|
SENS ŻYCIA A PEDAGOGIKA IMPULSY MYŚLI VIKTORA E. FRANKLA
MICHALSKI J. wydawnictwo: UMK, 2011, wydanie I cena netto: 63.30 Twoja cena 60,14 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Sens życia a pedagogika
Impulsy myśli Viktora E. Frankla
Poszukiwania sensu życia towarzyszyły człowiekowi od początku jego istnienia.
Pytania o sens własnej egzystencji, celowość istnienia świata z różną
intensywnością pojawiają się w świadomości człowieka. Każdy z ludzi stawia sobie
pytania: kim jestem? Po co żyję? Jaki jest sens życia?Pytania te nasuwają się
szczególnie wtedy, gdy ludzką egzystencję dotyka jakieś wydarzenie, nieszczęście,
bądź cierpienie, kiedy człowiek znajdzie się w trudnej nieokreślonej dla siebie
sytuacji. Zagadnienie sensu życia interesowało nie tylko tzw. zwykłych ludzi, ale i
badaczy filozofii, socjologii czy przedstawicieli innych dyscyplin naukowych, w tym
psychologii oraz pedagogiki.Jednak z praktycznego punktu widzenia pozostaje ważny
problem, jak zagadnienie sensu życia ożywić w wychowaniu, w działalności edukacyjnej,
i w myśleniu pedagogicznym, jak – w ten sposób – pomóc ludziom wchodzić na drogę,
która nie prowadzi do nicości, lecz ku pełni bytu i życia.
Propozycję taką można przedstawić dokonując próby odczytania pedagogicznych
implikacji w myśli twórcy koncepcji logoteorii i logoterapii Victora E. Frankla –
psychiatry, psychoterapeuty i filozofa, twórcy „III Wiedeńskiej Szkoły
Psychoterapii”. […] Zdaniem V. E. Frankla, sens życia to umiejętność odnalezienia
i wykonywania szczególnych zadań, które w przypadku każdej jednostki są indywidualne.
Owe zadania nie są przypadkowe, a zaangażowanie w ich realizację wynika z powołania
oraz z poczucia odpowiedzialności. Często chętnie cytował on F. W. Nietzschego:
„Ten, kto ma po co żyć, potrafi znieść niemal każde j a k”.
(ze Wstępu do książki)
Wprowadzenie
Część pierwsza CZŁOWIEK I JEGO EGZYSTENCJALNE PROBLEMY. POSZUKIWANIE
ODPOWIEDZI W PROPOZYCJI V. E. FRANKLA
Rozdział pierwszy:
Viktor E. Frankl i jego teoria
Viktor E. Frankl – elementy biografii
Teoria V. Frankla w oderwaniu od poglądów Z. Freuda i A. Adlera
Rozdział drugi:
Utrata i kryzys sensu. Perspektywa fenomenologiczna
Pustka egzystencjalna
Utrata sensu jako zjawisko a charakterze nerwicowym
Możliwe przyczyny kryzysu sensu
Postawa fenomenologiczna
Rozdział trzeci:
Sens jako droga wyjścia z kryzysu
Droga wyjścia z kryzysu
Pojęcie sensu i wartości
Sumienie jako organ sensu
Rozdział czwarty:
Pytanie o sens a osoba pytająca
Pytanie o sens
Możliwość znalezienia odpowiedzi
Zasada dialogu i pytanie o sens
Osoba jako podmiot - nośnikiem sensu
Część druga ZNACZENIE PYTANIA O SENS ŻYCIA DLA PEDAGOGIKI
Rozdział pierwszy:
Odpytania jako takiego do pytania o sens
Zasady pedagogicznego myślenia i działania
Filozoficzne podstawy pedagogiki
Wzajemna relacja pytań o charakterze pedagogicznym i psychoterapeutycznym
Próba dokonania zbliżenia stanowisk. Perspektywa fenomenologiczna
Rozdział drugi:
Pytanie w egzystencji człowieka
Relacja między pytaniem i odpowiedzią
Indukcyjna ścieżka poznania
Pedagogiczne znaczenie pytanie o sens
Znaczenie sumienia w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie o sens
Pytanie o powinność
Rozdział trzeci:
Pytanie o sens
Miejsce analizy egzystencjalnej
Znaczenie pytania o sens
Pytanie o wartości
Zacznie sumienia
Odpowiedzialność jako odpowiedź
Rozdział czwarty:
Podmiot pytający
Osobowe „ja” w pedagogice
Pojęcie osoby w analizie egzystencjalnej
Człowiek poszukujący samego siebie
Pedagogiczna próba syntezy
Zakończenie
Bibliografia
Summary
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|