Ameryka od samego początku w XVIII w. była wymyślona, zaplanowana, zrealizowana,
zarządzana i sprzedawana jak marka. W rezultacie stała się najpotężniejszą i
najlepiej kupowaną marką w dziejach. A amerykańskie marki firmowe i handlowe dominują
w każdej prawie dziedzinie gospodarki, kultury, rozrywki, sportu czy mediów.
"Marka dla Polski" Z tej serii ukazał się również tytuł "WALLY OLINS O MARCE"
"Marka dla Polski" to program wprowadzenia Polski do
elitarnego klubu krajów markowych. Wyrazista i mocna marka narodowa najlepiej sprzedaje
kraj - jego produkty, usługi, miejsca, wytwory kultury czy wydarzenia. Zbudujemy ją
lepiej i szybciej, ucząc się na cudzych doświadczeniach i błędach.
"Brand America. Tajemnica megamarki" to fascynująca opowieść o
tym, jak powstała marka Ameryka, jak nabrała siły, podbiła świat i stała się
bezkonkurencyjną potęgą, i jak w ciągu kilku lat popadła w dramatyczne tarapaty.
Bezcenne dla budowanej od podstaw marki POLSKA studium przypadku i źródło inspiracji.
W Aneksie wybitni polscy praktycy brandingu wydobywają, komentują, uzupełniają i
osadzają w naszej rzeczywistości "nauki dla Polski".
Simon Anholt - Brytyjczyk, czołowy światowy ekspert w kreowaniu
strategii marek krajów, regionów i miast. Doradzał między innymi rządom Wielkiej
Brytanii, Chorwacji, Nowej Zelandii i Szwajcarii, British Council, Instytutowi Goethego,
Bankowi Światowemu i wielu innym organizacjom. Jest założycielem i dyrektorem firmy
Placebrands, która doradza rządom i władzom lokalnym w kwestiach tworzenia strategii
marek i dyplomacji publicznej. Redaktor kwartalnika Place Branding, a także
autor książek m.in. Another One Bites the Grass i Brand New Justice.
Jeremy Hildreth - Amerykanin, ekspert londyńskiego biura Saffron Brand
Consultants; w zespole Wally'ego Olinsa pracuje nad projektem"Marka dla Polski".
Urodził się w Kalifornii, absolwent uniwersytetów Oxford i Wharton. Liczne publikacje w
USA Today, Wall Street Journal, The American Spectator.
Autorom książki należą się gratulacje za podjęcie kwestii,
dlaczego marka Ameryka traci znaczenie na całym świecie. Śledzą oni amerykańską
historię, analizują wartości marki Ameryka i wzrost antyamerykańskich nastrojów, a
także proponują inspirujące metody poprawiania naszego nadszarpniętego wizerunku.
Philip Kotler, profesor marketingu, Kellogg School of Management, Northwestern
University
Przyjemne, pouczające i wnikliwe - od pierwszej do ostatniej strony.
Ta książeczka-dynamit jest prawdopodobnie pierwszą od pół wieku prawdziwie świeżą
analizą Stanów Zjednoczonych i ich potęgi. Czy można zrozumieć, co stało się z
wizerunkiem Ameryki bez przeczytania tej książki? Szczerze wątpię!
Ojars Kalnins, Dyrektor Instytutu Łotewskiego, były ambasador Łotwy w Stanach
Zjednoczonych
Anholt i Hildreth opowiadają się za brandingiem jako z natury
pokojowym i humanistycznym sposobem podejścia do stosunków międzynarodowych. Jest on
bowiem oparty na konkurencji, wolnym wyborze i władzy konsumentów. Podejście to jest
bliskie zasadom wolności jednostki oraz jej dominującej roli i ma znacznie większe
szanse doprowadzić do pokoju na świecie niż koncepcja państw opartych na terytorium,
potędze ekonomicznej, ideologii, polityce czy religii. Autorzy pokazują, że analiza
marki daje szczególne możliwości "prześwietlania" Ameryki, ponieważ
obejmuje zarówno aspekty intelektualne, jak i emocjonalne. "Brand America" nie
tylko przekona Was o poważnych możliwościach brandingu narodowego, lecz uświadomi
także, że Ameryka jest rzeczywiście matką wszystkich marek.
Observer
Książkę przeczytałem z najwyższym zainteresowaniem. Marka
amerykańska, znana na całym świecie, skutecznie promuje wiele tamtejszych produktów,
usług, a nawet wartości. Walnie przyczyniła się do globalnych sukcesów gospodarki
Stanów Zjednoczonych. Książka w nader atrakcyjnej formie przedstawia proces
kształtowania i upowszechniania tej marki na tle dziejów narodu i państwa.
Wojciech Sokolewicz, profesor nauk prawnych, Instytut Nauk Prawnych PAN
Spis treści
KARTA WSPÓŁWYDAWCÓW
Od Redaktora
Słowo wstępne Marszałka Senatu
Przedmowa Autora do wydania polskiego
Brand America. Tajemnica megamarki
Wstęp
Rozdział 1. Niech żyje wolność i kwitnie handel: Ameryka jako marka
Co to właściwie jest marka?
Kraje jako marki.
Ta największa
W czym Marka Ameryka jest liderem
Kontrola nad umysłem?
Naturalna
Rozdział 2. Marka wolności: Ameryka wkracza na rynek
Nie zainteresowani
Niech zabrzmi Dzwon Wolności
Będziemy tacy szczęśliwi
Amerykanin w Paryżu
Wieść się niesie
Ekspansja i imperium
Rozdział 3. Przekonaj albo zgiń. Wymachiwanie Marką Ameryka
Kogo reprezentujesz?
On Cię wzywa
Duch radia
To w końcu jest, czy nie jest?
Broń się rozprzestrzenia
Pogłoski o samotnych kobietach
35-milimetrowa amunicja
Ameryka wydobywa swój Głos
Rozdział 4. Kto nas pozna, ten nas kupi. Partyzancki marketing Marki Ameryka
Wielkie nadzieje
Kampania prawdy
Reorientacja byłego wroga
Poznajcie nas lepiej
Płetwy i obroty
Nadawca znany kiedyś jako Egbert
Bawcie się dobrze
Wiarygodne zaprzeczenie
Wysoka kultura z ukrycia
Jankeskie bazgroły
Przewaga w przestworzach
Ideologiczne znaczenie solówki na saksofonie
Kultura za przystępną cenę
Rozdział 5. Prywatyzacja Marki Ameryka
Popyt na Amerykę
Ramię w ramię po czerwonym dywanie
Plaże topless to też kultura
VOA? Nie, ale nadal trzy litery
Rozdział 6. Marnowanie talentu. Marka Ameryka traci na znaczeniu
Marki w odwrocie
Sprawy zasadnicze
Co my tu mamy?
Czy podzielamy właściwe wartości?
Twarde ostrze miękkiej władzy
Nienawidzimy was, ale przyślijcie nam Słoneczny Patrol
Za mało, i za wcześnie
Rozdział 7. Just do it. Odmładzanie Marki Ameryka
Ustal strategię i dziel się nią
Rozróżniaj działania krótko- i długookresowe
Koordynuj relacje z interesariuszami
Żyj marką
Propaguj zachowania zgodne z duchem marki
To co złe, zrównoważ tym, co dobre
Pozwólmy ludziom budować markę
Połącz marketing z robieniem polityki
Rozważmy raz jeszcze rolę kultury i edukacji
Marka Ameryka na rozdrożu
Przypisy
Bibliografia
Indeks
ANEKS
Marka dla Polski. Eseje Współwydawców
Twórcza moc indywidualizmu i przekory - Mirosław A. Boruc, Instytut Marki
Polskiej
Marka narodowa potrzebuje elit - Andrzej Arendarski, Krajowa Izba Gospodarcza
Zarobić na marce narodowej - Andrzej Zdebski, Polska Agencja Informacji i
Inwestycji Zagranicznych
Teraz Polska - Andrzej Czernek, Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego
Gdańsk. Morze możliwości - Marcin Szpak, Urząd Miejski w Gdańsku
Smak polskiej marki - Marek Gąsiorowski, Anna Szkiruć, Fundacja Fundusz
Współpracy
Wyborowa bo polska - Andrzej Szumowski, Wyborowa S.A.
Marka dla marek - Agnieszka Sora, Marek Markiewicz, GfK Polonia Sp. z o.o.
Dla kogo marka narodowa? - Grzegorz Winogradski, Unimil S.A.
Wycena marki narodowej - mrzonka czy cenna informacja? - Marcin Anklewicz,
Ernst & Young Corporate Finance Sp. z o.o.
Poprawianie marki bez tajemnic? - Paweł Niziński, Young & Rubicam Poland
Sp. z o.o.
Kiedyś monopolista - dziś narodowy operator - Marek Hancke, Telekomunikacja
Polska S.A.
Bramy narodowej marki - Krzysztof Szymański, Przedsiębiorstwo Państwowe
"Porty Lotnicze"
Polska marka światowa - Jerzy Majewski, International Paper Kwidzyn S.A.
Polska marka budująca - Mirosław Lubarski, Grupa Polskie Składy Budowlane
S.A.
Baterie rozwoju - Mariola Michalczyk, Centra S.A.
Gdy uwierzymy sami, uwierzą inni - Włodzimierz Słowiński, Kontakt Studio
Sp. z o.o.
O brandingu nieco inaczej - Mariusz Przybył, Wojciech Mierowski, BNA - Brand
Nature Access Sp. z o.o.
Współwydawcy. Wizytówki
BNA - Brand Nature Access Sp. z o.o.
Centra S.A.
DDB Warszawa Sp. z o.o.
ERNST & YOUNG Corporate Finance Sp. z o.o.
Firma Chemiczna DWORY S.A.
Fabryka Taśm Transporterowych STOMIL WOLBROM S.A.
Firma Cukiernicza "Solidarność - rok założenia 1952" Sp. z o.o.
Fundacja Fundusz Współpracy
Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego
Grupa Polskie Składy Budowlane S.A.
GfK Polonia Sp. z o.o.
International Paper Kwidzyn S.A.
Kontakt Studio Sp. z o.o.
Kopalnia Soli "Wieliczka"
Krajowa Izba Gospodarcza
Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris S.A.
Międzynarodowe Targi Poznańskie Sp. z o.o.
ORBIS S.A.
PKP CARGO S.A.
Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych
Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze"
Telekomunikacja Polska S.A.
UNIMIL S.A.
Urząd Miejski w Gdańsku
Wrocławskie Zakłady Zielarskie "Herbapol" S.A.
WYBOROWA S.A.
Young & Rubicam Poland Sp. z o.o.
248 stron, oprawa lakierowana miękka ze skrzydełkami