Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka
Książka jest próbą opracowania zagadnień związanych
z kompetencjami kreatywnymi nauczyciela wczesnej edukacji dziecka. Czy rzeczywiście –
jak pyta D. Klus-Stańska – zniewolony administracyjnie i biurokratycznie nauczyciel
zrzuca z siebie odpowiedzialność za wychowawczą i kształceniową rzeczywistość
szkolną Odpowiedź na to pytanie jest ważne, gdyż kompetencje nauczyciela
decydują o przebiegu procesu edukacyjnego, o charakterze działań nie tylko jego samego,
ale i uczniowskich. Stanowią bowiem kontekst kształtowania się takich samych
kompetencji u podopiecznych...
[…] Monografia […] Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka jest
ważnym przyczynkiem do dyskusji nad konstruowaniem takiego modelu edukacji przedszkolnej
i wczesnoszkolnej, w którym kompetencje kreatywne nauczyciela staną się nie tylko
pożądane, ale wręcz niezbędne, ponieważ […] potrzebny staje się człowiek
,,wielowymiarowy’’, charakteryzujący się mobilnością, synergetyzmem, otwartością
i wyobraźnią, umiejący pokonywać trudności i przekraczać granice własnych
możliwości, ale też człowiek o analityczno-syntetycznym spojrzeniu na świat.
prof. UAM, dr hab. Hanna Krauze-Sikorska
Autorki zmuszają czytelnika do refleksji nad
celowością, metodami i skutecznością pracy nauczycielskiej. Udowadniają, że
kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji są i powinny być przedmiotem uwagi i
dyskusji nad problematyką kształcenia nauczycieli.
prof. UŚ, dr hab. Urszula Szuścik
Wstęp 9
Irena Adamek
Rozdział 1. Kompetencje kluczowe a swoistość kompetencji kreatywnych
nauczyciela 15
Wprowadzenie 15
1.1. Ustalenia terminologiczne 16
1.2. Podstawowe kompetencje kluczowe 20
1.3. Swoistość/charakter kompetencji kreatywnych nauczyciela 25
1.4. Kreatywność nauczyciela a kształcenie kreatywności uczniów 33
1.5. Kreatywność i twórczość potrzebą i wartością nauczyciela 35
Podsumowanie 45
Irena Adamek
Rozdział 2. Metodologia badań własnych 49
2.1. Przedmiot, cele i problematyka badawcza 49
2.2. Dobór i uzasadnienie metod badań 51
2.3. Charakterystyka badanej próby 51
Elżbieta Marek
Rozdział 3. Rozwój zawodowy badanych nauczycieli 57
Wprowadzenie 57
3.1. Problemy w pracy zawodowej 59
3.2. (Samo)doskonalenie 62
3.3. Samopoczucie nauczycieli w pracy zawodowej 76
3.4. Plany dotyczące rozwoju zawodowego badanych 80
Podsumowanie 81
Iwona Czaja-Chudyba
Rozdział 4. Osobowe i profesjonalne uwarunkowania aktywności twórczej
nauczyciela 85
Wprowadzenie 85
4.1. Personalne uwarunkowania twórczości 86
4.2. Społeczne uwarunkowania kreatywności 95
4.3. Osobowe uwarunkowania kompetencji kreatywnych nauczycieli 99
4.4. Społeczne i demograficzne uwarunkowania kompetencji kreatywnych nauczycieli
108
4.5. Kompetencje kreatywne w ocenie badanych nauczycieli 111
Podsumowanie 114
Józefa Bałachowicz
Rozdział 5. Wiedza nauczycieli o twórczości 115
Wprowadzenie 115
5.1. Stan wiedzy nauczycieli o twórczości 117
5.2. Czynniki społeczne, zawodowe i personalne a stan wiedzy nauczycieli o
twórczości 121
Podsumowanie 127
Iwona Czaja-Chudyba
Rozdział 6. Kompetencje krytyczne w twórczej refleksji nauczyciela
129
Wprowadzenie 129
6.1. Kompetencje krytyczne z perspektywy psychopedagogiki twórczości
133
6.2. Problemy krytyki i refleksji nauczycieli 138
6.3. Kompetencje krytyczne nauczycieli 142
6.4. Inhibitory i stymulatory kompetencji krytycznych w ocenie badanych nauczycieli
151
Podsumowanie 154
Józefa Bałachowicz
Rozdział 7. Obraz kreatywnego i idealnego ucznia w poglądach nauczycieli
157
Wprowadzenie 157
7.1. Obraz idealnego ucznia w poglądach nauczycieli 162
7.2. Czy uczeń idealny to uczeń twórczy 168
7.3. Czynniki społeczne i zawodowe a preferencje zachowań twórczych w obrazie
idealnego ucznia 171
7.4. Wiedza nauczyciela o twórczości a wzorzec idealnego ucznia 174
7.5. Czynniki personalne a preferencje zachowań twórczych w obrazie idealnego
ucznia 176
Podsumowanie 178
Józefa Bałachowicz
Rozdział 8. Cechy stylu działań edukacyjnych nauczyciela
181
Wprowadzenie 181
8.1. Działania edukacyjne w opisie nauczycieli 186
8.2. Osobowe uwarunkowania deklarowanego i obserwowanego stylu działań
edukacyjnych nauczycieli 195
8.3. Czynniki demograficzne i zawodowe a styl działań edukacyjnych nauczyciela
199
Podsumowanie 200
Tatiana Kłosińska
Rozdział 9. Postawy nauczycieli wobec twórczości 203
Wprowadzenie 203
9.1. Samopoczucie nauczycieli a czynniki warunkujące postawy wobec twórczości
205
9.2. Samopoczucie w zawodzie a postawy nauczycieli wobec zachowań twórczych
209
9.3. Czynniki warunkujące akceptację zachowań twórczych 217
9.4. Staż a samopoczucie nauczycieli w zawodzie 219
Podsumowanie 222
Tatiana Kłosińska
Rozdział 10. Uwarunkowania postawy twórczej w poglądach nauczycieli
223
Wprowadzenie 223
10.1. Postawa twórcza – ustalenia terminologiczne 224
10.2. Zewnętrzne i wewnętrzne bariery oraz stymulatory warunkujące postawy
twórcze 225
10.3. Własne osiągnięcia twórcze w opinii badanych nauczycieli 232
10.4. Styl myślenia a uwarunkowania postawy twórczej w samoocenie badanych
235
10.5. Nauczyciel wobec własnego potencjału twórczego 240
Podsumowanie 242
Irena Adamek
Józefa Bałachowicz
Zakończenie 247
Bibliografia 253
Aneks 267
292 strony, Format: 16.0x23.5cm, oprawa miękka