Kierunki rozwoju pedagogiki specjalnej
Horyzonty Pedagogiczne. Tom 1
Książkę tę chcielibyśmy polecić pedagogom specjalnym, nauczycielom praktykom,
studentom kierunków pedagogicznych i wszystkim osobom zainteresowanym problematyką
niepełnosprawności. Rozważania w niej podjęte zmierzają do znalezienia odpowiedzi na
pytanie o kierunki rozwoju pedagogiki specjalnej.
Zarówno na gruncie teorii, jak i praktyki pedagogiki specjalnej nie da się ich
przeanalizować bez uwzględnienia zmian, jakie zaszły w terminologii tej dyscypliny
naukowej oraz w kierunkach oddziaływań rehabilitacyjnych czy integracyjnych po 1989
roku, a później po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej. Zmiana stosunku do osób z
niepełnosprawnością i wyobrażeń o samej niepełnosprawności, postrzeganie jednostki
jako autonomicznego podmiotu, pluralizm zachowań i wyborów oraz przemiany w
prawodawstwie to niektóre z konsekwencji tych przeobrażeń dla funkcjonowania osób z
niepełnosprawnością omawiane w tomie.
Redaktorzy
Niniejsza książka rozpoczyna nowy cykl zbiorowych publikacji przygotowywanych w
Katedrze Pedagogiki Specjalnej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie,
zatytułowany „Horyzonty Pedagogiczne”. Jest to początek trzeciej już serii prac
naukowych, po „Dyskursach Pedagogiki Specjalnej” i „Heurystycznym Wymiarze Ludzkiej
Egzystencji”. „Horyzonty Pedagogiczne” będą stanowić cykl podejmujący problemy z
różnych obszarów pedagogiki specjalnej oraz dyscyplin pokrewnych. Oddawana w ręce
Czytelnika publikacja zawiera teksty dotyczące zarówno teorii, jak i praktyki pedagogiki
specjalnej, a także podmiotu tej dziedziny nauki, którego rozumienie obecnie ulega
rozszerzeniu (odnosi się do osób w każdym wieku i z różnego rodzaju odstępstwami od
normy in minus oraz in plus).
Wprowadzenie
Część I Z teorii pedagogiki specjalnej Zagadnienia terminologiczne i
kierunki rozwoju
Katarzyna Parys, Sławomir Olszewski
Przeobrażenia terminologiczne w pedagogice specjalnej. Jaka pedagogika?
Katarzyna Ćwirynkało, Agnieszka Żyta
Nowe tendencje i kierunki rozwoju pedagogiki osób z niepełnosprawnością
intelektualną - zmiany paradygmatów
Grażyna Gunia
Ustawa o języku migowym - implikacje dla surdopedagogiki
Marzenna Zaorska
Dlaczego dziecko ze sprzężoną niepełnosprawnością sensoryczną oraz
sprzężoną niepełnosprawnością intelektualną (nie) może być autystyczne?
Część II Z praktyki subdyscyplin pedagogiki specjalnej
Katarzyna Ćwirynkało, Agnieszka Żyta
Czy praktyka pedagogiczna dotrzymuje kroku zmianom w teorii pedagogiki osób z
niepełnosprawnością intelektualną?
Bernadeta Szczupał
Architektoniczne i urbanistyczne działania w kontekście potrzeb osób z
niepełnosprawnością ruchową - dylematy legislacyjne
Iwona Jagoszewska
Przygotowanie nauczycieli szkół masowych do pracy z dziećmi z uszkodzonym
słuchem
Monika Włodarczyk-Dudka
Interakcja uczeń - pies w edukacji i rehabilitacji Empiryczna analiza poglądów
przyszłych pedagogów specjalnych na wykorzystanie zwierząt w pracy z osobami z
niepełnosprawnością
Aneta Mróz
Formy aktywizacji osób niepełnosprawnych intelektualnie mieszkających w Domu
Pomocy Społecznej im. bł. Jana Pawła II w Krasnymstawie
Część III Podmiot pedagogiki specjalnej
Aniela Korzon
Ewolucja stosunku rodziców do dziecka niepełnosprawnego
Beata Cytowska
Wydarzenia i osoby znaczące w biografii jako źródło samoświadomości osób z
niepełnosprawnością intelektualną
Irena Ramik-Mażewska
Wybrane obszary samooceny dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną w
integracyjnym systemie edukacji
Agnieszka Żywanowska
Niepełnosprawność intelektualna w obszarze wybranych mechanizmów stygmatyzacji
społecznej
Barbara Winczura
Kompetencja emocjonalna dzieci z autyzmem
Joanna Żeromska-Charlińska
Obawa czy niebyt? Dysonans relacji w terminalnym okresie choroby
Hanna Szczerbicz
Odpowiedzialne ojcostwo - samotne wychowywanie dziecka z niepełnosprawnością
Katarzyna Plutecka
Rola ojca w rehabilitacji dziecka niesłyszącego z implantem ślimakowym
Bożena Sidor-Piekarska
Funkcjonowanie społeczne dzieci z trudnościami w rozwoju w percepcji ich
rodziców
Małgorzata Obara-Gołębiowska
Walka z otyłością jako problem psychospołeczny XXI wieku Wpływ implementacji
intencji celu na samoregulację odżywiania się
318 stron, Format: 16.0x23.5cm, oprawa miękka