowych oceniono wagę zagadnienia
widoczności jako istotnego elementu systemu bezpieczeństwa. W części badawczej
przedstawiono metodykę prowadzenia badań widoczności. Omówiono badania symulacyjne
przy wykorzystaniu programu CAD 3D oraz badania na kręgu badawczym przy wykorzystaniu
manekina trójwymiarowego. Zaprezentowano używaną do tego celu aparaturę badawczą.
Przytoczono wyniki badań symulacyjnych oraz wyniki uzyskane na kręgu badawczym. Oceniono
reprezentatywność wyników badań oraz skalę i zakres występowania ograniczenia
widoczności w samochodach. Poddano analizie wrażliwość funkcji widoczności
rzeczywistej, widoczności względnej oraz współczynnika widoczności względnej na
zmianę kąta odsunięcia słupka B kabiny, kąta osi dróg na skrzyżowaniu oraz
odległości samochodu od skrzyżowania. Oceniono obowiązujące przepisy dotyczące
widoczności w aspekcie wymagań i ich wpływu na bezpieczeństwo uczestników ruchu
drogowego. W podsumowaniu przedstawiono zagrożenia wypadkami i kolizjami, które
wynikają z ograniczeń widoczności oraz przedstawiono wnioski dotyczące propozycji
poprawy tego stanu.
189 stron, B5, oprawa miękka