Blaski złotniczego kunsztu
Studia z dziejów rzemiosła artystycznego XVII i XVIII wieku
Złotnictwo to dziedzina tyleż fascynująca, co niełatwo poddająca się badaniom.
Dla osób postronnych wyrób złotniczy zazwyczaj bywa trudno dostępny. Owa utrudniona
dostępność wynika z dążenia do ochrony tego, co jest wartościowe nie tylko jako
twór artystyczny, lecz także jako wyrób wykonany z cennego kruszcu. Albo więc w
miejscu swego przeznaczenia ów przedmiot pozostaje zamknięty w kościelnym skarbcu lub
zakrystyjnej szafie, a oglądany bywa tylko z daleka w trakcie celebrowanej mszy lub
uroczystej procesji, albo też wyabstrahowany ze swego naturalnego środowiska pozostaje
skryty w muzealnym magazynie, a nawet wówczas, gdy przy sprzyjającej okazji staje się
dziełem ekspozycyjnym, to od widza dzieli go szklana tafla gabloty (nierzadko powiązanej
z systemem alarmowym). A nietrudno przecież zauważyć, że już sama skala wyrobów
złotniczych sprawia, iż z reguły nie są one przeznaczone do oglądania z dużego
dystansu, a przeciwnie - do możliwie bliskiej kontemplacji, polegającej na analizowaniu
i podziwianiu szczegółów. Więcej nawet, złotnicze prace są predysponowane nie tylko
do poznawania przy użyciu wzroku, lecz także zmysłu dotyku. Dopiero bowiem odczucie
realnego chłodu i twardości metalu pozwala zdać sobie sprawę z ogromnego i jakże
mozolnego trudu artysty-rzemieślnika włożonego w powstanie dzieła.
Wprowadzenie /7
Szaty luborzyckiej Madonny - dzieło złotnika krakowskiego Jana Młodzianowskiego
/13
Wotum Bractwa Niemieckiego dla Madonny w Rokitnie, czyli nieznany widok skarpy
warszawskiej z czasów saskich /59
„In honorem Sancti Ioannis Nepomuceni" - polskie wota dla katedry św. Wita
w Pradze 123
Jak Hugo Kołłątaj u warszawskiego majstra Tobiasza Hoffstaedtera monstrancję
do Krzyżanowic zamawiał /181
Grupa klasycystycznych monstrancji z motywem palmy - autorstwo inwencji i sposoby
jej wykorzystania /229
Zakończenie /287
Bibliografia /289
Spis ilustracji /307
Summary /317
Indeks osób /348
356 stron, Format: 14.8x21.0cm, oprawa miękka