Nowe wydanie głośniej pracy Brama Oppenheima, podobnie jak pierwsze, jest
praktycznym podręcznikiem metod sondażowych. Rozszerza ono tematykę poprzedniego o
metody przeprowadzania zarówno wywiadów pogłębionych, jak i standaryzowanych.
Tak jak uprzednio rozdziały poświęcone projektowaniu kwestionariuszy wsparte
zostają omówieniem skalowania, oraz metod projekcyjnych. Autor krytycznie omawia takie
kwestie jak niewłaściwe projektowanie kwestionariuszy, metody doboru prób, formułowanie
pytań, stronniczość w przeprowadzaniu wywiadów, utratę danych oraz interpretacje skal
postaw.
Ilustruje on swe wywody licznymi pouczającymi przykładami badań rozmaitych obszarów
- od sondaży marketingowych po polityczne uświadomienie dzieci. Ważne miejsce w pracy
zajmują rozważania na temat rzetelności i trafności tekstów. Nieustannie podkreślane
jest znaczenie badań pilotażowych.
Książka jest niezbędną metodologiczną pomocą dla studentów i doktorantów w
dziedzinie nauk społecznych. Zainteresować powinna jednak również wszystkich, którym
wypada przeprowadzić i oceniać sondaże - nauczycieli, działaczy społecznych, lekarzy
oraz badaczy opinii społecznej.
Na swych głośnych zajęciach seminaryjnych w London School of Economics, dr
A.N. (Bram) Oppenheim przez dwadzieścia pięć lat wykładał zasady prowadzenia
badań sondażowych kolejnym rocznikom studentów z wielu krajów. Podręcznik ten,
podobnie jak jego pierwsze wydanie, opiera się na rozległym doświadczeniu Oppenheima
jako nauczyciela i badacza psychologii społecznej. A.N. Oppenheim jest również współautorem
(wraz z Hildą Himmelweit i Pamelą Vince) książki Television and the Child [Telewizja a
dziecko], która szybko stał się klasyczną pozycją w socjologii. Znany też jest ze
swych badań w dziedzinach medycyny społecznej (nad pielęgniarstwem, psychologią dzieci
oraz nad alkoholizmem), socjalizacji politycznej w dziesięciu krajach, oraz nad
konfliktem społecznym. Jest wybitnym specjalistą w badaniach nad postawami i
wielokrotnym konsultantem WHO (Światowej Organizacji Zdrowia).
O pierwszym wydaniu tejże książki napisano:
"Jest to nader użyteczne, praktyczne wprowadzenie do tworzenia kwestionariuszy i
korzystania z nich. Niewątpliwie wyśmienita praca, która cieszyć się będzie szeroką
poczytnością".
H.J. Eysenck, "Journal of Child Psychology"
"Jest to nader użyteczny, praktyczny podręcznik dla wszystkich prowadzących
badania społeczne. Jego wielką zaletą jest nacisk jaki kładzie na formułowanie i
sprawdzanie stwierdzeń składających się na skale pomiaru postaw".
"British Journal of Mathematical i Statistical Psychology"
"Nie ulega wątpliwości, iż studenci, badacze społeczni oraz wszyscy
korzystający z kwestionariuszy wysoko ocenią tę książkę. Zawiera ona szczegółowe
informacje, porady, porady a także krytyczne analizy źródeł.
"British Journal of Educational Psychology"
343 strony, A5, miękka oprawa