Szanujący rodzice
Szanujące dzieci
Jak zamienić rodzinne konflikty we współdziałanie?
Książka doświadczonych trenerek Porozumienia bez Przemocy (Nonviolent
Communication, NVC) to doskonałe wprowadzenie do rodzicielstwa zbudowanego na szacunku i
empatii. Prezentuje zasady komunikacji empatycznej, która sprzyja rozwiązywaniu
konfliktów i tworzeniu silnej więzi z dzieckiem.
Może stanowić pomoc dla rodziców i dzieci szukających wyjścia z błędnego koła
wzajemnej krytyki, nieporozumień i niezaspokojonych potrzeb.
Ta niezwykle ważna, ale i bardzo praktyczna książka
nauczy cię, jak naprawdę przygotować twoje dziecko do życia w świecie.
Marshall B. Rosenberg, twórca Porozumienia bez Przemocy
Autorki tej bardzo potrzebnej polskim rodzicom książki pokazują, na czym polega
pełna wzajemnego szacunku relacja z dziećmi.
Zofia Aleksandra Żuczkowska, trenerka Porozumienia bez Przemocy
SŁOWO WSTĘPNE
PRZEDMOWA ( Marshall B. Rosenberg )
WPROWADZENIE
Twoje życie zdecyduje o tym, czego nauczą się dzieci
Obudź w sobie umiejętność stworzenia kochającego domu
CZĘŚĆ I. PODSTAWA SZACUNKU I WSPÓŁDZIAŁANIA
Rozdział 1. Szacunek i współdziałanie. Czego chcą rodzice i jak mogą to
zdobyć?
Współdziałanie to droga dwukierunkowa
Współdziałanie jest elementem strategii przetrwania
Współdziałanie to sprawowanie władzy rodzicielskiej razem z dzieckiem
Szacunek to sposób patrzenia
Skupianie się na złym zachowaniu
Skupianie się na potrzebach
Rozdział 2. Szacunek dla samego siebie. Rodzice także mają potrzeby
Twoje potrzeby są ważne!
Uświadom sobie swoje potrzeby
Uświadom sobie, jaki jest koszt niezaspokojonych potrzeb
Wypracuj w sobie nowe nawyki dbania o siebie
Wylecz swoje bóle z przeszłości
Trzeba wiedzieć, kiedy nacisnąć przycisk STOP
Trzeba wiedzieć, kiedy konieczna jest pomoc
Poszukaj wsparcia i inspiracji
Szacunek dla siebie jest ważny!
Ucz się na błędach
Rozdział 3. Co niszczy współdziałanie?
Brak czasu dla siebie
Znajdź czas na budowanie więzi
Nadawanie etykietek, porównywanie i wytykanie błędów
Wyrażaj się szczerze, nie wydawaj ocen, nie wytykaj błędów
Nagrody i kary
Karzące i obronne użycie siły
Wyrażaj jasno, czego chcesz od dziecka
Nawyki w myśleniu i komunikowaniu się
Używaj języka szacunku
Podsumowanie
CZĘŚĆ II . SIEDEM KROKÓW DO WSPÓŁDZIAŁANIA
Krok 1. Rodzic ma cel
Wybierz swój cel
Uświadom sobie cel
Myśl zgodnie ze swoim celem
Działaj zgodnie ze swoim celem
Słuchaj i mów zgodnie ze swoim celem
Mów prawdę na temat wyborów
Wspieraj dzieci w ich wyborach
Podsumowanie
Krok 2. Dostrzeż potrzebę stojącą za działaniem
Każde działanie jest próbą zaspokojenia jakiejś potrzeby
Dzieci za wszelką cenę dążą do zaspokojenia swoich potrzeb
Jesteście odpowiedzialni za realizację swoich potrzeb
Uczucia informują nas o zrealizowanych lub niezrealizowanych potrzebach
Dzieci chcą być dostrzegane i rozumiane
Podsumowanie
Krok 3. Zbuduj poczucie bezpieczeństwa, zaufanie i więź
Aby się rozwijać, dziecko potrzebuje bezpieczeństwa emocjonalnego
Twoje czyny mają wpływ na poczucie bezpieczeństwa emocjonalnego dziecka
Przyjmij punkt widzenia dziecka
Poznaj etapy rozwoju dziecka
Zaakceptuj indywidualność swojego dziecka i jego styl uczenia się
Więź z rodzicami ? pierwszy i ostatni warunek bezpieczeństwa emocjonalnego u dziecka
Nie chowajcie urazy
Dostrzeż ,,Tak’’ ukryte za każdym ,,Nie’’
Wzajemne kontakty budują poczucie bezpieczeństwa, zaufanie i więź
Organizuj rodzinne zebrania
Podsumowanie
Krok 4. Inspiruj do dawania
Dawanie to podstawowa ludzka potrzeba
Ty i twoje dziecko macie sobie dużo do dania
Przyjmuj to, co daje ci dziecko
Dawaj w sposób wolny
Ucz się od dziecka witalności
Podsumowanie
Krok 5. Używaj języka szacunku
Pamiętaj o swoich intencjach
Zwracaj uwagę na przebieg komunikacji
Obserwuj w sposób jasny i wolny od ocen
Zwracaj uwagę na uczucia i potrzeby
Transformacja złości
Formułuj wykonalne prośby
Prośby a żądania
Słuchaj z empatią
Słuchanie samego siebie ? empatia dla siebie
Słuchanie innych ? empatia
Podsumowanie
Krok 6. Ucz się i rozwijaj razem z dzieckiem
Cokolwiek się stanie, dasz sobie radę
Ty i twoje dzieci potraficie współdziałać, wspólnie podejmować decyzje i rozwiązywać
problemy
Jest wiele różnych sposobów zaspokajania potrzeb
Możesz uczcić to, co się udaje
Możesz czerpać naukę z tego, co się nie powiodło
Podsumowanie
Krok 7. Zmień swój dom w Strefę bez Przemocy
Patrz na konflikty jak na problemy do rozwiązania
Ufaj, że twoje potrzeby mogą zostać zaspokojone
Ufaj, że potrzeby doprowadzą cię do rozwiązań
Współdziałaj przy rozwiązywaniu konfliktów
Przejdź od Strefy Walki do Strefy bez Przemocy
Podsumowanie
CZĘŚĆ III . ZABAWY DLA CAŁEJ RODZINY I HISTORIE ZE STREFY BEZ PRZEMOCY
Lista aktywności
Temat: Kultura Żyrafy a Kultura Szakala
Wprowadzenie do Języka Żyrafy i Języka Szakala
Temat: Rodzinne zebrania
Praca nad wspólnymi decyzjami
Sformułowanie programu rodzinnego
Badanie rodzinnej empatii
Czy to jest obserwacja?
Lista potrzeb
Mandala potrzeb
Skarbnica potrzeb
Książeczki uczuć
Drzewa uczuć
Łańcuch dawania
Temat: Praktyki wzbogacające życie
Wyrażaj wdzięczność
Stres
Ładowanie baterii
Technika Time-In
Rozpoznawanie potrzeb (dla rodziców)
Rozpoznawanie potrzeb (dla dzieci)
Nota Żyrafy wyrażająca wdzięczność
Dziennik Żyrafy
Znajdowanie potrzeb ukrytych za ocenami
Transformacja złości w przekaz, który nie rani
Termometr złości
Codzienne przypomnienia
Temat: Pokojowe rozwiązywanie konfliktów
Wprowadzenie
Zatrzymaj to!
Dwie sceny
Rozwiąż konflikt
Mediacja Żyrafy
Temat: Zabawy Żyrafy i Szakala
Uszy Żyrafy i Szakala
Karty uczuć i potrzeb
Historie ze Strefy bez Przemocy
Podziękowania
Informacja o Center for Nonviolent Communication (CNVC)
Cztery części procesu Porozumienia bez Przemocy (NVC)
Niektóre podstawowe uczucia i potrzeby wspólne nam wszystkim
Spis rzeczy
O Autorkach
256 stron, Format: 13.5x21.0cm, oprawa miękka