WSTĘP
Leo Burnett stał się
legendą jako wielki specjalista od reklamy, który przyczynił się do stworzenia i
rozwoju wielu marek. Lista marek wykreowanych przez jego agencję obejmuje nazwy i postaci
znane milionom ludzi na całym świecie, takie jak Kowboj Marl-boro, Ciastuś Pilisbury,
Charlie Tuńczyk firmy StarKist, Elfy Keebler, Przyjazne Niebo - znak firmowy United
Airlines, Tygrys Tony reklamujący płatki śniadaniowe Kel-logga, Samotny Fachowiec firmy
Maytag, Radosny Zielony Olbrzym, czy wreszcie Dobre Ręce firmy Allstate.
Leo Burnett pozostawił po
sobie wielką spuściznę pisemną oraz wiele przemyśleń dotyczących reklamy, które
okazały się bezcenne dla tysięcy pracowników tej branży'. Pomimo to bardzo niewiele
osób spośród ponad sześciu tysięcy pracowników agencji noszącej jego nazwisko wie
cokolwiek o prawdziwym człowieku, który kryje się za legendą. Nosił się on z
zamiarem napisania autobiografii i kilkakrotnie obiecywał samemu sobie oraz innym, że
uporządkuje swoje papiery. Nigdy jednak tego nie zrobił. Powód był prosty - jego
zdaniem zawsze były ważniejsze rzeczy, którymi należało się zająć.
Ta biografia ma przedstawić
Leo Burnetta jako człowieka - pełnego sprzeczności, upartego, nieśmiałego, o
wyrazistych poglądach, lojalnego, czułego, zabawnego i pełnego pokory mężczyznę,
który podchodził do wszystkiego poważnie. Obchodziła go nie tylko reklama, lecz także
jego własna rodzina, inni ludzie,
jego kraj - i cała planeta.
Książka ta nie ma być historią Leo Burnett Company - ale nieuniknione jest, że
będzie zawierała wiele elementów tej historii.
Materiał źródłowy, z
którego korzystałam, był bogaty i zróżnicowany. Dano mi nieograniczony dostęp do
wielkich zasobów pism Leo: ponad dziesięciu tysięcy jego listów, pism, przemówień i
zapisków, które znajdowały się w Archiwum Leo Burnett Company i nigdy nie zostały
pokazane publicznie.
Innym cennym źródłem
informacji były pamiętniki DeWitta 0'Kieffe'a, jednego z założycieli Leo Burnett
Company. Manuskrypt jego książki "Jak powstawała agencja reklamowa" również
znajduje się w archiwach agencji. Główne zalety tych wspomnień to żywy język i
relacja z pierwszej ręki. 0'Kieffe opowiada o współpracy z Leo podczas najważniejszego
okresu ich życia.
Pierwsze rozmowy
przeprowadziłam z wdową po Leo, Naomi Burnett. Tę inteligentną, dowcipną i elegancką
kobietę poznałam w roku 1984, Aż do jej śmierci w roku 1990 spędziłyśmy razem wiele
wspaniałych, przepełnionych nostalgicznymi wspomnieniami godzin. Opowiedziała mi o
pięćdziesięciu trzech latach spędzonych z Leo - o życiu, które nigdy nie było
nudne. O wiele ważniejsze niż same wspomnienia było głębokie zrozumienie Leo, jakie
dzięki niej zyskałam. Nazwisko tego człowieka jest bardzo znane, ale jego życie - nie.
Trójka dzieci Burnettów oraz pozostali członkowie rodziny także przekazali mi
wyjątkowe informacje o Leo.
Wiele bardzo znaczącego
materiału zebrałam podczas setek godzin rozmów z ludźmi, którzy współpracowali z
Leo - jako partnerzy, pracownicy, klienci lub przyjaciele.
Wreszcie, aby lepiej
zrozumieć przemówienia i zapiski Leo w kontekście szerszym niż tylko jego agencja,
czytałam książki, gazety, pisma branżowe z jego czasów;
a także poznawałam
historię tamtego okresu.
Zdaję sobie sprawę, że Leo
Burnett wywarł wpływ na setki - a może nawet tysiące - ludzi, którzy go znali i
posiadali na jego temat wyrobioną opinię. Mam nadzieję, że zrozumieją pewne
ograniczenia tego przedsięwzięcia,
które sprawiły, że nie
mogłam rozmawiać z nimi wszystkimi. Jeżeli Leo Burnett, jakim go tu przedstawiam,
okaże się podobny do człowieka, którego znali, będę usatysfakcjonowana. Jeżeli zaś
tak się nie stanie, pociechą dla mnie będzie fakt, że osoby te nadal zachowają swoje
własne wspomnienia o nim.
261 stron, twarda oprawa