wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

BLASKI ZŁOTNICZEGO KUNSZTU STUDIA Z DZIEJÓW REZMIOSŁA ARTYSTYCZNEGO


MĄCZYŃSKI R. / XVII I XVIII WIEK

wydawnictwo: UMK, 2011, wydanie I

cena netto: 56.30 Twoja cena  53,49 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Blaski złotniczego kunsztu

Studia z dziejów rzemiosła artystycznego XVII i XVIII wieku


Złotnictwo to dziedzina tyleż fascynująca, co niełatwo poddająca się badaniom. Dla osób postronnych wyrób złotniczy zazwyczaj bywa trudno dostępny. Owa utrudniona dostępność wynika z dążenia do ochrony tego, co jest wartościowe nie tylko jako twór artystyczny, lecz także jako wyrób wykonany z cennego kruszcu. Albo więc w miejscu swego przeznaczenia ów przedmiot pozostaje zamknięty w kościelnym skarbcu lub zakrystyjnej szafie, a oglądany bywa tylko z daleka w trakcie celebrowanej mszy lub uroczystej procesji, albo też wyabstrahowany ze swego naturalnego środowiska pozostaje skryty w muzealnym magazynie, a nawet wówczas, gdy przy sprzyjającej okazji staje się dziełem ekspozycyjnym, to od widza dzieli go szklana tafla gabloty (nierzadko powiązanej z systemem alarmowym). A nietrudno przecież zauważyć, że już sama skala wyrobów złotniczych sprawia, iż z reguły nie są one przeznaczone do oglądania z dużego dystansu, a przeciwnie - do możliwie bliskiej kontemplacji, polegającej na analizowaniu i podziwianiu szczegółów. Więcej nawet, złotnicze prace są predysponowane nie tylko do poznawania przy użyciu wzroku, lecz także zmysłu dotyku. Dopiero bowiem odczucie realnego chłodu i twardości metalu pozwala zdać sobie sprawę z ogromnego i jakże mozolnego trudu artysty-rzemieślnika włożonego w powstanie dzieła.


Wprowadzenie /7
Szaty luborzyckiej Madonny - dzieło złotnika krakowskiego Jana Młodzianowskiego /13
Wotum Bractwa Niemieckiego dla Madonny w Rokitnie, czyli nieznany widok skarpy warszawskiej z czasów saskich /59
„In honorem Sancti Ioannis Nepomuceni" - polskie wota dla katedry św. Wita w Pradze 123
Jak Hugo Kołłątaj u warszawskiego majstra Tobiasza Hoffstaedtera monstrancję do Krzyżanowic zamawiał /181
Grupa klasycystycznych monstrancji z motywem palmy - autorstwo inwencji i sposoby jej wykorzystania /229
Zakończenie /287
Bibliografia /289
Spis ilustracji /307
Summary /317
Indeks osób /348


356 stron, Format: 14.8x21.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022