Nierówność szans edukacyjnych
Przyczyny, skutki, koncepcje zmian
Tom, który prezentujemy Czytelnikom, poświęcony jest problematyce nierówności w
dostępie do edukacji i udziału poszczególnych grup społecznych w kształceniu
różnego typu i na różnych poziomach w Polsce oraz w innych krajach Europy.
Artykuły zostały zebrane w kilku grupach tematycznych.
Zgodzę się z redaktorami tomu, że zebrane w publikacji teksty obrazują
złożoność i wieloaspektowość podjętej problematyki. Od siebie dodam, że bardzo
dobrze ją oddają. Zaproszeni do współpracy autorzy w sposób wyczerpujący, a
jednocześnie bardzo dobrze osadzony w literaturze tematu odkrywają przed czytelnikiem
obszary, przyczyny, uwarunkowania i oblicza nierówności edukacyjnych. Wnikliwy odbiorca
znajdzie w tym tomie materiał, który może zaskoczyć, zszokować, wręcz zbulwersować,
jak choćby wskazane przez jedną z autorek błędy w podręcznikach dla uczniów klas
I–III szkół podstawowych. Może jednak również skłaniać do refleksji i zadania
sobie pytań podstawowych, o to, czym są dla nas równość, demokracja, jakiej
równości, jakiej demokracji chcemy, a na jaką się zgadzamy.
Z przyjemnością rekomenduję publikację pod redakcją Wiktora Żłobickiego i Beaty
Maj pod tytułem Nierówność szans edukacyjnych – przyczyny, skutki, koncepcje zmian
do druku i jestem przekonana, że znajdzie ona szerokie grono czytelników.
Z recenzji wydawniczej prof. dr hab. Iwony Chrzanowskiej
Wstęp
Część I Stan i perspektywy współczesnej edukacji
Bogusław Śliwerski
Demokracja w szkole - szkołą wyrównywania szans rozwojowych i edukacyjnych
uczniów
Krystyna Ferenz
Oblicza współczesnego egalitaryzmu edukacyjnego
Marek Budajczak
O dyskryminacji i opresji w polskim systemie oświaty z przypadku edukacji domowej
metodami semiotycznymi wywiedzionych
Wiktor Żłobicki
Wspieranie uzdolnień jako oferta optymalizacji szans edukacyjnych uczniów
Część II Edukacja w wybranych krajach europejskich - rys historyczny oraz
współczesność
Anna Jurek
Metody nauki czytania i pisania w Polsce i Rosji jako przykład nierównych szans
edukacyjnych uczniów?
Bozena Supsakova, Jaroslava Markofova
Ked sa lokalne stretne s globalnym: reflexia politiky umeleckeho vzdelavania a
globalnej vizualnej kultury v kurikule umeleckej edukacie v europskych statoch
Tomasz Gmerek
Edukacja wyższa i nierówności społeczne w Rosji - od socjalizmu do
neoliberalizmu
Arleta Suwalska
Zmiany w ideologiach edukacyjnych w polityce oświatowej w Wielkiej Brytanii
Katarzyna Wawrzynkowska
Holandia i Polska - nierówne szanse edukacyjne? Analiza systemów kształcenia
specjalnego
Część III Środowiskowe uwarunkowania dostępu do edukacji
Beata Maj
Nierówność szans edukacyjnych środowisk zróżnicowanych społecznie
Katarzyna Palka
Szanse edukacyjne dzieci i młodzieży ze wsi Analiza temporalna i środowiskowa
Ewa Kurek
Między rzeczywistością a światem medialnym
Pustka aksjologiczna młodzieży gimnazjalnej żyjącej w środowisku miasta robotniczego
Iwona Paszenda
Nierówność dostępu do edukacji w szkole wyższej Wybrane tendencje i
egzemplifikacje
Beata Krawiec
Nierówności w idiomie kulturowym współczesnych wspólnot uczonych
Janusz Maj
Pluralizm wartości a równość szans edukacyjnych
Grażyna Lubowicka
Równość i sprawiedliwość - u podstaw problematyki nierówności i
wyrównywania szans
Część IV Doświadczenia edukacyjne w różnych fazach życia
Aneta Czerska
Edukacja rodziców i jej rola w rozwoju małego dziecka
Marzena Możdżyńska
Osoby znaczące dla sukcesów i niepowodzeń uczniów z punktu widzenia
nauczycieli
Emilia Mazurek
Doświadczenie nierówności szans edukacyjnych w dzieciństwie i adolescencji z
perspektywy człowieka dorosłego
Katarzyna Ziomek-Michalak
Uczenie się przez całe życie na przykładzie uniwersytetu trzeciego wieku
Część V Szanse i bariery dostępu osób niepełnosprawnych do edukacji
Dorota Kornas-Biela
Przekraczanie barier edukacyjnych w ujęciu pedagogiki niepełnosprawności Jeana
Vaniera: inspiracje biograficzne
Marta Papiernik
Znaczenie edukacji w życiu osób z niepełnosprawnością fizyczną
Marzena Dycht
Funkcjonalne następstwa schorzeń narządu wzroku i zaburzeń widzenia a jakość
edukacji dziecka słabowidzącego
Iwona Jagoszewska
Możliwości i ograniczenia edukacji zawodowej młodzieży niesłyszącej
Agnieszka Jędrzejowska
Wspomaganie rozwoju komunikacji u małego dziecka z zaburzeniami rozwoju z
zastosowaniem elementów AAC
Łukasz Banaszak
Szanse i bariery dostępu pacjentów terminalnych do edukacji - egzemplifikacja
486 stron, Format: 16.0x23.5cm, oprawa miękka