Kuba i inni
Twarze i maski popkultury
W akademickim eseju – kolejnej już pracy poświęconej światu polskich
celebrytów - Wiesław Godzic analizuje „twarze i maski” kilku najbardziej znanych
postaci polskiej popkultury z tytułowym Kubą Wojewódzkim na czele.
Autor od lat bada celebrytów i celebrytyzm – wprowadzał te pojęcia do badań
medioznawczych w Polsce. Stwierdza, że współczesne media są zdominowane przez
popkulturę i nic nie może odwrócić tego procesu - popkultura dominuje w mediach
elektronicznych, kształtuje ich estetykę i język komunikacji.
Jest to zapewne pierwsza publikowana w Polsce praca opisująca tak wnikliwie
zjawisko pod nazwą „Kuba Wojewódzki” (maska), zarazem niewolna od
psychologiczno-socjologicznej analizy postaci (twarz).
Z zachowaniem rygorów rozprawy akademickiej, Godzic pomaga nam poznać i zrozumieć
mechanizmy popkultury, pokazuje napięcia między tym, co sztuczne i tym, co autentyczne.
W tych rozważaniach autor pozwala nam dostrzec w Kubie Wojewódzkim więcej niż tylko
maskę performera, zadaje ciekawe pytania – to Kuba jest gościem tej książki, a autor
swoistym performerem „przepytującym” swojego bohatera. Stawia m.in. pytanie o kres
„Kuby” – kto i jaki typ programu może zastąpić jego show.
W tym kontekście ciekawie pisze m. in. o „20 m2 Łukasza” i „Bez maski” Moniki
Jaruzelskiej.
Czytelnik znajdzie także autorskie diagnozy i prognozy na temat teraźniejszości i
przyszłości mediów elektronicznych w dobie wielkich zmian technologicznych i
towarzyszących im zmian sposobów kreowania oferty programowej. W książce pojawia się
cała plejada nazwisk z pierwszych stron kolorowych gazet i programów telewizyjnych o
największej oglądalności. Czytelnik być może nie ze wszystkim zgodzi się z autorem,
ale w żadnym momencie nie będzie znużony lekturą książki.
338 stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka