wprowad¼ w³asne kryteria wyszukiwania ksi±¿ek: (jak szukaæ?)
Twój koszyk:   0 z³   zamówienie wysy³kowe >>>
Strona g³ówna > opis ksi±¿ki
English version
Ksi±¿ki:

polskie
podzia³ tematyczny
 
anglojêzyczne
podzia³ tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowo¶ciach z wybranego tematu
 
Informacje:

o ksiêgarni

koszty wysy³ki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytu³u?
Pomo¿emy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


mo¿esz te¿ zadzwoniæ
+48 512 994 090

NARRACJA STEROWANA WIZERUNEK POLSKI WE WSPÓ£CZESNYM NIEMIECKIM DYSKUR.


ZARICZNY P. / DYSKURS PRASOWY 2004-2010

wydawnictwo: UMK, 2012, wydanie I

cena netto: 84.40 Twoja cena  80,18 z³ + 5% vat - dodaj do koszyka

Narracja sterowana

Wizerunek Polski we wspó³czesnym niemieckim dyskursie prasowym (2004-2010)


Wed³ug najnowszych badañ demoskopijnych g³ównym ¼ród³em informacji o Polsce i Polakach w Niemczech jest telewizja, nastêpnie internet i prasa. Ju¿ choæby tylko z tego powodu warto badaæ, jaki wizerunek Polski prezentuj± najbardziej opiniotwórcze media drukowane w RFN.

W stosunku wiêkszo¶ci Niemców do Polski dominowa³y i dominuj± obojêtno¶æ, brak wiedzy, poczucie odrêbno¶ci i asymetrii. Jednak z badañ ankietowych wynika równie¿, ¿e sympatia od pocz±tku 2. dekady XXI w. przewa¿a nieznacznie nad niechêci±.

Autor wskazuje w niniejszej pracy, jakim zmianom podlega prasowy wizerunek Polski w latach 2004-2010 i stosuj±c metodê analizy zawarto¶ci, odkrywa charakter i polityczno-ekonomiczno-kulturalne t³o tych przemian.

S±dz±c po aktualnych komentarzach i wizerunku Polski w niemieckiej prasie typu: „Cudowna przemiana za Odr±”, „Do Warszawy zamiast do Florencji” czy „Gor±czka z³ota nad Wis³±”, powstaje wra¿enie, ¿e Polska mo¿e staæ siê dla Niemców, czytaj±cych prasê elitarn±, jak „FAZ”, „taz“, „Zeit”, „Focus“ czy „Spiegel”, wzorem kraju rozwijaj±cego siê w UE. Prasowy wizerunek Polski straci³ wiêc wyra¼nie jednoznacznie negatywny charakter z koñca XX w., a od 2010 r. zyska³ zdecydowane rysy pozytywne i sta³ siê bardziej zró¿nicowany, a jego kszta³towanie charakteryzuje siê skrajno¶ci± opinii oraz zauwa¿alnym przej¶ciem od negatywizmów do pozytywizmów. Ju¿ dawno Polska nie mia³a w RFN tak dobrej prasy. Z³e stereotypy powoli i na razie schodz± w cieñ, jednak w ich miejscu nie pojawia siê ¿aden spójny wizerunek. Polska to kraj sympatyczny i szybko rozwijaj±cy siê ale te¿ niejednoznaczny i nijaki. W niemieckiej prasie elitarnej obserwujemy tak¿e stereotypizacjê, egzotyzacjê i tabloidyzacjê wizerunku oraz instrumentalizacjê polityczn±


1. Wprowadzenie
1.1. Cele badawcze i struktura pracy / 7
1.2. Uwagi metodologiczne i ¼ród³a / 13
1.3. Stan badañ i umiejscowienie projektu w przestrzeni badawczej / 19
1.4. Uwagi definicyjne / 29
Wizerunek / 34
Dyskurs / 37
Polityczna przestrzeñ publiczna / 39

2. Ekonomiczne determinanty wizerunku / Wspó³czesny stan niemieckich mediów
2.1. Niemieckie media i ich w³a¶ciciele / 42
2.2. Niemiecki rynek prasowy – cechy charakterystyczne i rozwój / 50
2.3. Opis analizowanych dzienników (FAZ, SZ i TAZ) oraz tygodników („Spiegel”, „Focus” i „Zeit”) / 59

3. Spo³eczne determinanty wizerunku . Bezpo¶redni kreatorzy dyskursów prasowych
3.1. Niemieccy korespondenci w III RP – dane ogólne / 70
3.2. Charakterystyka wybranych korespondentów prasowych / 74
3.3. Jak niemieccy korespondenci zagraniczni widz± ¶wiat i Polskê? / 80

4. Polityczno-spo³eczne determinanty wizerunku. Po¶redni kreatorzy dyskursów prasowych
4.1. Lobby propolskie we wspó³czesnych Niemczech – doradcy i eksperci / 89
4.2. Lobby¶ci z organizacji politycznych w RFN / 93
4.3. Lobby¶ci z polsko-niemieckich organizacji wspó³pracy oraz innych instytucji publicznych i prywatnych / 98

5. Obraz Polski w Niemczech – kontekst i t³o badania
5.1. Przeciwko sobie i obok siebie – obraz Polski w Niemczech do 1989 r. / 104
5.2. (Nie)obecno¶æ – wizerunek III RP w RFN do 2004 r. / 111
5.3. (Nie)wiedza – percepcja III RP w RFN w latach 2004–2010 / 127

6. Analiza zawarto¶ci prasy
6.1. Kryteria analizy i funkcjonalno¶æ dyskursu / 154
6.2. Wizerunek sterowany : Echa polskie – chronologiczne zestawienie wybranych tytu³ów artyku³ów prasowych z okresu od 1 stycznia 2004 do 31 grudnia 2010 r. dobranych wed³ug klucza WIZERUNEK POLSKI I POLSKIEJ POLITYKI ZAGRANICZNEJ W RFN / 159
6.3. Obok, dalej, coraz bli¿ej – wizerunek III RP w niemieckiej prasie jako¶ciowej po 2004 r. – wyniki badañ ilo¶ciowych oraz jako¶ciowych / 165

7. Perspektywa porównawcza
7.1. Weryfikacja wyników analizy w oparciu o aktualne badania ankietowe / 212
7.2. Zestawienie wyników analizy zawarto¶ci prasy jako¶ciowej z wybranymi aktualnymi badaniami prasoznawczymi i wizerunkowymi dotycz±cymi obrazu Polski w prasie innych krajów Unii Europejskiej / 227

8. Generalia i perspektywy
8.1. Rozwój wizerunku Polski w RFN a dyplomacja publiczna i perspektywy s±siedztwa polsko-niemieckiego / 235
8.2. Wnioski i postulaty badawcze / 247

Wykaz skrótów / 247

Bibliografia
A. Literatura naukowa / 257
B. Publikacje encyklopedyczne i s³owniki / 263
C. Publicystyka / 264
D. Strony internetowe (wybór) / 266
E. Bibliografia wyboru / 267

Gelenkte Erzählung. Das Image Polens im zeitgenössischen deutschen Pressediskurs 2004–2010. Zusammenfassung / 272

Aneks (na p³ycie CD)
Wizerunek Polski w niemieckiej prasie (2004–2010) Edycja ¼róde³ do historycznej analizy zawarto¶ci prasy
A. Echa polskie (wybrane materia³y z polskojêzycznego serwisu internetowego Deutsche Welle)
B. Polskie sprawy (wybrane teksty prasowe z analizowanych tygodników i dzienników)


280 stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miêkka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy poczt± e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytu³ polskojêzyczny lub anglojêzyczny jest aktualnie na pó³ce ksiêgarni.

 
Wszelkie prawa zastrze¿one PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022