Kanon fotografii
W poszukiwaniu indywidualnego stylu
Czym jest kompozycja?
Czym różni się oko od aparatu?
Jak odczytać informacje z histogramu?
Książka, którą trzymasz w rękach, należy już do klasyki. Wydana po raz pierwszy
w 1994 roku, zapisała się w historii jako najbardziej literacki, przystępny i
przekrojowy podręcznik poświęcony fotografii. Bogato ilustrowana, zawiera liczne
tabele, schematy i wykresy pozwalające błyskawicznie opanować wiedzę, którą
samodzielnie zdobywałbyś przez wiele lat! Najnowsze wydanie tego bestsellera zostało
wzbogacone o informacje na temat fotografii cyfrowej.
W książce zawarto wszystkie najważniejsze aspekty fotografii. Znajdziesz w niej
informacje na temat elementów kompozycji, rodzajów światła oraz kolorów. W trakcie
lektury nauczysz się wybierać odpowiednie filtry do fotografii czarno-białej i
kolorowej oraz rozwiązywać typowe problemy związane z polaryzatorami. Ponadto
zdobędziesz obszerną wiedzę na temat strefowego systemu ekspozycji, dowiesz się, jak
działa światłomierz oraz jak poradzić sobie z efektem Schwarzschilda. Zdobyta wiedza
związana z tradycyjną fotografią zaprocentuje, gdy przejdziesz do rozdziałów
związanych z fotografią cyfrową. Właśnie z nich dowiesz się, jak tworzyć
widowiskowy efekt HDR, korygować mankamenty optyczne, korzystać z histogramu oraz z
cyfrowej ciemni. W zakończeniu książki autor rozprawia się z popularnymi mitami oraz
podejmuje rozważania na temat kreatywności, sztuki, realizmu oraz abstrakcji. Książka
ta jest obowiązkową pozycją na półce każdego szanującego się fotografa, dlatego
musisz ją mieć!
Kompozycja i jej elementy
Rodzaje światła
Kolor a emocje
Techniki cyfrowej korekcji koloru
Filtry do fotografii czarno-białej, kolorowej oraz filtry neutralne i polaryzacyjne
Zasada działania światłomierza
Strefowy system ekspozycji
Reakcja filmu na światło
Efekt Schwarzschilda
Kontrola kontrastu w fotografii czarno-białej
Wywoływanie filmu
Przygotowywanie odbitek
Strefowy system w fotografii cyfrowej
Obrazy HDR
Korygowanie mankamentów optycznych
Histogram i ukryte w nim informacje
Prezentacja zdjęć
Kreatywność, sztuka i abstrakcja - rozważania
Testowanie materiałów i sprzętu do tradycyjnej fotografii
Podziękowania (11)
1. Komunikacja przez fotografię (13)
- Entuzjazm (15)
- Analiza własnych zainteresowań (22)
2. Czym jest kompozycja? (27)
- W jaki sposób widzimy? (28)
- Spójność przekazu (30)
- Prostota (30)
- Wyrażanie własnego punktu widzenia (31)
- Złożoność czy prostota? (32)
3. Elementy kompozycji (37)
- Kontrast i tonacja (38)
- Linia (43)
- Kształt (47)
- Linie, kształty, kontrast i emocje (48)
- Deseń (49)
- Równowaga (50)
- Dynamika (51)
- Harmonia treści i pustej przestrzeni (53)
- Faktura (54)
- Umiejscowienie aparatu (54)
- Ogniskowa i kadrowanie (57)
- Głębia ostrości (58)
- Czas naświetlania (60)
- Relacje (61)
- Zaangażowanie (63)
- Reguły, formuły, błędy i pułapki (64)
4. Wizualizacja (69)
- Krok 1. Obserwacja i widzenie fotograficzne (70)
- Krok 2. Komponowanie obrazu (70)
- Krok 3. Wyobrażenie gotowej odbitki (72)
- Krok 4. Opracowanie planu stworzenia odbitki (74)
- Czym różni się oko od aparatu? (75)
- Inne podejścia (76)
5. Światło (79)
- Widzieć światło (81)
- Ćwiczenia w doskonaleniu percepcji światła (82)
- Światło nadaje kształt (82)
- Rodzaje światła (87)
- Światło okiem człowieka i okiem obiektywu oraz rozważania o regule kwadratu
odległości (90)
6. Kolor (93)
- Koło i kula barw (97)
- Kompozycja w kolorze (98)
- Kolor a emocje (100)
- Kontrast kolorów i kontrast tonalny (102)
- Wybór kolorowego filmu (103)
- Techniki cyfrowej korekcji koloru (104)
- Światło i kontrola barw (105)
- Subiektywność i nastrój malowany kolorem (108)
- Tytułem podsumowania (110)
7. Filtry (113)
- Filtry do fotografii czarno-białej (114)
- Przykłady hipotetycznego krajobrazu (115)
- Zmiana kontrastu przy użyciu filtrów (117)
- Filtry cyfrowe w fotografii czarno-białej (118)
- Filmy i filtry do fotografowania w podczerwieni (120)
- Filtry w fotografii kolorowej (120)
- Filtry neutralnie szare i polaryzacyjne (123)
- Problemy związane z polaryzatorami (125)
8. Strefowy system ekspozycji w tradycyjnej fotografii (127)
- Krótki wstęp (128)
- Reakcja filmu na światło - tworzenie systemu strefowego (128)
- Przełożenie zaczernienia negatywu na tonację odbitki (129)
- Światłomierz, czyli "jak to działa?" (132)
- Omówienie procesu ekspozycji negatywu (133)
- Zastosowanie systemu strefowego w celu zmiany naturalnego charakteru sceny (134)
- System strefowy w fotografii kolorowej (135)
- System strefowy a prawo kwadratu odległości (138)
- Tytułem podsumowania (139)
9. Czarno-biały negatyw i kontrola kontrastu, czyli rozszerzony system strefowy (141)
- Przegląd zagadnień z rozdziału 9. (141)
- Proces wywoływania negatywu (142)
- Analogia do mieszka (144)
- Wykorzystywanie wysokich stref (146)
- Efekt Schwarzschilda (147)
- Przykłady zmniejszania oraz zwiększania kontrastu (149)
- Krzywa ekspozycji/zaczernienia oraz rola strefy 4 w odwzorowaniu cieni (152)
- Różnice między fotografią a sensytometrią: faktury, tonacja i rola strefy 4 w
odwzorowaniu cieni (153)
- Preekspozycja - cóż to takiego i do czego może się przydać (a do czego nie)? (154)
- Wywoływanie naświetlonego negatywu (155)
- Informacje o wywoływaniu kompensacyjnym (160)
- Podwójna kąpiel kompensacyjna dla negatywów (160)
- Proces wywoływania dla filmu ciętego i w rolach (162)
- System strefowy a filmy zwojowe (164)
- Negatywy i wywoływacze (166)
10. Odbitka (171)
- Czarno-białe papiery fotograficzne (172)
- Papiery o stałej gradacji a papiery zmiennokontrastowe (173)
- Papiery celulozowe a papiery z tworzyw sztucznych (174)
- Wywoływacze do papierów czarno-białych (174)
- Stykowe naświetlanie odbitek próbnych (175)
- Przygotowania do tworzenia właściwej odbitki (176)
- Rób odbitki, a nie paski testowe (177)
- Dwuetapowy proces wywoływania dla papierów o stałej i zmiennej gradacji (180)
- Rozjaśnianie i przyciemnianie (180)
- Integracja procesu - od wizualizacji, przez ekspozycję, wywoływanie, aż do odbitki
(182)
- Przyciemnianie na papierach o zmiennej gradacji (186)
- Zaawansowane techniki edycji zdjęć w tradycyjnej ciemni (187)
- Ocena, analiza i mit o wysychaniu (195)
- Odbielanie żelazicyjankiem potasu (197)
- Ostateczne utrwalanie (202)
- Miejscowe i ogólne zmiany kontrastu (203)
- Skala (204)
- Tonowanie selenem (205)
- Inne tonery (206)
- Barwienie chemiczne (207)
- Archiwalne zabezpieczanie odbitek (208)
- Tonowanie, wzmacnianie i odbielanie negatywów (209)
- Papiery o zimnym, neutralnym i ciepłym zabarwieniu (210)
- Podsumowanie narzędzi do korekcji kontrastu (210)
- Odbitki barwne (212)
- Maskowanie w celu zmniejszenia kontrastu kolorów (213)
- Maskowanie w celu zmiany nasycenia barw (214)
- Maska cieni (215)
- Retusz i korekcja barw na kolorowych odbitkach (216)
- Płukanie i suszenie kolorowych odbitek (216)
- Dążenie do poprawnego balansu kolorów (217)
11. System strefowy w fotografii cyfrowej (219)
- Podstawowe informacje o cyfrowej rejestracji obrazu (220)
- Użyteczny zakres tonalny matrycy (222)
- Histogram - serce cyfrowego systemu strefowego (224)
- Konwerter RAW - przetwarzanie "surowych" fotografii (229)
- Obrazy HDR - rozszerzony system strefowy dla fotografii cyfrowej (238)
- Uwagi praktyczne, ostrzeżenia i sugestie (247)
12. Prezentacja (251)
- Oprawy klejone na gorąco (253)
- Tworzenie przymiarów ułatwiających umiejscowienie odbitki (254)
- Retusz, wytrawianie i drobne poprawki (255)
- Wykańczanie odbitek (257)
13. O bezpodstawności fotograficznych mitów (259)
- Mit 1. (260)
- Mit 2. (262)
- Mit 3. (267)
- Mit 4. (270)
- Mit 5. (274)
- Mit 6. (276)
- Mit 7. (281)
- Mit 8. (283)
14. Techniki fotograficzne a uczciwość artystyczna (287)
- Sztuka, komunikacja i uczciwość artystyczna (296)
15. Realizm, abstrakcja i sztuka (299)
- Fotografia jako sztuka (302)
- Fotografia i malarstwo - wzajemne relacje (303)
- Potęga abstrakcji (306)
- Pytania powierzchowne i pytania o istotę fotografii (308)
- Potęga fotografii (309)
16. Przemyślenia o kreatywności (313)
- Przemyślenia o kreatywności (314)
- Bariery dla kreatywności (316)
- Warunki dla rozwoju kreatywności (317)
- O prawdziwym znaczeniu oryginalności (320)
- Bądź otwarty na wyobraźnię, kreatywność i nowe pomysły (324)
17. Intuicyjne podejście do kreatywności (329)
- Intuicja w nauce (330)
- Zagłuszanie intuicji (330)
- Intuicja - zrozumienie i niezrozumienie (331)
- Przykłady intuicyjnego podejścia (332)
- Zastosowanie intuicji w kontekście fotografii (335)
- Podsumowanie (336)
18. Droga do własnej filozofii (339)
- Elastyczność (339)
- Sztuki wizualne (340)
- Inne dziedziny sztuki (341)
- Określanie i poszerzanie swoich zainteresowań (343)
- Ograniczenia fotografii (348)
- W poszukiwaniu indywidualnego stylu (351)
- Samokrytyka, kształcenie się i współpraca z innymi (352)
Dodatek A Testowanie materiałów i sprzętu do tradycyjnej fotografii (355)
- Test czułości ASA (ISO) (355)
- Test kontrastu filmu i wywoływacza (356)
- Test ostrości i pola obrazowania (356)
- Test mieszka (357)
- Test oświetlenia ciemniowego (357)
- Test jednorodności źródła światła w powiększalniku (358)
- Test ostrości obiektywu powiększalnika (358)
Dodatek B Typy głowic w powiększalnikach (359)
Skorowidz (361)
366 stron, Format: 23.0x22.5cm, oprawa miękka