Komunikowanie masowe i polityka medialna w epoce globalizacji i cyfryzacji
Aspekty międzynarodowe
Tom 19. serii "Media początku XXI wieku" wydawanej wspólnie z Instytutem
Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Termin "globalizacja" budzi dzisiaj mieszane uczucia i reakcje społeczne. Dla
jednych, zwłaszcza politycznych sceptyków, proces ten jest swoiście szatańskim
zamysłem, mającym na celu głównie pozbawienie wielu państwa (zwłaszcza tych
mniejszych i słabszych ekonomicznie) ich tożsamości narodowej, a nawet kulturowej, a
tym samym - poddanie absolutnej władzy mocarstw, czyli możnych tego świata.
Dla optymistów z kolei procesy globalizacyjne stanowią swego rodzaju nieuchronność
w świecie coraz lepiej komunikującym się, w którym np. ekonomiczne korzyści z tytułu
skali produkcji osiągać można przede wszystkim właśnie w wymiarze globalnym.
Ze świadomością tego, że i jedni, i drudzy mają (ale tylko częściowo!) rację,
a obawy co do negatywnych skutków procesu globalizacji w znacznej mierze powinny być
neutralizowane korzyściami zeń wynikającymi, pochylić się zatem warto nad
globalizacją i jej różnorodnymi związkami z mediami masowymi. Takie jest też główne
zadanie publikacji, którą niniejszym oddajemy do rąk czytelników.
"Książka jest bardzo wartościowa, wnosi wiele
nowych faktów oraz porządkuje najnowszą wiedzę na temat komunikowania
międzynarodowego. Jest ważna dla medioznawców, ale można ją także potraktować jako
podręcznik dla studentów komunikowania międzynarodowego, dziennikarstwa czy
politologii."
prof. dr hab. Kazimierz Wolny-Zmorzyński, Uniwersytet Jagielloński
Janusz W. Adamowski
Wstęp
Część I. Media masowe i polityka medialna w epoce globalizacji i
cyfryzacji
Tomasz Fraszczyk
System medialny Republiki Cypryjskiej: media greckojęzyczne w cieniu politycznego
podziału wyspy
Alicja Jaskiernia
Kwestia różnorodności mediów w polityce Federalnej Komisji Komunikacji w USA
Marta Jas-Koziarkiewicz
Europe Direct jako narzędzie strategii informacyjnej Unii Europejskiej w XXI w.
Katarzyna Konarska
Media publiczne w dobie cyfrowego przekazu globalnej ery
Beata Ociepka
Nadawanie za granicę jako narzędzie dyplomacji publicznej w warunkach
komunikowania globalnego
Radosław Sajna
Wizje alternatywne w komunikowaniu globalnym - TeleSUR jako głos Południa
Jacek Sobczak
ACTA a globalizacja
Krzysztof Wasilewski
"Le Monde diplomatique" jako przykład pisma globalnego
Dominika Wiśniewska
Skandynawskie koncerny na medialnej mapie Europy
Część II. Międzynarodowa agenda medialna - wydarzenia globalne w mediach
masowych
Katarzyna Czajkowska, Maciej Krzysztoszek, Katarzyna Tołoczko, Dominika Wiśniewska
Świat na okładkach 2011. Globalna tematyzacja tygodników opiniotwórczych na
świecie
Katarzyna Czajkowska
Ruch Oburzonych - zjednoczeni dla globalnej zmiany
Michalina Guzikowska
Al-Kaida w dziennikach w USA po 11 września 2001 r.
Paweł Malendowicz
Media radykalnych ruchów społecznych w dobie globalizacji (przykład środków
komunikowania ruchu anarchistycznego)
Indeks nazwisk
246 stron, Format: 16.0x23.5cm, oprawa miękka