Nagi obiektyw
Sztuka fotografowania aktów i obróbki zdjêæ
Przyjrzyj siê metodom pracy znanych fotografików i ods³oñ ich sekrety
Poznaj trzydzie¶ci schematów o¶wietlenia, zaprezentowanych w formie graficznej i
opisowej
Odkryj tajniki kompozycji obrazu, a tak¿e dalszej obróbki zdjêcia w ramach
retuszu
Fotografia aktu wymaga od Ciebie wzniesienia siê na szczyty kreatywno¶ci - poniewa¿
w ¿adnej innej dziedzinie fotografii granica miêdzy kiczem a sztuk± nie jest a¿ taka
cienka. Stworzenie intryguj±cego aktu oraz poruszaj±cego zdjêcia portretowego to
wy¿sza szko³a jazdy. Tu licz± siê nie tylko znakomite umiejêtno¶ci techniczne oraz
odpowiedni warsztat, ale tak¿e zdolno¶æ do nawi±zania dobrego kontaktu z
fotografowan± modelk± i zbudowania atmosfery, która pozwoli swobodnie odkryæ wszystko,
co niepotrzebnie zakryte...
W tej ksi±¿ce znajdziesz zdjêcia autorstwa wielu wybitnych twórców wraz ze
schematami o¶wietlenia i opisami scenerii, dziêki czemu poznasz ró¿ne techniki i
metody pracy. Dowiesz siê, które elementy studia jeste¶ w stanie wykonaæ samodzielnie,
a jakie najlepiej kupiæ. ¦wietni fotograficy podpowiedz± Ci, jakie dostêpne plenery i
oryginalne lokalizacje mo¿esz wykorzystaæ w swoich sesjach. Poznasz sposoby
optymalizacji i gruntownego przeobra¿enia Twoich zdjêæ cyfrowych za pomoc± programu
Photoshop oraz przeczytasz o technikach i sztuczkach, o których prawdopodobnie jeszcze
nie s³ysza³e¶. Droga do uzyskania doskona³ego zdjêcia staje przed Tob± otworem!
Fotografowanie we wnêtrzach.
Akcesoria, dodatki, rekwizyty, t³a.
Praca z modelk±: makija¿ i stylizacja.
Pozowanie, mimika i zdjêcia w ruchu.
Modelowanie ¶wiat³a w studio.
Kadrowanie i perspektywa.
Retuszowanie fotografii.
Modelowanie cia³a i korygowanie przebarwieñ skóry.
Monta¿ z twarzy i sylwetki.
Uzyskiwanie efektów w programie Photoshop oraz przy u¿yciu rozszerzeñ.
Od koloru do czerni i bieli.
Wstêp (9)
1. Fascynuj±cy ¶wiat fotografii cyfrowej - akt i fotografia portretowa (11)
- Fotografia portretowa (12)
- Fotografia aktu (12)
- Ty i modelka (13)
- W studiu czy w plenerze? (15)
- Photoshop i s-ka. Tak czy nie? (16)
2. Sprzêt (19)
- Aparat fotograficzny i obiektywy (20)
- RAW czy JPEG? (21)
- Hardware i software (24)
- ¦wiat³o s³oneczne (26)
- O¶wietlenie wewnêtrzne czy lampa halogenowa szerokostrumieniowa? (28)
- Lampa kompaktowa czy studyjna? (29)
- Studyjne lampy b³yskowe (32)
3. Od pomys³u do realizacji (35)
- Plan czy spontaniczno¶æ? (36)
- W poszukiwaniu wizji (37)
- Style w fotografii portretowej (37)
- Style w fotografii aktu (40)
- Lokalizacja: wnêtrza i plener (42)
- W³asny salon jako studio fotograficzne (45)
- Profesjonalne studio fotograficzne (46)
- Akcesoria, rekwizyty, t³a (47)
4. Modelka (55)
- Znajome i przyjació³ki w roli modelek (56)
- £owy w internecie (57)
- Modelki: amatorki i profesjonalistki (59)
- Umowa i wynagrodzenie (60)
- TFP (62)
- Wykorzystanie zdjêæ do celów komercyjnych (62)
- Makija¿ i stylizacja (63)
- Makija¿ samodzielny czy wiza¿ystka? (64)
- Gdzie znale¼æ wiza¿ystkê? (66)
- Alternatywa: makija¿ cyfrowy (66)
- Przygotowania do sesji (67)
- Instrukcje: natychmiast czy...? (68)
- Podtrzymuj komunikacjê z modelk±, wydawaj zrozumia³e komunikaty (68)
- Czasami musisz improwizowaæ (69)
5. Pozowanie i mimika (71)
- Katalog póz? Zdecydowanie nie (72)
- Kopiowaæ czy tworzyæ? (72)
- Praca nad poz± (73)
- Mimika (76)
- Techniki pracy (77)
- Rekwizyty (78)
- Praca z dwiema modelkami (79)
- Naturalne ruchy zamiast póz (80)
- Magiczna formu³a nie istnieje (81)
6. ¦wiat³o (83)
- S³oñce - wyzwanie niebanalne (84)
- Modelowanie ¶wiat³a w studiu (86)
- Kierunek ¶wiat³a (91)
- Konfiguracja o¶wietlenia (93)
- Warianty o¶wietlenia (96)
- Folie barwne (99)
- Analiza o¶wietlenia (99)
- B³êdy, których mo¿esz unikn±æ (101)
7. Ustawienia aparatu (105)
- ¦wiat³o ci±g³e (106)
- ¦wiat³o mieszane (108)
- Ustawienia rêczne (109)
- Studyjne lampy b³yskowe (111)
- Okre¶lanie warto¶ci przys³ony za pomoc± ¶wiat³omierza (112)
- Bez ¶wiat³omierza (112)
- G³êbia ostro¶ci i ogniskowa (115)
8. Kompozycja (117)
- Kadrowanie (118)
- Perspektywa (120)
- Obraz czarno-bia³y czy kolorowy? (123)
- Selekcja (124)
- Najczêstsze b³êdy pope³niane przez pocz±tkuj±cych (127)
9. Zagl±damy profesjonalistom przez ramiê (129)
- Dzieñ z mistrzem obiektywu, Stefanem Gesellem (130)
- Fotografowanie w plenerze z Krolopem i Gerstem (139)
- Sesja we wnêtrzach z Tomem Riderem (145)
10. To równie¿ z pewno¶ci± Ci siê przyda (151)
- Nie traæ z oczu rzeczywisto¶ci (152)
- Trendy i idea³ piêkna (153)
- Czy wszyscy jeste¶my piêkni? (156)
- Obróbka cyfrowa: tak czy nie? (158)
11. Techniki pracy w Photoshopie (161)
- Otwieranie plików JPEG za pomoc± wtyczki Camera Raw (162)
- Techniki korekcji balansu bieli (163)
- Korekcja balansu bieli za pomoc± Camera Raw (164)
- Szybka obróbka zdjêcia w Photoshopie (168)
- Gradient, czyli cyfrowe ¶wiat³o (169)
- Warstwy i maski (173)
- Symulacja reflektora i lampy rozja¶niaj±cej (174)
- Uwypuklenie motywu poprzez winietowanie (179)
- Zaawansowane techniki winietowania (184)
- Winieta jako maska warstwy (184)
12. Retuszowanie fotografii (187)
- Praca z pêdzlem koryguj±cym (188)
- Korygowanie przebarwieñ skóry i mikrocieni (191)
- Wyg³adzanie skóry (193)
- Przywracanie naturalnej faktury skóry (196)
- Modelowanie ¶wiat³em i cieniem (197)
- Dopracowywanie szczegó³ów (199)
- Odcieñ skóry i jasno¶æ (202)
- Modelowanie cia³a (204)
13. Uzyskiwanie efektów w programie Photoshop oraz za pomoc± wtyczek (211)
- Od koloru do czerni i bieli (212)
- Obraz czarno-bia³y z warstwami dopasowania (213)
- Zastosowanie funkcji Czarno-bia³e w Photoshopie CS4 (215)
- Zmiana barwy zdjêæ monochromatycznych (221)
- Efekt colorkey (223)
- Uzyskiwanie jasnej tonacji za pomoc± Photoshopa i wtyczki (227)
- Ziarno filmu jako element stylizuj±cy (232)
- Malowid³o i rysunek (233)
- Efekty specjalne za pomoc± wtyczek (239)
14. Monta¿ i kompozycja (249)
- Monta¿ z twarzy i sylwetki (250)
- Kompozycja z pierwszym planem (254)
- Zaawansowana kompozycja (258)
- Sze¶æ przykazañ kompozycji t³a (259)
- Prosty monta¿ t³a (260)
- Dodawanie tekstury pod³o¿a (267)
- Tworzenie kompozycji (268)
- Szparowanie za pomoc± maski w skali szaro¶ci (270)
- Uwagi koñcowe (274)
15. Prezentacja zdjêæ (277)
- Spo³eczno¶ci internetowe (278)
- W³asna strona internetowa (278)
- Odbitki (280)
- Twoje zdjêcie na p³ótnie (281)
- Fotoksi±¿ka (281)
- Prezentacja zdjêæ na wystawie (282)
- Czy na fotografii mo¿na zarobiæ? (283)
- Radzenie sobie z krytyk± (283)
Dodatek (285)
- Fotograficy i autorzy (286)
- Modelki (292)
296 stron, Format: 21.0x26.0cm, oprawa miêkka