|
WYKŁADY Z PEDAGOGIKI T.3 LOGOS EDUKACJI
SCHULZ R. wydawnictwo: UMK, 2009, wydanie I cena netto: 36.70 Twoja cena 34,87 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Wykłady z pedagogiki tom 3
Logos edukacji
Niniejsza książka to wynik realizacji jednego z punktów szerszego planu,
polegającego na zastosowaniu perspektywy antropologicznej w definiowaniu i rozstrzyganiu
światopoglądowych problemów pedagogiki.
Zawiera ona charakterystykę pedagogicznego poznania i wiedzy na szerszym tle
procesów informacyjnych, leżących u podstaw narodzin, funkcjonowania i rozwoju ładu
edukacyjnego. Swym podtytułem praca nawiązuje do jednego z rozdziałów (Pedagogika jako
logos edukacji) pierwszego tomu obecnego cyklu Wykładów, w którym idee tu rozwijane
zostały po raz pierwszy przedstawione w swej wstępnej, a zarazem elementarnej postaci.
W sensie dydaktycznym prezentowana książka dotyczy spraw, które w systemie
kształcenia wyższego pedagogów (na UMK) zajmują miejsce pośrednie między
„Wprowadzeniem do pedagogiki" a „Metodologią badań pedagogicznych".
Znaczenie terminu „logos" jest najczęściej objaśniane za pomocą takich
pojęć, jak: „słowo", „mowa", „rozum", „nauka",
„myślenie". Sens nadrzędny w stosunku do tych znaczeń ma jednak interpretacja,
zgodnie z którą „logos" to duch, dusza, czynnik ożywiający martwą materię,
siła tłumacząca szczególny status i własności tworów ożywionych. W takim właśnie
- ogólnym - znaczeniu, z jego licznymi pochodnymi, słowo „logos" jest stosowane w
niniejszej książce.
„Duchem" systemu edukacyjnego jest zachodzący w nim „metabolizm
informacyjny". To on ostatecznie „odpowiada" za to, że systemy edukacyjne
(mikro lub makro) charakteryzuj ą się własnościami typowymi dla „ożywionych"
składników rzeczywistości kulturowej:
- są wyodrębnione z otoczenia - całkowicie lub częściowo, trwale lub przejściowo;
mają status bytu całościowego, w sensie strukturalnym czy funkcjonalnym,
- zorganizowanego, posiadającego własną strukturę, samoregulującego się; realizują
przypisane im (z racji zajmowanego miejsca i roli w kulturze) funkcje, misje czy cele -
ukryte lub jawne, zakładane lub artykułowane;
- utrzymują w czasie swą strukturę, organizację; przeciwdziałają entropii;
- przystosowują swą strukturę i zachowanie do warunków środowiskowych; podlegają
rozwojowi.
226 stron, Format: 15.5x22.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|