Dialog chrześcijańsko-muzułmański
Historia i współczesność, zagrożenia i wyzwania
Książka składa się z pięciu rozdziałów, w których zostały
omówione strony dialogu chrześcijańsko-muzułmańskiego, których autorami są znawcy
tematu z rozmaitych polskich i zagranicznych uczelni i ośrodków
naukowych. Należy podkreślić, że wszyscy z nich mają w swym dorobku liczne publikacje
na ten temat, są więc publikowane materiały efektem głębokich przemyśleń ich
Autorów, a nie doraźnymi uwagami pozbawionymi silnych podstaw
merytorycznych i doświadczenia badawczego. Redaktorom udało się zebrać doskonały
zespół autorski, reprezentatywny dla tematyki podejmowanej w poszczególnych
rozdziałów nie tylko od strony czysto naukowej, ale także w kontekście religijnym –
mamy tu bowiem zarówno chrześcijan, jak i muzułmanów, co wydajesię wyjątkowo ważne
– w ten bowiem sposób uzyskujemy wgląd w problematykę z rozmaitych stron,
przynajmniej teoretycznie (ale w wielu przypadkach także i praktycznie) będących
przedstawicielem obu stron rzeczonego dialogu.
Z
recenzji prof. dr hab. Marka Dziekana
Od redaktorów /7
Wprowadzenie /13
JAN PAWEŁ II A DIALOG CHRZEŚCIJAŃSKO-MUZUŁMAŃSKI
Eugeniusz Sakowicz, Pedagogiczny wymiar dialogu chrześcijańsko-muzułmańskiego
w świetle nauczania Jana Pawła II /29
Dorota Rudnicka-Kassem, „Wojna nie jest rozwiązaniem": dialog międzyreligijny
Jana Pawła II jako program pokoju i stabilizacji na Bliskim Wschodzie /47
FETHULLAH GÜLEN A DIALOG CHRZEŚCIJAŃSKO-MUZUŁMAŃSKI
Jill Carroll, Dialog według koncepcji Fethullaha Gülena /63
Arhan Karda?, Praktyczny wymiar dialogu w nauczaniu Fethullaha Gülena /81
DIALOG CHRZEŚCIJAŃSKO-MUZUŁMAŃSKI W POLSCE
Selim Chazbijewicz, Dialog chrześcijan i muzułmanów w Polsce - jego początki
i instytucjonalizacja 95
Musa Czachorowski, Tatarzy-muzułmanie we współczesnej Polsce /111
Magdalena Lewicka, Rada Wspólna Katolików i Muzułmanów jako forum dialogu
chrześcijańsko-muzułmańskiego w Polsce /123
DIALOG CHRZEŚCIJAŃSKO-MUZUŁMAŃSKI W WIELKIM KSIĘSTWIE LITEWSKIM
Artur Konopacki, Wzajemne przenikanie się islamu i chrześcijaństwa na
przykładzie miejsc modlitw na ziemiach dawnego Wielkiego Księstwa Litewskiego /139
Stanisław Dumin, Problem chrystianizacji Tatarów Wielkiego Księstwa Litewskiego w
świetle źródeł /149
Czesław Łapicz, Z jakich źródeł muzułmanie Wielkiego Księstwa Litewskiego czerpali
wiedzę o religii chrześcijańskiej? /165
DIALOG CHRZEŚCIJAŃSKO-MUZUŁMAŃSKI NA PRZYKŁADZIE SYRII I NIEMIEC
Marta Woźniak, Dajr Mar Musa. Chrześcijańsko-muzułmański dialog na
syryjskiej pustyni /189
Monika Ryszewska, Dialog chrześcijańsko-muzułmański w Niemczech /203
DIALOG CHRZEŚCIJAŃSKO-MUZUŁMAŃSKI - TEKSTY
Marcin Grodzki, Tajemnicze litery Koranu odczytane na nowo. Przyczynek do dialogu
chrześcijańsko-muzułmańskiego /219
Noty o autorach /235
240 stron, Format: 14.8x22.8cm, oprawa miękka