Addenda do dziejów oświaty
Z badań nad prasą XIX i początków XX wieku
Niniejsza książka tematycznie wyrasta z podjętego kilka lat wcześniej projektu
badawczego, którego rezultatem były wydane w 2010 r. trzy publikacje poświęcone
problemowi czasopiśmiennictwa jako źródła do historii edukacji i nawiązuje do niego4.
Jest ona pierwszą z kolejnych trzech monografii, w których zostały zamieszczone
artykuły, ukazujące możliwości czerpania wiedzy z różnorodnych wydawnictw
ciągłych, ukazujących się w XIX i początkach XX w. Kolejne tomy prezentować będą
zawartość prasy z lat międzywojennych oraz drugiej połowy XX i początków XXI w.
Wydawany tom należy więc traktować jako suplement poszerzający „listę”
periodyków, których zawartość treściowa może służyć odkrywaniu edukacyjnej
przeszłości. Składa się z trzech części, a jego struktura ma charakter problemowy.
Wstęp
Część pierwsza Stan rzeczywisty i postulaty dotyczące szkolnictwa
Jarosław Kita – Problematyka oświatowa na łamach czasopism społeczno-ekonomicznych
Królestwa Polskiego połowy XIX w
Emilia Maciejewska – Edukacja ludności wiejskiej na łamach tygodników
społeczno-kulturalnych Królestwa Polskiego po 1864 r.
Radosław Kuty – Prasa warszawska jako źródło do dziejów oświaty zakopiańskiej II
połowy XIX i początków XX stulecia
Wiesław Jamrożek – Problematyka edukacyjna na łamach galicyjskiego „Naprzodu”
Tomasz Pudłocki –Dzienniki i tygodniki jako źródło badań nad oświatą. W
poszukiwaniu alternatywnych spojrzeń na szkolnictwo średnie Galicji wdobie autonomii
Anna Pachowicz – Problemy oświaty i edukacji w 1882 r. W kontekście tarnowskiego pisma
ekonomiczno-społecznego „Orzeł”
Wacław Szczepanik – Problemy oświatowe w dziewiętnastowiecznych austriackich
szematyzmach wojskowych
Tomasz Chrzanowski – „Köningsberger Hartungsche Zeitung” jako źródło do dziejów
wschodniopruskiego szkolnictwa średniego w II połowie XIX w.
Część druga Upowszechnianie problemów oświaty i kultury
Władysława Szulakiewicz –O zasłużonych redaktorach czasopisma „Muzeum”
(1885–1939)
Adam Świątek – „Poległ wśród boju nauczycielskiego” . Wspomnienia pośmiertne
na łamach czasopisma „Szkoła” jako źródło do historii nauczycielstwa
galicyjskiego
Aneta Bołdyrew – „Oświata imoralność” . Prawnicy oroli oświaty w procesie
modernizacji społeczeństwa polskiego na łamach czasopism prawniczych i
społeczno-kulturalnychna przełomie XIX i XX w.
Ewa Skotniczna – Edukacyjna rola ilustracji w dziewiętnastowiecznej prasie dla dzieci i
młodzieży
Część trzecia Kobieta w społeczeństwie i jej powinności wobec rodziny
Magdalena Dąbrowska – O miłych i dla miłych. Tematyka kobieca w czasopismach
rosyjskich przełomu XVIII i XIX w.
Stefania Walasek – Rodzina i jej obowiązki wobec najmłodszych na łamach prasy
przełomu XIX i XX w.
Monika Nawrot-Borowska – Problematyka wychowania na łamach „Dwutygodnika dla
Kobiet” (1880–1885)
Barbara Kalinowska-Witek – Wizerunek kobiety II połowy XIX i początku XX w. W świetle
wybranych
czasopism kobiecych i rodzinnych Królestwa Polskiego
234 strony, Format: 16.5x24.0cm, oprawa miękka