W związku z wyczerpaniem
nakładu książki pod redakcją prof. dr. hab. Józefa Perenca pt. Podstawy
marketingu, zaistniała potrzeba wydania uaktualnionego skryptu dla studentów
kierunku Ekonomia oraz Zarządzanie i Marketing. Niniejszy skrypt zawiera większość
nowych rozdziałów oraz uaktualnioną treść poprzedniego wydania Podstaw marketingu.
Autorzy poszczególnych
rozdziałów pragną odbiorcom tej pozycji - studentom i praktykom gospodarczym -
przybliżyć istotę współczesnego marketingu oraz tak "pokierować" ich
myśleniem i działaniem, aby wiedza marketingowa, którą posiądą, była wiedzą
użyteczną w praktyce gospodarczej.
Koniec XX wieku to okres
przeobrażeń techniki i technologii oraz zmian w organizacji i zarządzaniu. Nie zawsze
jednak zmiany te powodują zmiany w rozwiązaniach polityki gospodarczej, zmianach
ustawodawstwa, zmianach systemów ekonomiczno-finansowych poszczególnych rodzajów
działalności gospodarczej człowieka (w tym także działalności usługowej).
Zmiany sposobów
gospodarowania na świecie i w Polsce zmuszają nas do stawiania pytań o sposoby
działania efektywnego, przynoszącego korzyści ekonomiczne. Przewartościowanie sposobu
myślenia i działania jest nie tylko potrzebą chwili. Zmiana naszej mentalności,
dopuszczenie w procesie podejmowania decyzji wielu alternatyw, prześledzenie argumentów
za i przeciw, dokonanie analizy uwarunkowań, porównanie skali nakładów i
przewidywanych korzyści - to tylko niektóre czynniki, skłaniające każdego myślącego
człowieka do postępowania zgodnego z własnymi przekonaniami, ale także do
postępowania, które przyczynia się do osiągania wymiernych korzyści, do postępu i
rozwoju.
Niniejsze opracowanie jest
próbą przedstawienia współczesnych przeobrażeń w myśleniu, działaniu i
analizowaniu przyczyn procesów i zjawisk szeroko rozumianego marketingu. Głównym
przedmiotem rozważań są problemy współczesnego marketingu i jego aplikacji. W
dwunastu rozdziałach Czytelnik może zapoznać się z istotą marketingu, problemami
rynku, badaniem zachowań nabywczych konsumentów, organizacją i technikami badań
marketingowych, systemem informacji marketingowej, istotą kształtowania produktów,
innowacjami produktowymi, metodami wprowadzania i wycofywania produktów z rynku, zasadami
kształtowania cen, dystrybucji produktów, problemami promocji oraz istotą konkurencji
podmiotów gry sił rynkowych.
342 strony