Niniejsza publikacja prezentuje najnowsze myśli, kierunki i techniki
badawcze w odniesieniu do przemian struktury konsumpcji, jej uwarunkowań oraz porównań
międzyregionalnych.
Popularyzuje nowoczesne sposoby w metodyce badań nad konsumpcją,
podkreślając konieczność poprawności merytorycznej w analizach empirycznych. Zwraca
się uwagę ponadto, iż dzięki rozwojowi techniki obliczeń za pomocą pakietów
komputerowych zwiększył się dostęp do informacji, co ułatwia pogłębione analizy
statystyczne. Przedstawione nowe narzędzia analiz mogą znaleźć zastosowanie nie tylko
w odniesieniu do badań ilościowych z zakresu spożycia i konsumpcji. Walorem publikacji
jest oparcie na szerokich studiach pozycji literaturowych, których daty pojawienia się
po raz pierwszy są stosunkowo nieodległe.
Książka jest adresowana nie tylko do środowiska naukowego, w tym do studentów,
doktorantów oraz słuchaczy studiów podyplomowych kierunków ekonomicznych i
społecznych, ale także do analityków praktyki gospodarczej, którzy chcą poszerzyć
dotychczas posiadaną wiedzę o najnowszy dorobek myśli statystycznej w zakresie jej
wykorzystania do analiz stanu i zróżnicowania złożonych zjawisk
gospodarczo-spo-łecznych, jakie zachodzą obecnie w Polsce.
Dr hab. TERESA SŁABY, prof. SGH, była wieloletnim pracownikiem
naukowo-dydaktyczny m Instytutu Statystyki i Demografii Szkoły Głównej Handlowej. Od
kilku lat kieruje Katedrą Poziomu Życia i Konsumpcji w Kolegium Zarządzania i Finansów
SGH. Od początku kariery naukowej zajmuje się zastosowaniem metod statystycznych w
badaniach zjawisk i procesów społecznych zarówno od strony metodologii, jak i
praktycznych zastosowań. Obszar zainteresowań badawczych obejmował początkowo badania
budżetów czasu, następnie poziomu, jakości i godności życia ludności. Jest autorką
wielu koncepcji badawczych z tego zakresu. Do szczególnych osiągnięć należy
oryginalna, autorska koncepcja konstrukcji nowego systemu wskaźników społecznych w
warunkach transformacji gospodarczej i społecznej, wysoko oceniona przez środowisko
statystyków społecznych. Od połowy lat 90. kontynuuje badania w zakresie efektów
społecznych rozwoju gospodarczego Polski, w tym struktury czasu wolnego. prezentując
propozycje metodologiczne badań w dziedzinie kultury i turystyki. Ostatnie prace
naukowo-badawcze dotyczą dwóch biegunów życia w polskiej rzeczywistości: niedoborów
konsumpcji oraz wzorcotwórczej roli zachowań konsumpcyjnych gospodarstw
wysokodochodowych.
Spis treści
Przedmowa .
CZĘŚĆ l - Zarys problemów w badaniach konsumpcyjnych
1. Potrzeby konsumpcyjne we współczesnym ujęciu
2. Konsument wobec nowych trendów w konsumpcji.
3. Źródła niepewności informacji w badaniach konsumpcji
Część II - Konsumpcja w ujęciu bezpośrednim .
1. Badanie struktury rozkładów wydatków .
2. Analiza współzależności w badaniach konsumpcji .
3. Rangowanie zmiennych jakościowych w modelowaniu konsumpcji
4. Karty kontrolne w pomiarze satysfakcji konsumenta
5. Analiza czynnikowa w ocenie makiawelizmu konsumenckiego .
6. Analiza skupień z użyciem odległości medianowej w badaniach uwarunkowań
konsumpcji
7. Metody bootstrapowe w estymacji średnich wydatków
8. Prognozowanie ufności konsumenckiej .
Część III - Konsumpcja w ujęciu pośrednim .
1. Pozycyjna taksonomia numeryczna w badaniach poziomu życia
2. Analiza składowych prostych w badaniach poziomu życia
3. Modelowanie miękkie w badaniach zaspokojenia potrzeb
4. Geomarketing w analizie infrastruktury konsumpcji
5. Czas wolny w nowej polskiej rzeczywistości .
6. Ograniczenia konsumpcji jako miernik wykluczeń społecznych
7. Konsumpcja gospodarstw wysokodochodowych .
Zakończenie
Bibliografia .
221 stron, miękka oprawa