Przystępny i nowoczesny podręcznik podstaw statystyki dla adeptów
psychologii i pedagogiki!
Książka:
- napisana z myślą o czytelnikach, którym nie przychodzi łatwo studiowanie tej
dyscypliny;
- wprowadza w zagadnienia z zakresu statystyki opisowej i indukcyjnej, planowania
eksperymentów, statystyki nieparametrycznej, testów psychologicznych i statystyki
wielozmiennowej;
- zawiera liczne przykłady, schematy, tabele oraz tablice statystyczne,
pomagające w lepszym zrozumieniu prezentowanych treści, a także zdobyciu
uporządkowanej wiedzy.
Podręcznik przeznaczony dla studentów psychologii i pedagogiki, a także socjologii i
innych nauk społecznych. Stanowi niezastąpioną pomoc przy ilościowym opracowaniu
danych eksperymentalnych ikorelacyjnych z własnych badań.
Spis treści:
Przedmowa do wydania polskiego
Przedmowa
CZĘŚĆ I. PODSTAWY STATYSTYKI
Rozdział 1 Podstawowe pojęcia statystyki
1.1. Wprowadzenie
1.2. Kwantyfikacja w psychologii i pedagogice
1.3. Statystyka jako badanie populacji
1.4. Statystyka jako badanie zmienności
1.5. Próby i ich pobieranie
1.6. Parametry i estymatory
1.7. Zmienne i ich klasyfikacja
1.8. Analiza danych
Podstawowe terminy i pojęcia
Rozdział 2 Rozkłady liczebności i ich przedstawienie graficzne
2.1. Wprowadzenie
2.2. Rozkłady liczebności
2.3. Zasady posługiwania się przedziałami klasowymi
2.4. Granice dokładne przedziałów klasowych
2.5. Rozkład wyników w obrębie przedziału klasowego
2.6. Rozkłady liczebności skumulowanych
2.7. Tabele
2.8. Wykresy
2.9. Histogramy
2.10 . Wieloboki liczebności
2.11. Wieloboki liczebności skumulowanych
2.12. Niektóre zasady sporządzania wykresów
2.13. Różnice między rozkładami liczebności
2.14. Cechy rozkładów liczebności przedstawionych w postaci graficznej
Podstawowe terminy i pojęcia
Zadania
Rozwiązania zadań
Rozdział 3 Zapis statystyczny
3.1. Wprowadzenie
3.2. Przestawianie zmiennych w postaci symboli
3.3. Sumowanie wartości zmiennej
3.4. Reguły posługiwania się zapisem sumowania
3.5. Zapis stosowany w rozkładach liczebności
Podstawowe terminy i pojęcia
Zadania
Rozwiązania zadań
Rozdział 4 Miary tendencji centralnej
4.1.Wprowadzenie
4.2. Średnia arytmetyczna
4.3. Obliczanie średniej z rozkładów liczebności
4.4. Odchylenie od średniej
4.5. Niektóre cechy średniej arytmetycznej
4.6. Mediana
4.7. Obliczanie mediany dla rozkładów liczebności
4.8. Cechy mediany
4.9. Wartość modalna
4.10. Porównanie średniej, mediany i wartości modalnej
4.11 .Inne miary tendencji centralnej
Podstawowe terminy i pojęcia
Zadania
Rozwiązania zadań
Rozdział 5 Miary zmienności, skośności i kurtozy
5.1. Wprowadzenie
5.2. Rozstęp
5.3. Odchylenie przeciętne
5.4. Wariancja i odchylenie standardowe
5.5. Przykład zastosowania wariancji i odchylenia standardowego
5.6. Obliczanie wariancji z próby i odchylenia standardowego danych niepogrupowanych
5.7. Wpływ dodawania wartości stałej lub mnożenia przez wartość stałą na
odchylenie standardowe
5.8. Wyniki standardowe
5.9. Zalety wariancji i odchylenia standardowego jako miar zmienności
5.10. Momenty średniej
5.11. Miary skośności i kurtozy
5.12. Prosty system opisu statystycznego
Podstawowe terminy i pojęcia
Zadania
Rozwiązania zadań
Rozdział 6 Prawdopodobieństwo i rozkład dwumianowy
6.1. Wprowadzenie
6.2. Istota prawdopodobieństwa
6.3. Możliwe wyniki
6.4. Prawdopodobieństwo łączne i warunkowe
6.5. Dodawanie i mnożenie prawdopodobieństw
6.6. Rozkłady prawdopodobieństw
6.7. Permutacje i kombinacje
6.8. Rozkład dwumianowy
6.9. Właściwości dwumianu
Podstawowe terminy i pojęcia
Zadania
Rozwiązania zadań
Rozdział 7 Krzywa normalna
7.1.Wprowadzenie
7.2. Funkcje i krzywe liczebności
7.3. Krzywa normalna
7.4. Obszary pod krzywą normalną
7.5. Obszary pod krzywą normalną. Przykłady
7.6. Przybliżenie normalne dwumianu
7.7. Właściwości rozkładu normalnego. Podsumowanie
Podstawowe terminy i pojęcia
Zadania
Rozwiązania zadań
Rozdział 8 Regresja i korelacja
8.1. Wprowadzenie
8.2 Rodzaje związków między parami pomiarów
8.3. Równanie linii prostej
8.4.Regresja liniowa Y względem X
8.5.Regresja liniowa X względem Y
8.6. Linie regresji dla wyników wyrażonych w postaci odchyleń
8.7. Współczynnik korelacji
8.8. Obliczanie współczynnika korelacji
8.9. Korelacja i regresja dla wyników standardowych
8.10. Geometria korelacji
8.11. Założenie liniowości regresji
8.12. Dobór jednozmiennowy
8.13. Inne czynniki wpływające na współczynnik korelacji
8.14. Korelacja a przyczynowość
8.15. Typy korelacji
8.16. Korelacja a wariancja sum i różnic
Podstawowe terminy i pojęcia
Zadania
Rozwiązania zadań
Rozdział 9 Pobieranie prób i rozkład z próby
9.1. Wprowadzenie
9.2. Metody pobierania prób
9.3. Błędy próby
9.4. Rozkłady z prób
9.5. Rozkład z próby średnich w populacji skończonej
9.6. Rozkład z próby średnich w populacji nieskończenie wielkiej
9.7. Rozkład z próby proporcji
9.8. Rozkład z próby różnic
9.9. Uogólnienie omówionych pojęć
Podstawowe terminy i pojęcia
Zadania
Rozwiązania zadań
Rozdział 10 Oszacowanie i rozkład t
10.1. Wprowadzenie
10.2. Właściwości oszacowań
10.3.Rozkład t
10.4. Stopnie swobody
10.5. Przedziały ufności dla średnich z prób dużych
10.6. Przedziały ufności dla średnich z prób małych
10.7. Błędy standardowe i przedziały ufności dla innych statystyk
Podstawowe terminy i pojęcia
Zadania
Rozwiązania zadań
Rozdział 11 Testowanie hipotez – średnie
11.1. Wprowadzenie
11.2. Hipoteza zerowa
11.3. Dwa rodzaje błędu
11.4. Poziomy istotności
11.5. Testy kierunkowe i bezkierunkowe
11.6. Testy istotności dla jednej średniej
11.7. Istotność różnicy między dwiema średnimi dla prób niezależnych
11.8. Istotność różnicy między dwiema średnimi dla prób skorelowanych
11.9. Moc testu statystycznego
11.10.Wielkość próby
11.11.Odporność testu
Podstawowe terminy i pojęcia
Zadania
Rozwiązania zadań
Rozdział 12 Testowanie hipotez – inne statystyki
12.1. Wprowadzenie
12.2. Istotność różnicy między dwiema proporcjami niezależnymi
12.3. Istotność różnicy między dwiema proporcjami skorelowanymi
12.4. Istotność różnicy między wariancjami przy próbach niezależnych
12.5. Istotność różnic między wariancjami skorelowanymi
12.6. Rozkład z próby współczynnika korelacji
12.7. Istotność współczynnika korelacji
12.8. Istotność różnicy między dwoma współczynnikami korelacji przy próbach
niezależnych
Podstawowe terminy i pojęcia
Zadania
Rozwiązania zadań
Rozdział 13 Analiza liczebności z zastosowaniem chi-kwadrat
13.1. Wprowadzenie
13.2. Definicja chi-kwadrat
13.3. Rozkład z próby chi-kwadrat
13.4. Zgodność
13.5. Testy niezależności
13.6.Obliczanie ?2dla tabeli 2 x 2
13.7.Zastosowanie ? 2 do badania istotności różnicy między proporcjami
13.8. Modele alternatywne dla tabeli 2 x 2
13.9. Małe liczebności oczekiwane
13.10. Współczynnik zbieżności
13.11. Dodatkowe wiadomości o chi-kwadrat
13.11.1. Testy jednostronne i dwustronne
13.11.2. Chi-kwadrat a liczebność próby
13.11.3. Alternatywny wzór na chi-kwadrat
13.11.4. Sprowadzanie tabeli R x C do tabeli 2 x 2
Podstawowe terminy i pojęcia
Zadania
Rozwiązania zadań
CZĘŚĆ II. PLANOWANIE EKSPERYMENTÓW
Rozdział 14 Struktura i planowanie eksperymentów
14.1. Wprowadzenie
14.2. Terminologia
14.3. Klasyfikacja zmiennych a rodzaj eksperymentu
14.4. Eksperymenty jednoczynnikowe
14.5. Eksperymenty czynnikowe
14.6. Inne plany eksperymentalne
14.7. Randomizacja
14.8. Zmienne klasyfikacyjne
14.9. Uwagi końcowe
Podstawowe terminy i pojęcia
Zadania
Rozwiązania zadań
Rozdział 15 Analiza wariancji – klasyfikacja jednoczynnikowa
15.1. Co to jest analiza wariancji i do czego służy
15.2. Zapis w jednoczynnikowej analizie wariancji
15.3. Podział sumy kwadratów
15.4. Średnie kwadraty
15.5. Znaczenie średnich kwadratów
15.6. Wzory do obliczeń
15.7. Podsumowanie
15.8. Przykład klasyfikacji jednoczynnikowej
15.9. Analiza wariancji przy dwóch grupach
15.10. Stosunek korelacyjny
15.11 .Założenia leżące u podstaw analizy wariancji
15.12. Przekształcanie danych
Podstawowe terminy i pojęcia
Zadania
Rozwiązania zadań
Rozdział 16 Analiza wariancji – klasyfikacja dwuczynnikowa
16.1. Wprowadzenie
16.2. Zapis w dwuczynnikowej analizie wariancji
16.3. Podział sumy kwadratów
16.4. Średnie kwadraty
16.5. Istota pojęcia interakcji
16.6. Model kończony: losowy, stały i mieszany
16.7. Wybór składnika błędu
16.8. Uproszczone reguły wyboru składnika błędu
16.9. Wzory do obliczania sum kwadratów
16.10. Przykład klasyfikacji dwuczynnikowej, n > 1
16.11. Test prostego efektu głównego
16.12. Niejednakowe i nieproporcjonalne liczebności w podklasach
16.13. Metoda średnich nie ważonych
16.14. Przykłady zastosowania metody średnich nie ważonych
Podstawowe terminy i pojęcia
Zadania
Rozwiązania zadań
Rozdział 17 Analiza wariancji – klasyfikacja trójczynnikowa
17.1. Wprowadzenie
17.2. Zapis w trójczynnikowej analizie wariancji
17.3. Podział sumy kwadratów
17.4. Stopnie swobody i średnie kwadraty
17.5. Interakcja w trójczynnikowej analizie wariancji
17.6. Oczekiwane średnie kwadraty w trójczynnikowej analizie wariancji
17.7. Wybór składnika błędu
17.8. Wzory do obliczania sum kwadratów
17.9. Przykład klasyfikacji trójczynnikowej
17.11. Niejednakowe liczebności w podklasach
Podstawowe terminy i pojęcia
Zadania
Rozwiązania zadań
Rozdział 18 Procedury porównań wielokrotnych
18.1. Wprowadzenie
18.2. Kontrasty
18.3. Obliczanie sum kwadratów przy formułowaniu kontrastu
18.4. Badanie kontrastów jako przeprowadzanie porównań planowanych
18.5. Kontrasty ortogonalne i podział międzygrupowej sumy kwadratów
18.6. Przykłady porównań ortogonalnych
18.7. Porównania jako korelacje
18.8. Analiza trendu
18.9. Wielomiany ortogonalne w analizie trendu
18.10.Przykłady analizy trendu z zastosowaniem wielomianów ortogonalnych
18.11.Szersze zastosowanie analizy trendu
18.12.Ograniczenia analizy trendu
18.13.Inne procedury porównań wielokrotnych
18.14.Porównania post hoc metodą Scheffégo
18.15.Porównania post hoc metodą Tukeya
18.16.Inne metody porównań post hoc
18.17.Uwagi końcowe
Podstawowe terminy i pojęcia
Zadania
Rozwiązania zadań
Rozdział 19 Pomiary powtarzane i inne plany eksperymentalne
19.1. Wprowadzenie
19.2. Eksperymenty z pomiarami powtarzanymi
19.3. Eksperymenty jednoczynnikowe z pomiarami powtarzanymi – obliczenia i oczekiwane
średnie kwadraty
19.4. Przykład eksperymentu jednoczynnikowego z pomiarami powtarzanymi
19.5. Eksperymenty dwuczynnikowe z pomiarami powtarzanymi
19.6. Przykład eksperymentu dwuczynnikowego z pomiarami powtarzanymi
19.7. Eksperymenty dwuczynnikowe z pomiarami powtarzanymi jednego czynnika
19.8. Wzory do obliczeń w eksperymentach dwuczynnikowych z pomiarami powtarzanymi w
obrębie jednego czynnika
19.9. Przykład eksperymentu dwuczynnikowego z pomiarami powtarzanymi w obrębie
jednego czynnika
19.10.Założenia leżące u podstaw planów z pomiarami powtarzanymi
19.11.Plany w blokach kompletnie zrandomizowanych
19.12.Eksperymenty z czynnikami zagnieżdżonymi
19.13.Zapis i wzory do obliczeń w eksperymentach z czynnikami zagnieżdżonymi
19.14.Przykład eksperymentu z czynnikami zagnieżdżonymi
19.15.Eksperymenty według planów kwadratu łacińskiego
19.16.Przykład planu kwadratu łacińskiego jako częściowego powtórzenia
eksperymentu czynnikowego
19.17.Przykład zastosowania kwadratu łacińskiego w planie z pomiarami powtarzanymi
Podstawowe terminy i pojęcia
Zadania
Rozwiązania zadań
Rozdział 20 Analiza kowariancji
20.1. Wprowadzenie
20.2. Zapis
20.3. Podział sumy iloczynów
20.4. Linie regresji
20.5.Skorygowane sumy kwadratów X
20.6. Liczba stopni swobody i oszacowanie wariancji
20.7. Wzory do obliczeń
20.8. Podsumowanie
20.9. Przykłady analizy kowariancji
20.10.Jednorodność współczynników regresji
20.11.Problemy interpretacyjne
20.12.Blokowanie jako rozwiązanie alternatywne wobec analizy kowariancji
20.13.Inne zastosowania analizy kowariancji
Podstawowe terminy i pojęcia
Zadania
Rozwiązanie zadań
CZĘŚĆ III. STATYSTYKA NIEPARAMETRYCZNA
Rozdział 21 Statystyka rang
21.1. Wprowadzenie
21.2. Liczby całkowite
21.3. Miary inwersji
21.4. Współczynnik korelacji rangowej ? Spearmana
21.5. ? Spearmana z rangami wiązanymi
21.6. Badania istotności ? Spearmana
21.7. Współczynnik korelacji rangowej Kendalla
21.8. ? Kendalla z rangami wiązanymi
21.9.Istotność S i ?
21.10.Korelacja rangowa z jedną zmienną dychotomiczną
21.11.Porównanie ? i ?
21.12.Współczynnik zgodności W
21.13.Współczynnik zgodności z rangami wiązanymi
21.14.Istotność współczynnika zgodności W
21.15.Współczynnik spójności K
21.16.Istotność współczynnika spójności
Podstawowe terminy i pojęcia
Zadania
Rozwiązania zadań
Rozdział 22 Nieparametryczne testy istotności
22.1. Wprowadzenie
22.2. Test znaków dla dwóch prób niezależnych (test mediany dla dwóch prób)
22.3. Znak dla dwóch prób skorelowanych (test znaków Fishera)
22.4.Test znaków dla k prób niezależnych (test mediany dla wielu prób)
22.5.Test rang dla dwóch prób niezależnych (test sumy rang Wilcoxona, test U Manna
Whitneya)
22.6. Test rang dla dwóch prób skorelowanych (test znaków rangowych Wilcoxona)
22.7.Test rang dla k prób niezależnych (test H Kruskala-Wallisa)
22.8.Test rang dla k prób skorelowanych (test rang Friedmana)
Podstawowe terminy i pojęcia
Zadania
Rozwiązania zadań
CZĘŚĆ IV. TESTY PSYCHOLOGICZNE I STATYSTYKA WIELOZMIENNOWA
Rozdział 23 Zagadnienia statystyczne konstruowania testów
23.1. Wprowadzenie
23.2. Średnia i wariancja pozycji testu
23.3. Korelacja między dwiema pozycjami testu – współczynnik fi
23.4. Wzorce odpowiedzi
23.5. Zależność między wariancją wyników testu a właściwościami pozycjami
testu
23.6. Zgodność wewnętrzna
23.7. Zagadnienie wyboru pozycji testu
23.8. Korelacja punktowo-dwuseryjna
23.9. Udział poszczególnych pozycji w wariancji ogólnej testu
23.10.Inne metody wybory pozycji testu
Podstawowe terminy i pojęcia
Zadania
Rozwiązania zadań
Rozdział 24 Błędy pomiaru
24.1. Istota błędu
24.2. Wpływ błędu pomiaru na średnią i wariancję
24.3. Współczynnik rzetelności
24.4. Metody szacowania rzetelności
24.5. Wpływ długości testu na współczynnik rzetelności
24.6. Wpływ błędu pomiaru na wariancję z próby średniej
24.7. Wpływ błędów pomiaru na wartość współczynnika korelacji
24.8. Rzetelność wyników różnicowych
24.9. Błąd standardowy pomiaru
24.10.Uwagi końcowe
Podstawowe terminy i pojęcia
Zadania
Rozwiązania zadań
Rozdział 25. Przekształcanie wyników – normy
25.1. Wprowadzenie
25.2. Przekształcanie wyników surowych w wyniki standardowe
25.3. Punkty i rangi centylowe
25.4. Obliczanie punktów i rang centylowych – dane nie pogrupowane
25.5. Obliczanie punktów i rang centylowych dla danych pogrupowanych
25.6. Przekształcenie normalne
Podstawowe terminy i pojęcia
Zadania
Rozwiązania zadań
Rozdział 26 Wybrane techniki wielozmiennowe
26.1. Wprowadzenie
26.2. Korelacja sum
26.3. Korelacja cząstkowa
26.4. Korelacja semicząstkowa
26.5. Regresja wielokrotna a korelacja
26.6. Równanie regresji dla wyników surowych
26.7. Przedstawienie geometryczne regresji wielokrotnej
26.8. Równanie regresji wielokrotnej dla więcej niż 3 zmiennych
26.9. Istotność współczynnika korelacji wielokrotnej
26.10.Kurczenie się korelacji wielokrotnej
26.11.Wpływ korelacji między predyktorami na wielkość R2
26.12.Wybór predyktorów
26.13.Funkcja dyskryminacyjna przy dwóch grupach kryterialnych
26.14.Korelacja kanoniczna
Podstawowe terminy i pojęcia
Zadania
Rozwiązania zadań
Rozdział 27 Regresja wielokrotna i analiza wariancji
27.1. Wprowadzenie
27.2. Kodowanie zmiennej nominalnej
27.3. Kodowanie a regresja wielokrotna
27.4. Przykład klasyfikacji wielokrotnej z kodowaniem zero-jedynkowym
27.5. Przykład eksperymentu czynnikowego z kodowaniem ortogonalnym
27.6. Inne zastosowania regresji wielokrotnej
Podstawowe terminy i pojęcia
Zadania
Rozwiązania zadań
Rozdział 28 Analiza czynnikowa
28.1. Wprowadzenie
28.2. Ograniczanie liczby zmiennych
28.3. Pojęcie struktury
28.4. Równania podstawowe
28.5. Składowe wariancji
28.6. Odtwarzanie współczynników korelacji
28.7. Przykład
28.8. Metody wyodrębniania czynników
28.9. Zasoby zmienności wspólnej
28.10.Metoda czynnika głównego
28.11.Przykład zastosowania metody czynnika głównego
28.12.Analityczne metody rotacji
28.13.Przykład zastosowania normalnej metody varimax
28.14.Czynniki skorelowane
Podstawowe pojęcia
Zadania
Rozwiązania zadań
Literatura
Dodatek. Tablice statystyczne
A. Rzędne i obszary pod krzywą normalną
B. Wartość krytyczną t
C. Wartość krytyczna chi-kwadrat
D. Wartość krytyczna współczynnika korelacji
E. Przekształcenie r na zr
F. Wartości krytyczne F
G. Wartości krytyczne współczynnika korelacji rangowej ? Spearmana
H. Prawdopodobieństwa związane z wartościami zaobserwowanymi s współczynnika
korelacji rangowej Kendalla
I. Wartości krytyczne i quasi-krytyczne dolnej połowy rozkładu W4 oraz ich poziom
prawdopodobieństwa dla testu
znaków rangowych Wilcoxona
J. Współczynnik wielomianów ortogonalnych
K. Wartości krytyczne dolnej połowy rozkładu R1 w teście rang dla dwóch prób
niezależnych
L. Wartości krytyczne statystyki rozstępu studentyzowanego
M. Wartości krytyczne statystyki Fmax
Indeks
608 stron, oprawa miękka