|
ADMINISTRACJA PODATKOWA I KONTROLA SKARBOWA W POLSCE
TESZNER K. wydawnictwo: WOLTERS KLUWER, 2013, wydanie I cena netto: 129.00 Twoja cena 122,55 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Administracja podatkowa i kontrola skarbowa w Polsce
W książce przedstawiono problematykę administracji podatkowej w systemie
administracji publicznej.
Zwrócono uwagę na kontrowersyjne sytuacje i nieprawidłowości pojawiające się w
procesie stosowania prawa przez organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
Opracowanie zawiera liczne odesłania do orzecznictwa Najwyższego Trybunału
Administracyjnego, Naczelnego Sądu Administracyjnego i wojewódzkich sądów
administracyjnych, a także tabele oraz schematy prezentujące różne historyczne i
współczesne modele administracji podatkowej. Ponadto książka daje możliwość
zapoznania się z wcześniej niepublikowanymi autorskimi badaniami naukowymi dotyczącymi
omawianej problematyki.
Publikacja przeznaczona jest dla prawników praktyków, w tym sędziów sądów
administracyjnych, doradców podatkowych, adwokatów, a także radców prawnych
zajmujących się prawem podatkowym i administracyjnym. Może stanowić cenną lekturę
dla pracowników administracji podatkowej i kontroli skarbowej. Zainteresuje również
studentów prawa i administracji.
Spis treści:
Wykaz skrótów
Wstęp
Rozdział I
Administracja podatkowa i jej podmioty
1. Administracja podatkowa a administracja publiczna - uwagi ogólne
2. Miejsce organu administracji podatkowej w systemie organów administracji publicznej
3. Pojęcie organu podatkowego
4. Władza skarbowa, organ finansowy, organ podatkowy, organ skarbowy - porządek
terminologiczny
5. Typologia organów podatkowych
Rozdział II
Ewolucja kształtowania się administracji podatkowej w Polsce
1. Odbudowa polskiej państwowości i unifikacja przepisów skarbowych
2. Kształtowanie modelu administracji podatkowej w II Rzeczypospolitej w latach 1918-1933
2.1. Organy powołane do wymiaru i poboru należności Skarbu Państwa
2.2. Organy administrujące podatkami komunalnymi
2.3. Administrowanie wymiarem i poborem podatków z udziałem podatników
3. Przebudowa modelu administracji podatkowej w latach 1934-1939
3.1. Reforma administracji podatkowej wdrożona ordynacją podatkową z 1934 r.
3.2. Skład i organizacja komisji odwoławczych
3.3. Właściwość organów podatkowych
3.4. Administracja podatkowa w Polsce w 1939 r.
4. Model administracji podatkowej w latach 1946-1980
5. Model administracji podatkowej w latach 1980-1997
Rozdział III
Podstawy prawnoustrojowe organizacji współczesnego modelu administracji
podatkowej w Polsce oraz funkcjonowania tworzących ją organów
1. Uwagi ogólne
2. Systematyka organów podatkowych w ordynacji podatkowej
2.1. Rezygnacja z definicji na rzecz wyliczenia podmiotów - organów podatkowych
2.2. Dwuinstancyjność postępowania podatkowego jako element różnicujący organy
podatkowe
3. Właściwość organów podatkowych
3.1. Uwagi ogólne
3.2. Właściwość rzeczowa
3.3. Właściwość miejscowa
3.4. Właściwość instancyjna i delegacyjna
3.5. Spory kompetencyjne o właściwość między organami podatkowymi
3.5.1. Spory pozytywne i negatywne
3.5.2. Rozstrzyganie sporów o właściwość
3.5.3. Konsekwencje wydania rozstrzygnięcia w sprawie przez organ niewłaściwy
4. Wyłączenie organu podatkowego oraz pracownika tego organu od załatwienia sprawy
4.1. Uwagi ogólne
4.2. Wyłączenie organu podatkowego
4.3. Wyłączenie pracownika organu podatkowego
5. Szczególna pozycja ministra właściwego do spraw finansów publicznych
5.1. Uwagi ogólne
5.2. Minister Finansów jako organ podatkowy
5.3. Minister Finansów jako organ nadzoru
5.4. Moc wiążąca interpretacji ogólnych Ministra Finansów w odniesieniu do organów
podatkowych i organów kontroli skarbowej
5.5. Akty wewnętrznego kierownictwa Ministerstwa Finansów jako wykładnia przepisów
podatkowych w procesie ich stosowania przez organy podatkowe
6. Wydawanie przez organy podatkowe interpretacji indywidualnych przepisów prawa
podatkowego
6.1. Uwagi ogólne
6.2.Wydawanie interpretacji indywidualnych przez Ministra Finansów
6.3. Wydawanie interpretacji indywidualnych przez samorządowe organy podatkowe
Rozdział IV
Podstawowe problemy związane z organizacją i funkcjonowaniem organów
podatkowych w Polsce
1. Uwagi ogólne w kwestii krytycznego wizerunku służb skarbowych w Polsce
2. Problemy wynikające z błędów legislacyjnych w przepisach określających status
organów podatkowych
2.1. Wadliwa redakcja art. 13 o.p.
2.2. Brak uregulowania kwestii organów mogących pełnić funkcje organów podatkowych
oraz organów quasi-podatkowych
2.3. Nazewnictwo organów odwoławczych
2.4. Skomplikowane określenie właściwości organów podatkowych
2.5. Luki w regulacji dotyczącej rozstrzygania sporów o właściwość
3. Problemy wynikające ze struktury modelowej administracji podatkowej i zasadności
istnienia niektórych organów podatkowych
3.1. Zasadność funkcjonowania organów celnych jako organów podatkowych
3.2. Zasadność powołania urzędów skarbowych dla tzw. dużych podatników
3.3. Zasadność istnienia urzędów skarbowych w dotychczasowej liczbie a problem
efektywności administracji podatkowej
3.4. Potrzeba istnienia jednego organu orzekającego w II instancji w zakresie podatków
państwowych
3.5. Potrzeba udziału przedstawicieli podatników w orzekaniu w II instancji
3.6. Konieczność przekazania gminnym organom podatkowym możliwości realizacji
podatków stanowiących dochody gmin
3.7. Status i pozycja dyrektora urzędu kontroli skarbowej i Generalnego Inspektora
Kontroli Skarbowej w strukturze administracji skarbowej
Rozdział V
Problematyka koordynacji działań oraz współpracy podmiotów administracji
podatkowej w Polsce
1. Instytucjonalizacja współpracy w ramach administracji podatkowej - uwagi
ogólne
2. Współdziałanie organów administracji skarbowej w ramach Wojewódzkich Kolegiów
Skarbowych - raport badawczy
2.1. Metodyka badań
2.2. Realizacja ustawowych zadań Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych w świetle badań
2.2.1 Kreowanie na obszarze województwa polityki podatkowej, celnej i kontrolnej państwa
2.2.2. Przedmiot posiedzeń Wojewódzkiego Kolegium Skarbowego
2.2.3 Zgłaszanie przez Wojewódzkie Kolegia Skarbowe inicjatyw i rozwiązań normatywnych
2.2.4 Koordynacja działań kontrolnych, w tym typowanie podmiotów przewidzianych do
kontroli
2.2.5. Organizacja posiedzeń Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych
2.2.6. Uczestnictwo osób trzecich w posiedzeniach Wojewódzkiego Kolegium Skarbowego
2.3. Pozytywne aspekty funkcjonowania Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych zdaniem ich
przewodniczących
2.4. Podstawowe utrudnienia zakłócające pracę Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych -
postulowane rozwiązania usprawniające
2.5. Przydatność instytucji Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych dla współdziałania
organów podatkowych i organów kontroli skarbowej
2.6. Ocena przez badanych statusu prawnego i regulacji normatywnych powołujących
Wojewódzkie Kolegia Skarbowe
3. Ocena i wnioski końcowe
4. Problematyka współdziałania organów podatkowych przy stosowaniu ulg i zwolnień
uznaniowych
Rozdział VI
Modele administracji podatkowej w wybranych państwach Unii Europejskiej
1. Uwagi ogólne
2. Administracja podatkowa Niemiec
3. Administracja podatkowa Francji
4. Administracja podatkowa Czech
5. Administracja podatkowa Litwy
Rozdział VII
Wnioski końcowe
1. Ocena projektów transformacji administracji podatkowej w Polsce
1.1. Ocena projektowanej reformy Krajowej Administracji Skarbowej
1.2. E-administracja a zmiany organizacyjno-strukturalne administracji podatkowej
1.3. Ocena postulowanych zmian w samorządowych kolegiach odwoławczych
2. Postulowane założenia reformy modelu administracji podatkowej w Polsce
Bibliografia
Wykaz orzecznictwa
464 stron, Format: 13.0x20.5cm, oprawa twarda
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|