wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 32.40 30,78   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

DZIENNIKARZE O SZTUCE CZYLI OPOWIEŚCI MEDIALNIE NIELOGICZNE


WAWER M.

wydawnictwo: WYD UJ, 2012, wydanie I

cena netto: 32.40 Twoja cena  30,78 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Dziennikarze o sztuce

czyli opowieści medialnie nielogiczne


Dlaczego nazwisko Jerzego Nowosielskiego znalazło się w większości mediów dopiero wtedy, gdy złodzieje ukradli kilka obrazów jego autorstwa? Jakich zasad przestrzegają lub muszą przestrzegać dziennikarze piszący o kulturze? I co z tego wynika dla nas odbiorców?

Na przykładzie twórczości trzech wybitnych twórców sztuki nowoczesnej Malewicza, Mondriana i Strzemińskiego, autorka pokazuje przepaść między tym, co w ich malarstwie jest istotne dla ekspertów, a na co zwracają w swoich artykułach dziennikarze. Gdyby wierzyć tym ostatnim, nie ma właściwie żadnego uzasadnienia dla faktu, że obrazy wspomnianych artystów znajdują się w światowej sławy muzeach.

Książka mieści się w tym nurcie współczesnych badań, które wskazują na upadek informacyjnej i edukacyjnej roli mediów masowych. W tym świecie dziennikarze muszą podporządkować się zasadom logiki mediów, które wynikają ze „słupków oglądalności”.


Wstęp  7

1. Malarstwo zrywa z tradycją i zdobywa autonomię 17

2. Malewicz, Mondrian, Strzemiński w historii i teorii sztuki 27
2.1. Granice autonomi malarskiej – czy formy czystego malarstwa mogą cokolwiek symbolizować?  28
2.2. Sztuka dedykowana masom  40
2.3. Śmierć malarstwa – zwycięstwo słowa nad obrazem?  43
2.4. Gdzie się podziały „niezmienniki estetyczne”?  48

3. Kultura elitarna, masowa, popularna – analizy i interpretacje 51

4. Malewicz, Mondrian, Strzemiński w mediach  65
4.1. Malewicz – szaleniec i wizjoner, którego „Polska nie chciała”  69
4.2. Mondrian – odludek i autor wzorów dla sukienek YSL  81
4.3. Strzemiński – zniszczony przez komunizm, skonfliktowany z żoną  92

5. Kultura w mediach masowych – mity, cliché i banały  109
5.1. Ulotna aura luksusu  117
5.2. Mit chorego geniusza  118
5.3. Mit mesjanistyczno-martyrologiczny  119

Bibliografia  129


132 strony, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022