Europeizacja w diasporze
Studenci polscy na uczelniach w Londynie po 2004 roku
Polacy, studiujący na londyńskich uczelniach to grupa, w której ogniskują się
sukcesy i porażki europeizacji, charakterystyczne dla społeczeństw kontynentu,
integrującego się pod egidą Unii Europejskiej.
Z jednej strony stanowią segment diaspory polskiej w Wielkiej Brytanii, społeczności
o wieloletniej historii i tradycji.
Z drugiej strony należą do grupy mobilnych europejskich profesjonalistów, dla
których granice między państwami Unii powoli tracą na znaczeniu.
Badanie przeprowadzone wśród migrantów edukacyjnych pokazuje typowe ścieżki
edukacyjne i zawodowe Polaków studiujących za granicą, ich ocenę brytyjskiej
wielokulturowości, stosunek do innych imigrantów oraz aspiracje i plany na
przyszłość.
Podziękowania
Rozdział I. Wprowadzenie
1. Wokół koncepcji europeizacji
2. Główne pytania i problemy badawcze
Część I. MIGRACJE EDUKACYJNE Z PERSPEKTYWY PROCESU EUROPEIZACJI
Rozdział II. Migracje edukacyjne studentów polskich w perspektywie historycznej
1. Tradycyjne kierunki podróży edukacyjnych Polaków od XV do XIX wieku
2. Migracje edukacyjne w okresie Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej
3. Zmiany ustrojowe a przemiany systemu oświaty w latach dziewięćdziesiątych: nowe
trendy w szkolnictwie wyższym
4. Migracje edukacyjne z Polski na początku XXI wieku
Podsumowanie
Rozdział III. Europeizacja edukacji wyższej
1. Wielokulturowość i uniwersalizm jako tradycyjne wartości uniwersytetów europejskich
- od średniowiecza do nowoczesności
2. Formowanie państw narodowych w XVIII-XIX wieku i konsekwencje dla europejskich
uniwersytetów
3. Przemiany migracji edukacyjnych we współczesnej Europie: europeizacja
transnarodowo-horyzontalna
3.1. Migracje edukacyjne w Europie w kontekście trendów globalnych
3.2. Dwa typy europejskich migracji edukacyjnych: wymiany studenckie i pełny tok studiów
3.3. Migracje edukacyjne jako bodziec unijnych migracji zarobkowych
4. Europeizacja edukacji wyższej z perspektywy prawnej
4.1. Instytucjonalne ułatwienia mobilności studentów: programowanie europeizacji przez
organy Unii
4.2. Uznawalność wykształcenia dla celów akademickich. Proces boloński i Konwencja
Lizbońska
4.3. Uznawalność wykształcenia dla celów zawodowych
5. Podsumowanie. Europeizacja systemów edukacyjnych w Uniia europejski wymiar
tożsamości młodych
Rozdział IV. Europeizacja społeczności imigranckich: odrębność segmentu
migrantów edukacyjnych oraz migrantów wysoko wykwalifikowanych
1. Od diaspory do społeczności transnarodowej - formy funkcjonowania imigrantów w
państwach przyjmujących
2. Kategorie imigrantów i podziały społeczne w diasporach
2.1. Rola "drenażu mózgów" oraz imigrantów wysoko wykwalifikowanych
2.2. Migracje zarobkowe, struktura rynku pracy i skumulowana przyczynowość jako elementy
konstytuujące diaspory
2.3. Od etapu migracji do stadium diaspory
3. Specyfika grupy imigrantów edukacyjnych w diasporach
4. Asymetryczność procesów adaptacyjnych w społecznościach transnarodowych i
diasporycznych - Polonia w Wielkiej Brytanii.
5. Europeizacja a przemiany społeczności imigranckich w Unii
5.1. Europeizacja obywatelstwa i wewnątrzunijnych migracji
5.2. Zróżnicowanie postaw wobec tożsamości europejskiej wśród obywateli Unii
5.3. Ku europeizacji sfery wartości oraz postaw moralnych i politycznych
6. Podsumowanie. Europeizacja segmentowa w diasporze?
Rozdział V. Ideologia i rynek szkolnictwa wyższego w Wielkiej Brytanii - profil
europejski czy międzynarodowy?
1. System i założenia polityczne szkolnictwa wyższego w Wielkiej Brytanii
2. Uwarunkowania migracji edukacyjnych do Wielkiej Brytanii
3. Studenci cudzoziemscy w Wielkiej Brytanii z perspektywy psychologii oraz pedagogiki
wielokulturowej
4. Podsumowanie
Część II. EUROPEJSCY TUBYLCY" I "EDUKACYJNI TURYŚCI":
POLACY STUDIUJĄCY W LONDYNIE
Rozdział VI. Diaspora polska w Wielkiej Brytanii: historia i instytucje
1. Historia społeczności polskiej w Wielkiej Brytanii przed II wojną światową
2. Formowanie diaspory polskiej po II wojnie światowej
3. Diaspora wobec kwestii edukacji Polaków w Wielkiej Brytanii
4. Przemiany społeczności polskiej w Wielkiej Brytanii w latach 1989-2004
5. Społeczność polska w Wielkiej Brytanii po 2004 r.
6. Przegląd badań dotyczących Polaków w Wielkiej Brytanii po 2004 r.
7. Kontrastowe oblicza brytyjskiej wielokulturowości: mniejszości etniczne z dawnych
kolonii oraz imigranci poakcesyjni z Europy Środkowo-Wschodniej
8. Podsumowanie - etapy partycypacji Polaków w brytyjskim systemie szkolnictwa wyższego
Rozdział VII. Studenci polscy na uczelniach w Londynie - uwarunkowania migracji i
przebieg studiów
1. Metodologia studium przypadku
2. Motywacje do podjęcia studiów w Wielkiej Brytanii
3. Wyjazd na zagraniczne studia jako kontynuacja rodzinnych strategii mobilności
4. Doświadczenia wcześniejszych migracji
5. Przebieg studiów i ocena brytyjskiego systemu edukacji
6. Działalność w stowarzyszeniach i organizacjach studenckich
7. Podsumowanie
Rozdział VIII. Studenci polscy na uczelniach w Londynie wobec społeczeństwa
brytyjskiego, diaspory polskiej i ludności wieloetnicznej metropolii
1. Społeczeństwo przyjmujące w oczach polskich studentów
2. Życie w Londynie jako socjalizacja do europejskości: lekcja wielokulturowości
3. Studenci wobec migracji zarobkowej i społeczności polonijnej
4. Przedakcesyjna diaspora polska jako punkt odniesienia w narracjach studentów
5. Inwestowanie w edukację jako metoda awansu z drugorzędnego sektora rynku pracy:
studenci wywodzący się ze społeczności imigracji ekonomicznej
6. Kariera zaczyna się od kelnera, czyli praca zarobkowa studentów
7. Sytuacja po ukończeniu studiów. Strategia europejska i strategia narodowa
8. Podsumowanie. "Europejscy tubylcy" i "edukacyjni turyści"
Rozdział IX. Zakończenie
Literatura
Najważniejsze akty prawne
Strony internetowe
Spis tabel
Ramowy scenariusz wywiadów
312 stron, Format: 15.5x23.5cm, oprawa miękka