|
KOMPOZYCJA OBRAZU FOTOGRAFICZNEGO
GAŁĄZKA T. wydawnictwo: HELION, 2011, wydanie I cena netto: 71.00 Twoja cena 67,45 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Kompozycja obrazu fotograficznego
Jak świadomie dobierać i układać elementy w kadrze, aby tworzyć przyciągające
uwagę obrazy?
Jak efektownie grać symetrią, perspektywą, tłem, kształtem i kolorem?
Jak komponować obrazy w makrofotografii, zdjęcia ludzi, krajobrazów czy
architektury?
Podobnie jak harmonijne ułożenie dźwięków tworzy poruszającą zmysły muzykę,
tak umiejętne dobranie poszczególnych elementów obrazu — kolorów, kształtów i
obiektów — składa się na zachwycające, pełne ekspresji zdjęcie. Piękno fotografii
budzi się do życia zarówno dzięki idealnemu ułożeniu w kadrze współgrających ze
sobą elementów, jak i kontrastowemu zestawieniu składników. Jednak niezależnie od
użytych środków najważniejsze jest świadome ich wykorzystanie. Nawet najpiękniejszy
temat zdjęcia, najciekawsze ujęcie może zostać zaprzepaszczone, jeśli elementy obrazu
zostaną nieprawidłowo rozmieszczone lub znajdzie się na nim coś, co — jak fałszywy
dźwięk w melodii — w rażący sposób zaburzy atmosferę lub odwróci uwagę
odbiorców od głównego motywu. To właśnie kompozycja obrazu fotograficznego w dużej
mierze decyduje o tym, czy zdjęcie nosi znamiona artyzmu, czy nie.
Oto doskonały podręcznik dla fotografów, w którym zawarto popartą wieloma
ciekawymi przykładami wiedzę na temat teorii kompozycji obrazu, teorii widzenia, zasad
analizy i syntezy otoczenia.
Dzięki niemu poznasz wszystkie najważniejsze zasady kadrowania zdjęcia, nauczysz
się zręcznie grać kolorem, fakturą, perspektywą, bryłą czy deseniem. Zrozumiesz,
jak ludzie patrzą i postrzegają otoczenie — to pozwoli Ci tworzyć przyciągające ich
uwagę, zachwycające obrazy. Dowiesz się także, w jaki sposób analizować fotografie i
komponowaną scenę, zachowywać spójność formy i treści zdjęcia oraz wykształcić w
sobie cenną umiejętność naciskania spustu migawki zawsze w odpowiednim,
niepowtarzalnym momencie. Każdy rozdział tej niezwykłej książki kończy się
praktycznymi ćwiczeniami, których wykonanie pomoże Ci pogłębić i utrwalić zdobytą
wiedzę.
Dzięki tej książce:
dowiesz się, jak wzrok i mózg odbierają kształty, formę, przestrzeń,
światło, kolor, ruch, dynamikę czy ekspresję
nauczysz się patrzeć na fotografowaną scenę tak, jak aparat fotograficzny, i
świadomie dobierać fragmenty otoczenia do kompozycji sceny
poznasz wszystkie zasady komponowania obrazu fotograficznego — począwszy od
słynnego "złotego podziału" i trójpodziału, po grę w symetrię lub
asymetrię, operowanie kolorem, fakturą, tłem, perspektywą, deseniem czy bryłą
odkryjesz, jak zachować jedność formy i treści oraz jak świadomie używać
symboli w fotografii
zrozumiesz wymagania dynamiki kompozycji obrazu oraz zasady podobieństw i
przeciwieństw
opanujesz sposoby artystycznego komponowania zdjęć krajobrazu i architektury,
portretów oraz zbliżeń i makrofotografii
Wstęp (7)
Rozdział 1. Widzenie człowieka (11)
Rozdział 2. Analiza i synteza obrazu fotograficznego (25)
- 2.1. Zasada analizy (25)
- 2.2. Prawo syntezy (30)
Rozdział 3. Kompozycja formalna (35)
- 3.1. Ramka (36)
- 3.2. Pole obrazu (38)
- 3.3. Złoty podział i konstrukcja elementarna (42)
- 3.4. Motyw i treść w obrazie fotograficznym (46)
- 3.5. Trójpodział i mocne punkty (48)
- 3.6. Linia (50)
- 3.7. Plama (55)
- 3.8. Zasada stałych stosunków (58)
- 3.9. Forma albo bryła (61)
- 3.10. Faktura (64)
- 3.11. Rytm (68)
- 3.12. Deseń albo wzór (72)
- 3.13. Symetria i asymetria (75)
- 3.14. Kompozycja skośna (78)
- 3.15. Kompozycja centralna (81)
- 3.16. Równowaga (86)
- 3.17. Punkty węzłowe kompozycji (91)
- 3.18. Zasada kierunku (95)
- 3.19. Linie wiążące (99)
- 3.20. Figury geometryczne (102)
- 3.21. Perspektywa zbieżna (105)
- 3.22. Perspektywa ptasia (110)
- 3.23. Perspektywa żabia (113)
- 3.24. Perspektywa powietrzna (116)
- 3.25. Emfaza (119)
- 3.26. Plany i tło (122)
- 3.27. Kontrast (124)
- 3.28. Grafizm (127)
- 3.29. Kolor (130)
- 3.30. Ostrość (135)
- 3.31. Złudzenie głębi (140)
- 3.32. Harmonia i dysonans (144)
- 3.33. Poza konwencją (146)
- 3.33.1. High key (147)
- 3.33.2. Low key (151)
- 3.33.3. Motion blur (154)
- 3.33.4. Konwersja koloru (157)
- 3.33.5. Tilt-shift (160)
- 3.33.6. Izohelia (162)
- 3.33.7. Freelensing (165)
- 3.33.8. Time lapse stopping (tls) (168)
- 3.33.9. Zooming (170)
- 3.33.10. Slow sync flash (172)
- 3.33.11. Fotomontaż (177)
- 3.33.12. Panorama (182)
- 3.33.13. Panoraming (186)
Rozdział 4. Kompozycja właściwa albo konstrukcja obrazu fotograficznego (189)
- 4.1. Proces fotografowania (189)
- 4.2. Jedność formy i treści (194)
- 4.3. Symbole w fotografii (197)
- 4.4. Wyrażanie uczuć (201)
- 4.5. Zasada podobieństw i przeciwieństw (205)
- 4.6. Fotografia opowiadająca albo sceny uliczne (207)
- 4.7. Fotografia socjologiczna (211)
- 4.8. Dynamika kompozycji obrazu fotograficznego (215)
- 4.9. Konwencje w kompozycji fotografii (219)
- 4.10. Niedopowiedzenie (222)
- 4.11. Obramowanie (224)
- 4.12. Multiplikacje (226)
- 4.13. Kompozycja relatywna (228)
- 4.14. Zmienność kompozycji (231)
- 4.15. Opis i podpis (234)
Rozdział 5. Komponowanie fotografii krajobrazowej (239)
Rozdział 6. Komponowanie fotografii portretowej (259)
Rozdział 7. Kompozycja fotografii architektury (275)
Rozdział 8. Komponowanie fotografii zbliżeniowej i makrofotografii (297)
Słowniczek (315)
Bibliografia (325)
328 stron, Format: 17.0x23.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|