wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

SENS ŻYCIA A PEDAGOGIKA IMPULSY MYŚLI VIKTORA E. FRANKLA


MICHALSKI J.

wydawnictwo: UMK, 2011, wydanie I

cena netto: 63.30 Twoja cena  60,14 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Sens życia a pedagogika

Impulsy myśli Viktora E. Frankla


Poszukiwania sensu życia towarzyszyły człowiekowi od początku jego istnienia. Pytania o sens własnej egzystencji, celowość istnienia świata z różną intensywnością pojawiają się w świadomości człowieka. Każdy z ludzi stawia sobie pytania: kim jestem? Po co żyję? Jaki jest sens życia?Pytania te nasuwają się szczególnie wtedy, gdy ludzką egzystencję dotyka jakieś wydarzenie, nieszczęście, bądź cierpienie, kiedy człowiek znajdzie się w trudnej nieokreślonej dla siebie sytuacji. Zagadnienie sensu życia interesowało nie tylko tzw. zwykłych ludzi, ale i badaczy filozofii, socjologii czy przedstawicieli innych dyscyplin naukowych, w tym psychologii oraz pedagogiki.Jednak z praktycznego punktu widzenia pozostaje ważny problem, jak zagadnienie sensu życia ożywić w wychowaniu, w działalności edukacyjnej, i w myśleniu pedagogicznym, jak – w ten sposób – pomóc ludziom wchodzić na drogę, która nie prowadzi do nicości, lecz ku pełni bytu i życia.

Propozycję taką można przedstawić dokonując próby odczytania pedagogicznych implikacji w myśli twórcy koncepcji logoteorii i logoterapii Victora E. Frankla – psychiatry, psychoterapeuty i filozofa, twórcy „III Wiedeńskiej Szkoły Psychoterapii”. […] Zdaniem V. E. Frankla, sens życia to umiejętność odnalezienia i wykonywania szczególnych zadań, które w przypadku każdej jednostki są indywidualne. Owe zadania nie są przypadkowe, a zaangażowanie w ich realizację wynika z powołania oraz z poczucia odpowiedzialności. Często chętnie cytował on F. W. Nietzschego: „Ten, kto ma po co żyć, potrafi znieść niemal każde j a k”.


(ze Wstępu do książki)


Wprowadzenie

Część pierwsza CZŁOWIEK I JEGO EGZYSTENCJALNE PROBLEMY. POSZUKIWANIE ODPOWIEDZI W PROPOZYCJI V. E. FRANKLA

Rozdział pierwszy:
Viktor E. Frankl i jego teoria

Viktor E. Frankl – elementy biografii
Teoria V. Frankla w oderwaniu od poglądów Z. Freuda i A. Adlera

Rozdział drugi:
Utrata i kryzys sensu. Perspektywa fenomenologiczna

Pustka egzystencjalna
Utrata sensu jako zjawisko a charakterze nerwicowym
Możliwe przyczyny kryzysu sensu
Postawa fenomenologiczna

Rozdział trzeci:
Sens jako droga wyjścia z kryzysu

Droga wyjścia z kryzysu
Pojęcie sensu i wartości
Sumienie jako organ sensu

Rozdział czwarty:
Pytanie o sens a osoba pytająca

Pytanie o sens
Możliwość znalezienia odpowiedzi
Zasada dialogu i pytanie o sens
Osoba jako podmiot - nośnikiem sensu

Część druga ZNACZENIE PYTANIA O SENS ŻYCIA DLA PEDAGOGIKI

Rozdział pierwszy:
Odpytania jako takiego do pytania o sens

Zasady pedagogicznego myślenia i działania
Filozoficzne podstawy pedagogiki
Wzajemna relacja pytań o charakterze pedagogicznym i psychoterapeutycznym
Próba dokonania zbliżenia stanowisk. Perspektywa fenomenologiczna

Rozdział drugi:
Pytanie w egzystencji człowieka

Relacja między pytaniem i odpowiedzią
Indukcyjna ścieżka poznania
Pedagogiczne znaczenie pytanie o sens
Znaczenie sumienia w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie o sens
Pytanie o powinność


Rozdział trzeci:
Pytanie o sens

Miejsce analizy egzystencjalnej
Znaczenie pytania o sens
Pytanie o wartości
Zacznie sumienia
Odpowiedzialność jako odpowiedź


Rozdział czwarty:
Podmiot pytający

Osobowe „ja” w pedagogice
Pojęcie osoby w analizie egzystencjalnej
Człowiek poszukujący samego siebie
Pedagogiczna próba syntezy


Zakończenie
Bibliografia
Summary


Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022