Media wersja beta
Film i telewizja w czasach gier komputerowych i internetu
"Książkę Mirosława Filiciaka można czytać w
sposób co najmniej dwojaki. Po pierwsze jako pogłębioną analizę relacji zachodzących
dziś pomiędzy mediami, jako refleksję na temat sposobów ich używania przez odbiorców
oraz kulturowych i społecznych konsekwencji przeobrażeń, jakim ulega system medialny.
Po drugie jako tekst zawierający propozycję znaczącej korekty w sposobie uprawiania
nauk humanistycznych, propozycję detronizującą tekst jako podstawowy przedmiot analiz
na rzecz przyglądania się społecznym praktykom, technologiom, działaniom aktorów jako
czynnikom odpowiedzialnym za formowanie się określonego porządku społecznego i
kulturowego".
(prof. Marek Krajewski)
"Media, wersja beta Mirosława Filiciaka to książka, która znakomicie
odświeża dyskurs rodzimego medioznawstwa i kulturoznawstwa. To znakomite, ciekawie
napisane studium „starych” i „nowych” mediów jako praktyk oraz praktyk samego
medioznawstwa; praca kulturoznawcza o walorze wybitnie interdyscypliarnym, pokazująca
pośrednio, jak niefunkcjonalny jest obecny akademicki podział pracy, który do tej pory
separował filmoznawstwo i badania nad mediami od etnografii, socjologii i „teorii
praktyki”, teorię mediów od historii kultury; medioznawstwo od socjologii wiedzy,
archeologię mediów od software studies".
(prof. Tomasz Majewski)
Mirosław Filiciak – medioznawca, adiunkt w Szkole Wyższej
Psychologii Społecznej w Warszawie, redaktor kwartalnika „Kultura Popularna”. Jego
zainteresowania ogniskują się na przecięciu zjawisk kultury współczesnej i mediów
cyfrowych.
Wstęp
ROZDZIAŁ 1
Problemy badań nad mediami, czyli założenia wstępne
Problem pierwszy - o wyjściu zza biurka
Problem drugi - społeczne czy techniczne?
Problem trzeci - pozycja badacza
Raz, dwa, trzy... i co dalej?
ROZDZIAŁ 2
Gra w kino
Gry i kino jako wydarzenia wizualne
Przyjemność (iluzji) kontroli
Filmo-gra - renesans obrazów-działań
Immersja w kinie - movie ride
Hybrydyzacja technologiczna - machinima i interaktywne filmy
Film o innych mediach - tematyzacja poprzez parateksty
Kino i symulacja
ROZDZIAŁ 3
W parku rozrywki: granice mediów
Pomiędzy mediami: Universal Studios
Korekta perspektywy
Kino oswojonych atrakcji
Konwergencja 1.0, konwergencja 2.0
ROZDZIAŁ 4
Telewizja "po telewizji"
Mniej popularne, bardziej demokratyczne
Inaczej niż telewizja?
Gra o prestiż
Polak przed ekranem
Nowe pola
ROZDZIAŁ 5
Nieautoryzowane, nieformalne... marginalne?
Nieformalność i imperializm teorii
W stronę konkluzji
Podziękowania
Bibliografia
Indeks osób
312 stron, Format: 12.0x19.5cm, oprawa miękka