wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

NOWOCZESNOŚĆ KOLEKCJI


ROSSET T. KLUCZEWSKA-WÓJCIK A. LEWANDOWSKA K.

wydawnictwo: UMK, 2010, wydanie I

cena netto: 62.00 Twoja cena  58,90 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Nowoczesność kolekcji


Tom "Nowoczesność kolekcji / Modernity of Collection" pod redakcją Tomasza F. de ROSSETA, Agnieszki Kluczewskiej-WÓJCIK i Katarzyny LEWANDOWSKIEJ dowodzi rosnącego znaczenia dla współczesnej humanistyki badań nad kolekcjonerstwem, jego historią, teorią oraz obecną praktyką.

Podkreśla to w Słowie wstępnym Krzysztof Pomian,wybitny znawca tej problematyki, kreśląc historię badań, które z obszaru zainteresowań lokalnych erudytów i marginesu historii oraz historii sztuki przesunęły się ku pozycji samodzielnej dziedziny, o istotnym znaczeniu dla interpretacji kultury. Funkcjonowanie kolekcji, kolekcjonerstwa oraz kolekcjonera w rzeczywistości nowoczesnej i współczesnej ewoluuje wraz z nowymi wyzwaniami stawianymi przez stale zmieniającą się sztukę.

Kolekcja nie tylko zmienia swoją zawartość, ale także sama wkracza na obszar sztuki, stając dla artystów swego rodzaju medium.

Przemiany te są poddane analizie przez autorów kolejnych rozdziałów. Część pierwsza pt. Kolekcja wobec sztuki swoich czasów poświęcona jest wyzwaniom, jakie sztuka współczesna, w różnych momentach dziejowych, stawia twórcom kolekcji – zarówno prywatnym, jak i instytucjonalnym; druga – pt. Kolekcja jako kategoria artystyczna obejmuje refleksję nad wykorzystywaniem w sztuce współczesnej procedur i rytuałów kolekcjonerskich, dzięki którym kolekcja, jej swoista artystyczna parafraza czy też wycinek rzeczywistości muzealnej, postrzeganej na ogół z perspektywy krytycznej, staje się dziełem o charakterze autonomicznym;trzecia – Kolekcjoner i kolekcja w XX i XXI wieku dotyczy współczesnych uwarunkowań kolekcjonerstwa; w końcu czwarta, będąca swego rodzaju zamknięciem i podsumowaniem tomu – Czy kolekcja sztuki jest jeszcze możliwa? – autorzy rozdziałów zastanawiają się nad charakterem współczesnej kolekcji sztuki, zwracając uwagę na nieadekwatność jej tradycyjnych postaci do sytuacji, w jakiej stawia kolekcjonera, zarówno prywatnego, jak i instytucjonalnego, podlegająca ciągłym zmianom rzeczywistość artystyczna.


Słowo wstępne (Krzysztof Pomian) / 9



Kolekcjoner wobec sztuki swoich czasów

Bożena Kowalska, Kolekcjoner wobec sztuki swoich czasów / 15

Katarzyna Gieszczyńska-Nowacka, Kolekcjoner i artyści:Edward Rastawiecki wobec współczesnego środowiska artystycznego / 23

Marta Kłak-Ambrożkiewicz, Jan Matejko –artysta-kolekcjoner / 37

Agnieszka Salamon-Radecka, Grafiki Józefa Pankiewicza w zbiorach Muzeum Narodowego w Poznaniu, czyli o tym, czego i z jakich powodów nie kolekcjonowano w Muzeum Wielkopolskim 1919–1939 / 45

Agnieszka Kluczewska-Wójcik, Otwartość kulturowa a nowoczesność – kolekcjonerzy sztuki japońskiej w Polsce w początkach XX wieku / 59

Paulina Bolinowska, Współczesne malarstwo kongijskie w kolekcjach Kubarskich, Pigozziego i Jewsiewickiego – trzy postawy kolekcjonerskie / 69

Mieczysław Szewczuk,Muzeum przyjaciół: jak powstała kolekcja Muzeum Sztuki Współczesnej w Radomiu / 83

Marcin Szeląg, Wyznaczanie „współczesności” przez muzealne kolekcje sztuki / 95



Kolekcja jako kategoria artystyczna

Fabien Danesi, O kolekcjonerstwie: agencja Lesready-mades appartiennent a tout le monde przejmuje muzeum / 109

Anna Markowska, Kanon a różnica: artyści stawiają pytania kolekcjom publicznym / 119

Marta Smolińska, Horyzont kolekcjonowania: uwagi o cyklu prac Jana Berdyszaka Galeria jako kategoria artystyczna / 139

Janusz Antos, Depresja w bibliotece, czyli Przyjemność tekstu Grzegorza Sztwiertni: biblioteka jako figura kolekcji / 151

Camille Morando, Kolekcja Rogera Caillois: pochodzenie kamieni / 169

Alicja Saar-Kozłowska, Teatr-Muzeum Dali w Figueres: kolekcja dzieł własnych oraz artystów szanowanych w scenerii własnej / 179

Ewa Hornowska, Elektroniczne powidoki: fotografia i wideo jako praktyki kolekcjonerskie w strategiach artystycznych / 195

Ewa MałgorzataTatar, Śnione słońca / 207



Kolekcja i kolekcjoner w XX i XXI wieku

Sebastian Dudzik, „Pocztówki z wysp szczęścia” – rafy i mielizny kolekcjonerstwa i ekspozycji sztuki w wirtualnym świecie / 223

Katarzyna Kulpińska,Ulica, muzeum czy kolekcja, czyli dokąd wędruje współczesny plakat polski / 237

Dorota Jurkiewicz-Eckert, „Będziemy mieć to, co nie każda Europa ma”. Z historii powstania Międzynarodowej Kolekcji Sztuki Nowoczesnej w Muzeum Sztuki w Łodzi w latach 1930–1932 / 245

Fabrice Flahutez, Kolekcjonowanie przedmiotów spoza kręgu kulturowego Zachodu przez surrealistów na uchodźstwie w latach 1940–1950 / 271

Małgorzata Maria Grąbczewska, Etyka historyka sztuki a polityka kolekcjonera na przykładzie Helmuta Gernsheima / 285

Iveta Slavkova, Kolekcja Charlesa Saatchiego – między umiłowaniem sztuki a wyrachowaną inwestycją / 295

Katarzyna Jagodzińska, Kolekcje korporacyjne –strategie kolekcjonerskie banków / 311

Magdalena Zdrenka-Ciałkowska, Galeria w mieszkaniu.Galeria „Raster” / 323



Czy kolekcja sztuki jest jeszcze możliwa?

Aneta Szyłak, Notatki do krytycznego słownika kolekcji niemożliwej / 339

Tomasz F. de Rosset,Czy kolekcja sztuki jest jeszcze możliwa? / 347


356 stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022