Inwentaryzacja od A do Z
z uwzględnieniem stanowiska Komitetu Standardów Rachunkowości
Wszystko o zasadach i technikach dokonywania inwentaryzacji – fachowy
komentarz, wzory dokumentów, praktyczne wskazówki.
WAŻNE - publikacja uwzględnia najnowsze wymogi wynikające ze Stanowiska Komitetu
Standardów Rachunkowości w sprawie inwentaryzacji drogą spisu z natury zapasów materiałów,
towarów, wyrobów gotowych i półproduktów (Dz.Urz. MF z dnia 28 lipca 2016 r. poz.
55).
Autorka szczegółowo omawia:
zasady organizacji i dokumentacji inwentaryzacji (podział kompetencji, zakres
obowiązków osób odpowiedzialnych, etapy i terminy przeprowadzania)
metody inwentaryzacji (spis z natury, potwierdzenie sald, weryfikacja)
procedury ustalania i rozliczania oraz dokumentowania różnic inwentaryzacyjnych w
księgach rachunkowych, a także w księdze przychodów i rozchodów oraz problematykę
podatku VAT w aspekcie zaistniałych niedoborów i otrzymanych za nie odszkodowań.
Wiele uwagi poświęcono również uregulowanym w ustawie o rachunkowości zasadom
ewidencji i wyceny rzeczowych składników obrotowych oraz opracowanym przez Komitet
Standardów Rachunkowości regułom dotyczącym inwentaryzacji zapasów drogą spisu z
natury. Komentarz uwzględnia również problemy związane z korektą kosztów uzyskania
przychodów dla celów podatku dochodowego. Opracowanie wzbogacają wzory niezbędnej
dokumentacji, przykłady liczbowe i schematy ewidencyjne.
Rozdział I. Organizacja i dokumentacja inwentaryzacji
1. Istota i zadania inwentaryzacji
1.1. Inwentaryzacja i jej znaczenie
1.2. Zadania inwentaryzacji
2. Ogólne zasady inwentaryzacji
2.1. Przedmiot inwentaryzacji
2.2. Zasady inwentaryzacji
2.3. Metody i formy inwentaryzacji
2.4. Terminy inwentaryzacji
3. Organizacja i dokumentacja inwentaryzacji
3.1. Kompetencje osób odpowiedzialnych za przeprowadzenie inwentaryzacji
3.2. Etapy inwentaryzacji
Rozdział II. Inwentaryzacja drogą spisu z natury
1. Zasady przeprowadzania inwentaryzacji drogą spisu z natury
1.1. Istota i przedmiot spisu z natury
1.2. Jednostki miary stosowane w spisie z natury
1.3. Terminy spisu z natury
2. Organizacja i dokumentacja inwentaryzacji drogą spisu z natury
2.1. Czynności i dokumenty przygotowawcze przed spisem z natury
2.2. Przeprowadzanie inwentaryzacji drogą spisu z natury przez podmiot zewnętrzny
(outsourcing)
2.3. Przebieg inwentaryzacji zapasów drogą spisu z natury
2.3. Udokumentowanie spisu z natury
2.4. Inwentaryzacja drogą spisu z natury wspomagana informatycznie
2.5. Kontrola przebiegu i zakończenie spisu z natury
3. Rozliczenie inwentaryzacji zapasów drogą spisu z natury
3.1. Wycena spisu z natury
3.2. Porównanie stanów inwentaryzacyjnych zapasów ze stanami ewidencji księgowej
3.4. Analiza i weryfikacja różnic inwentaryzacyjnych
4. Inwentaryzacja składników majątku
4.1. Spis z natury środków pieniężnych i papierów wartościowych
4.2. Spis z natury środków trwałych oraz nieruchomości zaliczonych do inwestycji
5. Najczęściej spotykane błędy w przeprowadzanej inwentaryzacji
Rozdział III. Rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych
1. Istota i podział różnic inwentaryzacyjnych
1.1. Niedobory i szkody usprawiedliwione
1.2. Niedobory/szkody nieusprawiedliwione
1.3. Nadwyżki
1.4. Kompensata niedoborów z nadwyżkami
2. Ewidencja księgowa różnic inwentaryzacyjnych
2.1. Ujęcie księgowe różnic inwentaryzacyjnych
2.2. Rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych
2.3. Różnice inwentaryzacyjne w przepisach podatkowych
Rozdział IV. Inwentaryzacja w drodze potwierdzenia sald
1. Istota i przedmiot inwentaryzacji drogą potwierdzenia sald
2. Inwentaryzacja aktywów drogą potwierdzenia sald
2.1. Inwentaryzacja środków pieniężnych przez bank
2.2. Inwentaryzacja należności
2.3. Inwentaryzacja składników będących w posiadaniu innych jednostek
Rozdział V. Inwentaryzacja w drodze weryfikacji
1. Istota i przedmiot inwentaryzacji drogą weryfikacji
2. Inwentaryzacja aktywów i pasywów drogą weryfikacji
2.1. Inwentaryzacja wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w wartości
niematerialne i prawne
2.2. Inwentaryzacja gruntów, praw zaliczanych do nieruchomości i środków trwałych, do
których dostęp jest znacznie utrudniony
2.3. Inwentaryzacja środków trwałych w budowie
2.4. Inwentaryzacja inwestycji długoterminowych
2.5. Inwentaryzacja materiałów i towarów w drodze oraz dostaw niefakturowanych
2.6. Inwentaryzacja środków pieniężnych w drodze
2.7. Inwentaryzacja należności spornych i wątpliwych
2.8. Inwentaryzacja rozrachunków publicznoprawnych
2.9. Inwentaryzacja rozliczeń międzyokresowych kosztów
2.10. Inwentaryzacja rezerw i rozliczeń międzyokresowych przychodów
2.11. Inwentaryzacja kapitałów (funduszy) własnych i funduszy specjalnych
3. Protokół zbiorczy składników aktywów i pasywów zinwentaryzowanych drogą
weryfikacji
Rozdział VI. Rozliczenie inwentaryzacji a wycena bilansowa aktywów
1. Ogólne zasady wyceny bilansowej aktywów
2. Trwała utrata wartości aktywów - dokumentacja i ewidencja księgowa
2.1. Odpisy aktualizujące wartość zapasu towarów
2.2. Odpisy aktualizujące wartość środków trwałych
2.3. Odpisy aktualizujące wartość należności
Rozdział VII. Inwentaryzacja u podatników prowadzących księgi przychodów i
rozchodów
1. Remanent początkowy w księdze podatkowej
1.1. Zadania i terminy sporządzania remanentu
1.2. Zakres przedmiotowy spisu z natury
1.3. Wycena remanentu
1.4. Ustalenie dochodu z uwzględnieniem różnicy remanentowej
2. Likwidacja indywidualnej działalności gospodarczej
2.1. Remanent likwidacyjny a podatek dochodowy
2.2. Remanent likwidacyjny a podatek VAT
3. Dokumentacja niedoborów w składnikach majątkowych
3.1. Niedobory-straty
3.2. Braki i towary handlowe przeterminowane
3.3. Ujęcie niedoborów i towarów niepełnowartościowych w podatkowej księdze przychodów
i rozchodów
4. Niedobory w składnikach majątkowych a koszty uzyskania przychodu
w świetle przepisów podatkowych
4.1. Straty w środkach trwałych
4.2. Straty w środkach obrotowych
Bibliografia
Akty prawne
Wykaz wzorów
Wykaz tabel
Wykaz schematów
232 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka