wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 65.20 61,94   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

PRASA JAKO MEDIUM EDUKACYJNE KULTUROWE REPREZENTACYJNE RAKA PIERSI


ZIERKIEWICZ E. / W CZASOPISMACH KOBIECYCH

wydawnictwo: IMPULS, 2013, wydanie I

cena netto: 65.20 Twoja cena  61,94 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Prasa jako medium edukacyjne

Kulturowe reprezentacje raka piersi w czasopismach kobiecych


Książka Edyty Zierkiewicz to dojrzałe i wielostronne studium dotyczące ważnego społecznie i bardzo interesującego naukowo fenomenu edukacyjnej funkcji prasy (i szerzej kultury) popularnej, w recenzowanej pracy badane na przykładzie konstruowania dyskursu choroby (rak piersi)

. Analizy autorki są wielostronne, interdyscyplinarne, a mimo to udało jej się zachować wyraźną i bardzo klarowną formę narracji pozwalającą na niezakłóconą i niemal linearną, systematycznie prowadzoną przez strukturę tekstu lekturę. (…) Jest to ważne i poznawczo bardzo interesujące studium dyskursu medialnego jako dyskursu pedagogicznego, informacyjnie i interpretacyjne „gęste od znaczeń” i otwierające wiele nowych perspektyw badawczych.

Prof. dr hab. Tomasz Szkudlarek, Uniwersytet Gdański


Wstęp     9

Rozdział 1. Teoretyczne ramy analizy prasy kobiecej    13


1.1.  Konstruktywizm społeczny i teoria reprezentacji – uzasadnienie wyboru podejścia teoretycznego do badań nad przekazami medialnymi    14
1.2.  Media w dyskursie pedagogicznym. Edukacyjny potencjał mediów     24
1.3. Prasa kobieca w perspektywie edukacyjnej    28
1.4.  Promocja zdrowia i medyczna edu-rozrywka w przestrzeni popularnych czasopism i innych mass mediach    41

Rozdział 2. Ramowanie problematyki zdrowotnej w czasopismach kobiecych jako perspektywa metodologiczna. Założenia badań własnych    55


2.1. Definiowanie ramowania w obrębie nauk społecznych    55
2.2. Organizacja badań własnych    72
2.2.1. Charakterystyka materiału empirycznego    74
2.2.2. Cel, przedmiot i pytania badawcze    78
2.2.3. Przebieg badań własnych    79

Rozdział 3. Spoglądanie na chorobę przez pryzmat nauki jako główny sposób ramowania raka piersi w artykułach medycznych w prasie kobiecej    91


3.1.  Epidemia, artefakt czy moda  Krytyczne komentarze na temat liczby prasowych doniesień dotyczących raka piersi    92
3.2.  Rak piersi jako jednostka chorobowa. Medyczne wizerunki schorzenia    102
3.2.1.  Definiowanie zagrożenia: niegroźne guzki w piersi a rak   107
3.2.2. Płeć żeńska jako główny czynnik ryzyka   113
3.2.3. Reprezentacje badań mammograficznych w prasie kobiecej   120
3.2.4. Mastektomia – najlepszy sposób (ka)leczenia kobiet   139
3.2.5. Rekonstrukcja piersi czy kobiecości    150


Rozdział 4. Społeczne światy raka piersi. Konstruowanie wizerunków lekarzy i ich potencjalnych pacjentek w artykułach medycznych   159


4.1. Reprezentacje ekspertów ds. zdrowia kobiet   160
4.2.  Strategia zwiększania edukacyjnego oddziaływania mediów, czyli znane osoby jako rzecznicy choroby   170
4.3. Zdrowe kobiety w obliczu zagrożenia   174
4.3.1.  Między upełnomocnieniem aktywnej pacjentki a krytyką (ogółu) kobiet    177
4.3.2.  Piękne i/bo zdrowe – ramowanie raka piersi na fotografiach prasowych    192

Rozdział 5. Doświadczanie raka. Osobiste narracje choroby versus produkty medialne  201


5.1. Definiowanie (auto)patografii   205
5.2.  „Prawda” osobista i legitymizacje „prawdziwości” w osobistych opowieściach    210
5.3. Nurt pseudobiograficzny w prasie kobiecej   214
5.3.1. Definiowanie patografii prasowych   215
5.3.2.  Rola i znaczenie patografii publikowanych w czasopismach   220
5.3.2.1. Rozwój gatunku w mediach amerykańskich Rys historyczny   221
5.3.2.2. Tendencje w obrębie polskich historii z życia Amazonek   228

Rozdział 6. „Wizerunek jako choroba”. Ramowanie raka piersi jako indywidualnego doświadczenia w prasie kobiecej   233


6.1.  Osobisty kryzys w reportażach z życia zwykłych Amazonek na tle porównawczym    235
6.2. Narracja restytucji – echo biomedycyny    249
6.3.  Od cierpienia do radzenia sobie – ramowanie transformacji bohaterki opowieści    262
6.4.  Ramowanie sukcesu (medycyny) w patografiach przez metafory militarne i sportowe oraz fotografie   275

Rozdział 7. Ramy operujące wewnątrz artykułów medycznych i w reportażach oraz ich kulturowe archiwa. Próba syntezy   285


7.1.  Zjawisko medykalizacji jako kulturowe archiwum ram dla artykułów medycznych    286
7.2.  Zjawisko biouspołecznienia jako archiwum ram dla reportaży na temat przeżywania choroby   297
7.3.  Pakunki ram – zestawienie głównych sposobów ujmowania problematyki raka piersi w prasie kobiecej   309

Rozdział 8. Identyfikowanie efektów ramowania w wypowiedziach czytelników prasy kobiecej   337


8.1.  Docieranie do indywidualnych interpretacji i społecznych znaczeń kulturowych reprezentacji raka piersi przez wywiady fokusowe   338
8.1.1.  Edukacyjna wartość artykułów medycznych w opiniach czytelników    342
8.1.2.  Wychowawcze znaczenie reportaży prasowych z życia Amazonek dla czytelników    361
8.2.  Dominujące, wynegocjowane i opozycyjne stanowiska wobec reprezentacji choroby w mediach. Próba oceny efektywności oddziaływania wybranych sposobów ramowania raka piersi w prasie kobiecej   381

Zakończenie   409

Bibliografia   423

Aneks   457

Wykaz rysunków, tabel i wykresów   495


498 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa twarda

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022