Wokó³ udanych inicjatyw edukacyjnych
Inspiracj± do powstania ksi±¿ki by³a dyskusja, jaka wywi±za³a siê w sekcji X
podczas VII Zjazdu Pedagogicznego w Toruniu, który odby³ siê pod has³em „Po ¿ycie
siêgaj nowe. Teoria i praktyka edukacyjna". Sekcja X zosta³a zarezerwowana niemal w
ca³o¶ci na prezentacjê osi±gniêæ praktyków, g³ównie tych, którzy pos³uguj±
siê w swej dzia³alno¶ci teori± pedagogiczn±.
W niniejszej publikacji zaprezentowano udane inicjatywy edukacyjne, teksty tych,
którym siê uda³o. Mog± one pos³u¿yæ jako ¼ród³o inspiracji, przyk³ady odwagi w
zmaganiu siê w urzeczywistnianiu dobrej edukacji. A sukces edukacji to sukces nas
wszystkich. G³êboko wierzymy, ¿e takich ludzi jest wielu, wielu wiêcej...
Wprowadzenie / 7
Czê¶æ I: Wokó³ projektów edukacyjnych
Beata Bochnia: Realna dostêpno¶æ ¶rodków unijnych a teoretyczne
za³o¿enia programów pomocowych / 19
Jolanta E. Kowalska: Pozytywne do¶wiadczenia z realizacji edukacji olimpijskiej
przez studentów pedagogiki Uniwersytetu £ódzkiego w placówkach o¶wiatowych /
43
Piotr Plichta: Polsko-norweski projekt ROBUSD jako przyk³ad oferty pedagogiki
akademickiej dla praktyki edukacyjnej / 59
Teresa Giza, Lidia Pasich: Jak rozwija³ siê projekt „Taki jak Mozart?"
/ 75
Bogdan Ogrodnik: Pozaszkolna edukacja ekologiczna jako ¶cie¿ka rozwojowa dzieci
i m³odzie¿y / 89
Czê¶æ II Innowacyjne programy i praktyki edukacyjne
Joanna Sosnowska: Jak tworzyæ przyjazne przedszkole? Sugestie praktyka
/ 109
Marek Budajczak: Indywidualne i spo³eczne pozytywy polskiego zaanga¿owania w
edukacjê domow± / 125
Robert Mazelanik: Nauka czytania dla ch³opców. Problem edukacyjnej luki p³ci i
propozycja metody stosowanej w szkole dla ch³opców „¯agle" / 139
Piotr Krakowiak: Od bierno¶ci do spo³ecznego zaanga¿owania na przyk³adzie
programu rozwoju wolontariatu hospicyjnego „Lubiê pomagaæ" (z perspektywy
organizatora - animatora - moderatora) / 153
Mariusz Budzyñski: Wychowanie do samodzielno¶ci i odpowiedzialno¶ci - 15 lat
do¶wiadczeñ szkó³ ALA / 185
Czê¶æ III Nowatorzy w edukacji
Katarzyna Smulska: Koncepcja szczê¶liwej szko³y Aleksandra Sutherlanda
Neilla / 203
Aleksander Nalaskowski: Artysta edukacji - Jacek Beszczyñski / 209
Katarzyna Szymala: Partycypacyjny model zarz±dzania. Rola dyrekcji szko³y:
wspieranie nauczyciel / 213
Autorzy / 229
232 strony, Format: 15.0x21.0cm, oprawa miêkka